Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg vinterdekk

Startet av Spruck, fredag 28. november 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Eureka på tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:53
Hei
ser at verken Nokian WRG3 (det gamle WRG2 står)  eller Quatrac lite er på STRO lista http://stro.no/informasjon/vinterdekk/
Er det denne lista Dekkbransjen bruker til styre hva biltilsynet skal godkjenne (korrupt???) . Begge Dekka har 3PMSF ("Three Peak Mountain Snow Flake") som vel er en bedre. Biltilsynet sier jo selv at de ikke klarer å kontrollere via denne lista ved kontroll. Spørsmålet er hva forsikringselskapene kan finne på når de har god tid etter en ulykke. Lista er jo grei til å luke Amerikanske M&S semi sommerdekk.
MVH



Dekk merket "M+S" er pr. definisjon vinterdekk iht. EU-regelverk, som er det gjeldende. Uansett hvor elendige de kan være har man sitt på det tørre om man kjører slike på vinterføre og uhellet er ute..
:)

Eureka

Et annet poeng med 2 sett dekk (vinter+sommerdekk). Hvis man kjører 12000 i året og slitasjen er 8000 km pr mm dvs et dekksett varer (7-4=3mm) 32000 km og 40% er vinter vil et vintedekk teoretisk bli neste 7 år gammelt før det er utslitt. Hva med et sett dekk som byttes ofte ???
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Hei
Hadde tenkt å bruke Bouvetøya som refereranse men desverre det er også mildvær der for tiden
MVH
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

#108
La midlertidig om til Hakka 8 pigg i formiddag. Det eneste vi kommer oss fram med her. Men WR D4 dekka var veldig gode selv på dette føret, hadde det ikke vært for en bakketopp 200 meter lengre fram fra der bildet er tatt. Hadde 5 meter igjen, men så begynte jeg å skli ukontrollert bak og havnet med bakenden utpå et jorde. Mjauen med Hakka R2 kom seg ikke ut gårdsplassen engang, men sier kanskje mer om trillinger som vinterbiler? :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: leafnor på tirsdag 17. november 2015, klokken 00:20
Sitat fra: tomrh på mandag 16. november 2015, klokken 09:52
Hvilke Continental-dekk?
Contivikingcontact 5
205/55r169 94T

Pumpet opp til 40psi på minnesund på veg hjem. Litt bedre med drar 2 kw/mil. Regn er det.  Nå mellom ringebu og Otta i -2 og nesten tørr veg ble det 1.75 på mila. Men fart er mindre da.
Min svoger skaffet seg ny Leaf i sommer. Fulgte med Contivikingcontact på den også, men #6.
Prøvde den i kveld, den triller som ingen ting i forhold til den vi har på jobb med Contivikingcontact 5.
Jeg opplever enorm forskjell på Contivikingcontact 5 og 6 i rullemotstand, og merkingen levner ingen tvil på hva en bør velge:
#5 dekket har klasse F på rullemotstand
#6 dekket har klasse C på rullemotstand


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Lurer på hva ContiVikingContact6 veier?

Fant nettopp ut at WRD4 veier kun 8 kg i dimensjonen jeg har (195/65R15). Andre dekk jeg har veid i leaf-dimensjon veier typisk 9 kg.

Lav dekkvekt minsker hjulets totale vekt men flytter også det radielle tyngdepunktet lengre inn mot hjulsenteret. Begge deler minsker hjulets treghetsmoment. Da brukes noe mindre strøm på aksellerasjoner og man får noe mer regenerert strøm tilbake ved brems.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Einar_S

Det stemmer nok, men jeg antar du vil spare mer ved å holde bilen nyvasket og nypolert for å minske luftmotstanden.

En småflyeier jeg kjente var ialfall pirkete på det, så det betyr nok litt på en bil og.

Et tyngre dekk har ofte stivere sider og dermed lavere rullemotstand. Det gjør dem også tyngre.
Gummi har høy hysterese og når den arbeider vil det oppstå varme = effekt.

Jeg er mest spent på hvordan ContiVikingContact6 er når det gjelder å komme seg opp utkjørselen i vinter. Gjør jeg ikke det så er det et teoretisk spørsmål hvor mye lenger jeg ville kommet.  ;)
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

tomrh

#112
Forskjellen på oss er vel kanskje at jeg faktisk trenger rekkevidden, må komme meg t/r jobb uten å lade (45 km en vei, kupert), og det langs 90-sone helst uten å være trafikksinke. Med 1.gen. Leaf. Mistet lademuligheten på jobb tidligere i høst men vil nødig selge løvet. Tiltakene jeg har gjort har hatt sin virkning. Småpratet litt med en e-Golf eier i bygda her om dagen, "det er triste tider nå", sier han. "Hvordan det?" lurte jeg. "Jo, det er da dårligere rekkevidde". "Merker ikke jeg noe til", sa jeg, "har fremdeles sommerrekkevidde". ;) Uten å fryse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Cirrisky

Hm, som egolf eier (beklager at jeg er på dette underforumet :p), så synes jeg rekkevidden er god nå på vinteren.
Kjører 80km én vei, I 80-110 sone, og da ligger jeg aldri mer enn 5km/h under fartsgrensen generelt sett. En del opp og ned i terrenget.
Ankommer destinasjonen med 40-50% batteri :). Kanskje han du snakket med var på piggdekk.

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 19:49
Lurer på hva ContiVikingContact6 veier?
Tror faktisk disse er ganske lette. Kan regne det ut indirekte. Conti.eContact veier 7,9 kg. Astana med Conti.eContact veier 17,8 kg. Astana med ContiVikingContact6 veier 18,3 kg. Altså må ContiVikingContact6 i 205/55R16 veie 8,4 kg. Forklarer litt hvorfor Leafnor synes de ruller så lett. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: Cirrisky på søndag 06. desember 2015, klokken 00:38
Hm, som egolf eier (beklager at jeg er på dette underforumet :p), så synes jeg rekkevidden er god nå på vinteren.
Kjører 80km én vei, I 80-110 sone, og da ligger jeg aldri mer enn 5km/h under fartsgrensen generelt sett. En del opp og ned i terrenget.
Ankommer destinasjonen med 40-50% batteri :). Kanskje han du snakket med var på piggdekk.
Bare bra du bidrar! Leaf- og e-Golf eiere kan nok lære av hverandre, endel felles faktisk. Tror kanskje han e-Golf eieren har en modell uten varmepumpe? Og/eller vinterdekk med høy rullemotstand? Skal finne det ut. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Cirrisky

Jeg har faktisk de dekkene som snakkes om over her, Viking contact 6, synes de bare ruller og ruller når jeg slipper gassen, så ganske fornøyd med de så langt.

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 06. desember 2015, klokken 00:51
Sitat fra: Cirrisky på søndag 06. desember 2015, klokken 00:38
Hm, som egolf eier (beklager at jeg er på dette underforumet :p), så synes jeg rekkevidden er god nå på vinteren.
Kjører 80km én vei, I 80-110 sone, og da ligger jeg aldri mer enn 5km/h under fartsgrensen generelt sett. En del opp og ned i terrenget.
Ankommer destinasjonen med 40-50% batteri :). Kanskje han du snakket med var på piggdekk.
Bare bra du bidrar! Leaf- og e-Golf eiere kan nok lære av hverandre, endel felles faktisk. Tror kanskje han e-Golf eieren har en modell uten varmepumpe? Og/eller vinterdekk med høy rullemotstand? Skal finne det ut. :)
Kollega pendler Hegra/Trondheim (40km) med eGolf. Til nå i vinter har forbruk i snitt (Bilens forbruksmåler) vært 1,65 Kwt/mil. Starter med forvarmet bil begge veier. Skal lure meg til å se hvilke dekk han har. Varmepumpe i den bilen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Cirrisky

Med varmepumpe, contact6 dekk, og litt høyere dekktrykk enn anbefalt, med varmt nok inne, og bil som er ferdigvarma og nyladet ligger jeg på ca 14.2-15.6 ved normalkjøring.

De lavere tallene kommer hovedsakelig når det er kø gjennom Oslo, mens ved bilfri vei ligger det vanligvis rundt 15-15.5

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 13:00
La midlertidig om til Hakka 8 pigg i formiddag.
Disse er en sesong gamle og i standard dim 205/55R16. Kjørte på jobb med dem i morges, kommer faktisk akkurat like langt som med de nye piggfrie WRD4.  :o

Piggdekk har ikke EU-etikett, men Hakka 8 må jo da ha ganske så lav rullemotstand!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA