Kjøp den i909'en på ebay du, bruk den, fiks feilen og skriv et resymé her, slik at jeg får en idé om det er noe for meg. :p
Jeg baserer meg på at ingenting skal ryke på denne bilen. Jeg har nittini andre problemer, og forbruksbilen er ikke et av de. *bank i dashbordet* Har grådig lyst på en STN1110/2110 og Canion, men jeg tok ikke hull på studielånet for å sitte med nesa i et display. Jeg skal kjøre "gratis" fra A til B, og helst til A igjen. Gjerne med "ASC OFF" og fjernlys ON".
Jeg mener at slike dingser er som paraplyer. Har du den med deg, regner det ikke.
[...] Jeg lurer på om problemet egentlig er at en kombinasjon av gammel / dårlig batteri, at OBD leseren trakk strøm i en uke og muligens at døra ble stående på gløtt en natt. [...] Varsellampa dukket først opp tirsdag morgen, forsvant utover tirsdag, kom igjen i går (onsdag) kveld, slukket i dag tidlig og dukket opp igjen da jeg parkerte på jobb i dag.
[...]
Det som ikke er logisk og som jeg lurer på er:
1. Hvorfor dukket lampa opp et døgn etter at batterien var under 9 eller 7V?
2. Hvorfor slår lampa seg på og av ganske (etter mine begreper) tilfeldig?
3. Hvorfor forsvinner ikke lampa for godt når batteriet er OK igjen (nå er det over 12V)
Du er systematisk og grundig til å logge hendelser. Det er bra. Her kommer enda et sveiseblindt skudd i fylla:
1. Aner ikke.
2. Lade/hvile-spenningen på 12V batteriet følger gjerne kjøre- og lademønsteret ditt. Da du begynte å kjøre igjen etter ei ukes fravær, mater DC-DC inverteren <80A inn på 12V batteriet. Da stiger nødvendigvis spenningen . Når du og bilen tar kvelden, synker hvilespenningen igjen. Sånn kan det ligge og vakle rundt grensepunktene for når en feilkode skal trigges.
3. Jeg gjetter veldig ukvalifisert på at det har oppstått så mye vakkel over en gitt tidsluke, at bilen velger å lagre feilkode permanent (vs. pågående/pending), slik at lampa lyser vedvarende og du "tvinges" til å oppsøke profesjonell hjelp. Til bilen altså.
Ymse fossilvarmere går i lockout etter tre påfølgende, mislykkende startforsøk. Dette er en ren sikkerhetsmekanisme mtp. fare for brann, kvelning eller totalhavari. Litt som med pipebrann, gror også brennkamrene igjen av sot og koks.
Nei, fort deg og handle feilkodeleser du. Den betaler jo seg selv etter to slike lamper á kr 500,-.
PS! Fint om du vil lese deg opp på hva det innebærer at bilen måler og lagrer hhv. <7 og <9 V. Jeg brukte ikke tid på å skjønne forskjellen.