Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilhjelpen.no introduserer helt ny 7,4 kW mode 3 ladekabel for nye VW e-Golf

Startet av elektrolux, fredag 21. juli 2017, klokken 18:12

« forrige - neste »

elektrolux

Denne kabelen tror jeg vi er først ute med i hele verden!

For at nye e-golf skal få fullt utbytte at mode 3 lading fra IT nett må ladekabelen være såkalt V koblet. Dermed fordeles 1 fase 32A til nye e-Golf sine 2 inntak og gir 2 x 16A lading.

Vi har nå fått inn første last med slike kabler, og har lagt dem ut her:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 21. juli 2017, klokken 18:12
Denne kabelen tror jeg vi er først ute med i hele verden!

For at nye e-golf skal få fullt utbytte at mode 3 lading fra IT nett må ladekabelen være såkalt V koblet. Dermed fordeles 1 fase 32A til nye e-Golf sine 2 inntak og gir 2 x 16A lading.

Vi har nå fått inn første last med slike kabler, og har lagt dem ut her:

Den MÅ vel ikke det? eGolf lader vel fint på 7,4kW Type 2 ladestasjoner?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Ja, men kun fra ladestasjoner tilkoblet 400V TN nett. I Norge finnes mange 7,4 kW ladepunkter som følgelig kun leverer 1 fase 32A, og da får en kun tilførsel til ene laderen i bilen og kun 16A lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: elektrolux på lørdag 22. juli 2017, klokken 07:55
Ja, men kun fra ladestasjoner tilkoblet 400V TN nett. I Norge finnes mange 7,4 kW ladepunkter som følgelig kun leverer 1 fase 32A, og da får en kun tilførsel til ene laderen i bilen og kun 16A lading.
Har du testet dette? Såvidt jeg har forstått så lader den enten med 1-fas 32A (230V) på én lader, uavhengig av IT/TN, eller, hvis tilgjengelig, 2x16A fordelt på begge laderne, for bedre lastdeling?

elektrolux

Dette er som sagt et helt nytt konsept, og praktisk test på akkurat denne kabelen er enda ikke utført.

Men at nye e-Golf lader med 2x16A i stedet for 1x32A er dokumentert. Desverre tilbyr den ikke 1 fase 32A. Dette har vi testet med mode 2 kabel så vi vet at konseptet virker.

Bildet viser ladeporten på nye e-Golf. Den viser at L1 og L2 er aktive.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. juli 2017, klokken 11:56
Dette er som sagt et helt nytt konsept, og praktisk test på akkurat denne kabelen er enda ikke utført.

Men at nye e-Golf lader med 2x16A i stedet for 1x32A er dokumentert. Desverre tilbyr den ikke 1 fase 32A. Dette har vi testet med mode 2 kabel så vi vet at konseptet virker.

Du har altså testet 1x32A med Type 2 kabel (merk ikke den 20A kabelen som følger med eGolf men en skikkelig 32A kabel) og funnet ut at den da bare trakk 16A? Jeg har ikke sett referanser til dette noe annet sted, og dette vil jo evt. være en STOR ulempe da man i så fall ikke vil få mer enn 16A lading fra offentlige type 2 1-fase ladestasjoner.

Om noen har en ny eGolf og vil være med på å teste dette er det bare å ta en tur til meg så tester vi det her.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Nytt? Jeg har oppfattet det som at 300km e-Golf hele tiden har vært annonsert med 1x32A, det som er nytt og ikke opplyst fra forhandlerne er at den også kan lade 2x16A. Jeg tolker deg slik at du mener at 1x32A 230V er noe nytt og krever spesialkabel?

elektrolux

Ja. 1x32A lademulihet uten V kobling er feil.

Men som sagt ikke et problem. I alle fall ikke nå lenger.

Husk at IT nett er et særnorsk fenomen, og da kreves egne løsninger som f. eks denne mode3 kabelen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. juli 2017, klokken 12:48
Du har altså testet 1x32A med Type 2 kabel (merk ikke den 20A kabelen som følger med eGolf men en skikkelig 32A kabel) og funnet ut at den da bare trakk 16A?

Ja, det er akkurat det vi har gjort. 32A kabel tilkoblet kun L1 gir max 16A lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Originalbrosjyre:
https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/e-golf/Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen%20e-Golf%20elbil%20tekniske%20data.pdf

Ladetid, AC 7,2 kW* 5 t 20 min

*   Forutsetter bruk av 32A veggboks 3-fas eller 32A veggboks 1-fas med fastmontert kabel (f.eks. Salto 7,2kW)


Jeg vet ikke hvorfor fastmontert kabel utgjør noen forskjell, men den selges iallfall med at den kan lade med 7,2kW på 1-fas.

elektrolux

Ladeboksen er nok V koblet.

Vi anbefaler 32A 3fase bokser V koblet, eller 3fase koblet for å få full ladeeffekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 16:35
Ladeboksen er nok V koblet.

Vi anbefaler 32A 3fase bokser V koblet, eller 3fase koblet for å få full ladeeffekt.

Hvordan skal de V-koble en 1-fase ladestasjon med fast kabel?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Enkelt.

Kortslutte L1 og L2 på pistolen. Regner med at Salto har kontroll på dette. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på mandag 24. juli 2017, klokken 21:33
Enkelt.

Kortslutte L1 og L2 på pistolen. Regner med at Salto har kontroll på dette. ;)
Bør nok heller laske på inngangen på veggboksen hvis mulig. Da vil en kunne bruke trefas 16A veggboks.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA