Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Enda en elbilbrann  (Lest 18547 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15217
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #45 på: Fredag 20. April 2012, klokken 12:42 »
Robometeret ville fanget dette opp lenge før det ble varmgang.

Samarbeider gjerne med aalbork om en Robometer løsning for Kangoo.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aalbork

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #46 på: ſøndag 22. April 2012, klokken 19:58 »
Matten er der for å fange opp et problem før det oppstår brann. Før batteriet tar fyr vil det lekke elektrolytt, og terminere bruk.
Selvfølgelig finns det dyrere og sikrere alternativ, men dette er hva Renault valgte.
Du må gjerne argumentere med andre løsninger, men dette som er utkoblet ville med stor sannsynlighet forhindret to branner i det siste.
Uten dette tar ikke Renault ansvar for bilen, og det er jeg faktisk enig i.
Er på ingen måte uenig i dette. Føler meg ikke sikker på at matten vil hindre brann i alle tilfeller ved varmgang i en celle. I tillegg har den nok, som du sier, gitt bilene dårlig driftstabilitet på salta veier vinterstid. Ikke desto mindre synes jeg det var en dårlig ide å koble ut en sikkerhetsinretning uten å erstatte den med noe like godt eller bedre.

@elektrolux: Blir gjerne med på å finne Robometer en løsning for Kangoo. Jeg har tenkt på å få montert inn batterieovervåking men ikke kommet så langt ennå. Jeg har ennå ikke hatt batterikassene nede, så jeg har ikke full oversikt over kabling, tilkoblingsmuligheter, mulige føringsveier etc. Kangooen har 22 blokker fordelt med 14 i den bakre kassen og 8 i kassen midt under bilen. Hva trenger du av ytterligere informasjon?

Kim
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15217
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #47 på: Mandag 23. April 2012, klokken 06:41 »
14/8 fordeling er omtrent like skjevt som 17/10 fordelingen på Partner/Berlingo. Der sliter vi ikke så mye med skjevheten, men mer med ulik lengde på kablene fra batterikassene.

Kablene utgjør et spenningsfall som gir unøyaktig utregning av gjennomsnittelig blokkspenning.

På Partner/Berlingo er det lite å gjøre fysisk med dette, og jeg venter enda på program med strømkompensasjon. Kanskje det er enklere på Kangooen? Med kun 2 kasser, kan spenning hentes ut i hver ende, og center plasseres nær 14 blokkers kassen.

Sjekk om dette høres praktisk gjennomførbart ut.

Det kan være en fordel å benytte skjermet kabel for sensledningene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1072
    • Vis profil
    • Aspenberg Consulting AS
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #48 på: Torsdag 10. Mai 2012, klokken 11:34 »
Fant denne på en amerikansk nettside:
http://www.breitbart.com/Big-Government/2012/05/09/chevy-volt-esque-fisker-karma-causes-fire

Temmelig negativt vinklet. Mange linker videre til andre negative artikler.  ::)

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1072
    • Vis profil
    • Aspenberg Consulting AS
Nok en elbil i brann idag på Ramstadsletta
« Svar #49 på: Tirsdag 26. Juni 2012, klokken 08:26 »
Meldt på Østlandssendingen ca. 07:40. Noen flere detaljer:

http://www.budstikka.no/nyheter/elbil-i-brann-pa-e18-1.7416940

EL 11903. Nok en Kangoo. Hvor mange er det igjen av disse nå?

// Hans
« Siste redigering: Tirsdag 26. Juni 2012, klokken 08:38 av hkaspenberg »
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jahnarne

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 238
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #50 på: Tirsdag 26. Juni 2012, klokken 08:33 »

el-snorre

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 350
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
    • Norsk Elbilforening
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #51 på: Tirsdag 26. Juni 2012, klokken 09:58 »
Elbilforeningen mener de som har Renault Kangoo bør oppsøke godkjent verksted snarest for kontroll. Det mest nærliggende er at brannen har startet i en kaputt batteripakke. Batteripakken på Kangoo er luftavkjølt og det ryktes at sikkerhetssystemet i bunnen av batteripakken som skal varsle om batterisyra renner ut er koblet ut. Sprekker batteriet vil man da ikke få et varsel, og teorien er at defekt batteri da kan føre til brann. Politiet har dog ikke kunnet bekrefte brannårsaken til de to foregående brannene enda. 
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Aspiranten

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1421
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #52 på: Tirsdag 26. Juni 2012, klokken 10:43 »
Det beste er at det filmes fra en elbil, under overskriften "elbil i brann"  ;)
Nissan Leaf

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7362
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #53 på: Tirsdag 26. Juni 2012, klokken 11:22 »
Det beste er at det filmes fra en elbil, under overskriften "elbil i brann"  ;)
Husk at dette er lokalavisen budstikka, hvor alle lokale hendelser er store nyheter, og det er agurktid hele året.
(Jeg er abonnet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

aalbork

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #54 på: Fredag 29. Juni 2012, klokken 15:28 »
Elbilforeningen mener de som har Renault Kangoo bør oppsøke godkjent verksted snarest for kontroll. Det mest nærliggende er at brannen har startet i en kaputt batteripakke. Batteripakken på Kangoo er luftavkjølt og det ryktes at sikkerhetssystemet i bunnen av batteripakken som skal varsle om batterisyra renner ut er koblet ut. Sprekker batteriet vil man da ikke få et varsel, og teorien er at defekt batteri da kan føre til brann. Politiet har dog ikke kunnet bekrefte brannårsaken til de to foregående brannene enda. 
Hvis utkoblingen av jordingsmatten er gjort på samme måte som på min, er den forholdsvis lett å gjenninnkoble. Hadde jeg sett dette tidligere, hadde jeg nok kunne reddet 2 ac 3 blokker hvor jeg oppdaget lekkasjen først ved vannfylling. Da måtte begge kassene ned, og bilen står fremdeles mens jeg tester og synker resten av batteriene og forbereder for batteriovervåking.

Enkelt fortalt var nok mattene koblet til jord helt bak under støtfangeren. Ledningen fra kassen midt under bilen går gjennom en armert plastslange sammen med batterikabelen mellom kassene og inn på ene matten i bakre kasse. Fra bakre kasse går ledningen ut bak og er nå issolert og henger bare tredd gjennom ett øye eller noe. I prinsippet er det bare å koble sammen på disse to stedene, men for å være sikker på funksjonen bør det kontrolleres at man har forbindelse til alle mattene og god jordforbindelse.

Tar et par forbehold ettersom jeg sitter på kontoret og hverken har bilder eller bil forran meg.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15217
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #55 på: Fredag 29. Juni 2012, klokken 16:35 »
Får håpe vi får utviklet Robometeret til disse bilene også.

Alternativt burde eierene vurdere bytte til Litium, som tross alt kommer med individuell celleovervåkning, og burde dermed eliminere disse brannene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erik e

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1224
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #56 på: Fredag 29. Juni 2012, klokken 18:01 »
De vil forby en ny Diesel bil med et forbruk på ca. 0,4 l på mila i byene våre. Skal det fortsatt være lov og kjøre rundt i en EL-Renault.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
 2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15217
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #57 på: Fredag 29. Juni 2012, klokken 18:58 »
He he. Tror mange Renault Kangooer kan brenne før utslippene tilsvarer utslippene fra disse små dieselbilene.

 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aalbork

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #58 på: Fredag 29. Juni 2012, klokken 19:36 »
Den er da ikke så gal. Etter strømmåleren i skapet, kjører den på ca 1,6 kWh/mil. Den har overtAtt en gammel hybelkurs. Med asynkronmotoren utnytter Kangooene energien ganske brukbart. Med evt litiumbatterier blir den vel nesten uslåelig ;-)

Svært praktisk 5-seter som lett blir en liten varebil. Super for vår familie som stort sett kjører lokalt. Vurderer sterkt å selge fosildroget og heller bruke bilkollektiv de få gangene vi skal langt. Slik er Kangooen den optimale bilen for vår familie inntil det dukker opp noen anvendelige elektriske 6 - setere med bra rekkevidde. :-)
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Rav4_EV

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1939
    • Vis profil
Sv: Enda en elbilbrann
« Svar #59 på: Lørdag 30. Juni 2012, klokken 11:26 »
Sitat
Med asynkronmotoren utnytter Kangooene energien ganske brukbart.
Men det er en synkronmotor.  ;)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion