Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU mener MVA-fritaket strider - ønsker innført MVA.

Startet av laumb, mandag 16. juni 2014, klokken 08:19

« forrige - neste »

laumb

Leser denne artikkelen der EU hevder at igjennom EØS-avtalen er mva-fritak som subsidie å regne, et ulovlig sådan.
Artikkelen belyser at dette kan medføre at elbilene blir 25% dyrere "over natta".


Noen som har peiling på EU/EØS? Jeg mener det ligger inne noe veto-rett der Norge selv kan bestemme å ikke innføre en hel del insentiver?
Ganske patetisk at vi sitter på utsiden og lar oss bitche rundt av EU, når alternativet er å a) være medlem og få delta med stemmerett samt innføre andre goder, eller b) ikke delta - og måtte etablere relevante avtaler med alle medlemsland manuelt.


Hva mener folket om artikkelen?

fws

Det sier jo mest om hvem som egentlig har noe å si i norsk politikk. Håper regjeringen evner å stå på sitt.
Nissan Leaf 2018

jkirkebo

Sitat fra: laumb på mandag 16. juni 2014, klokken 08:19
Leser denne artikkelen der EU hevder at igjennom EØS-avtalen er mva-fritak som subsidie å regne, et ulovlig sådan.
Artikkelen belyser at dette kan medføre at elbilene blir 25% dyrere "over natta".

Sverige gir jo 40.000,- i "supermiljøbilspremie" til alle elbiler uten at det ser ut til å være et problem. Da får vi vel innføre 25% mva. da og så gi 20% av bilprisen tilbake i "supermiljøbilspremie" ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

EU burde heller lagt inn mva fritak på elbiler, som mulighet i alle medlems landene.
Norge viser at det faktisk fungerer, og fremmer salget, dersom ikke EU gjør noe tiltak, kan ikke deres egne krav om CO2 utslipp fra nybilsalget bli oppfylt av medlems landene.
Land med mer liberal bilavgifter, er det nesten bare mva igjen som de kan fjerne for å fremme elbilsalget som må få en vesentlig del av bilsalget i årene fremover.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

emil

Drøm for Spetalen dette...

Men hva med landene som gir penger (UK: £5000, FR: €6300) direkte tilbake til de som kjøper ny elbil, må de slutte med det?

Ellers har jo ikke elbilene i Norge fritak for MVA, den er bare satt til 0%

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. juni 2014, klokken 08:32
Sitat fra: laumb på mandag 16. juni 2014, klokken 08:19
Leser denne artikkelen der EU hevder at igjennom EØS-avtalen er mva-fritak som subsidie å regne, et ulovlig sådan.
Artikkelen belyser at dette kan medføre at elbilene blir 25% dyrere "over natta".

Sverige gir jo 40.000,- i "supermiljøbilspremie" til alle elbiler uten at det ser ut til å være et problem. Da får vi vel innføre 25% mva. da og så gi 20% av bilprisen tilbake i "supermiljøbilspremie" ;)
Og da blir det endelig hold i påstanden om at elbiler er subsidiert :) Kan bli spennende rundt lansering av Model X dette!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sigurdi

UK, Sverige, Frankrike er medlemer og da er det vel ikke like viktig å følge direktivene til EU?
Norge er jo faktisk best i klassen her også, men husker det ble et flertall som sa NEI til EU medlemskap men vi følger reglene og direktivene bedre en medlems landene?
Horten
Model X90D (18.03.17)

elektrolux

Ingenting i veien med å være best til å følge regler og direktiver så lenge vi har vetorett og beholder råderetten over egne resurser.

Og så er det ekstra mye å spare på å handle momsfritt i utlandet for export til Norge.  ;)

Hva er fordelen med å være medlem?

Omtrent som kjerringa og mannen. Så lenge hu beholder selvråderetten svinger hun mannen rundt lillefingern. Selv om mannen tror det er han som er sjef, er det egentlig hun. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bent

Dette er tilsynelatende bare en journalist som spinner litt fritt på den vesle anti-miljø-seieren FrP fikk gjennomslag for i revidert nasjonalbudsjett: utsetting av 0-moms på leasing av elbil inntil man innhenter kommentar fra EU, og å sende forespørsel til EU om kommentar på 0-momsen på salg av elbil.

All den tid det nå har vært nullsats på moms for elbil i over et tiår er det vel grunn til å tro at dersom EU hadde store problemer med dette ville vi hørt fra dem tidligere. Det ville overraske meg stort om det kommer noen skjær i sjøen her man ikke klarer å jobbe fram en løsning på.

Jeg leser dette som en forsmak på årets agurksesong.
Tesla Roadster, 25Mm

paljensen

Vil bare minne om at vi har matmoms på 12%, så nå krever vel EU at vi endrer dette også da dette er subsidier.
Her har vi vel Fosil leverandørene og Finansdepartementet som trykker på...

Sølve

#10
Sitat fra: Bent på mandag 16. juni 2014, klokken 09:47
Dette er tilsynelatende bare en journalist som spinner litt fritt på den vesle anti-miljø-seieren FrP fikk gjennomslag for i revidert nasjonalbudsjett: utsetting av 0-moms på leasing av elbil inntil man innhenter kommentar fra EU, og å sende forespørsel til EU om kommentar på 0-momsen på salg av elbil.

All den tid det nå har vært nullsats på moms for elbil i over et tiår er det vel grunn til å tro at dersom EU hadde store problemer med dette ville vi hørt fra dem tidligere. Det ville overraske meg stort om det kommer noen skjær i sjøen her man ikke klarer å jobbe fram en løsning på.

Jeg leser dette som en forsmak på årets agurksesong.

Bent har helt rett.  Denne saken nå skyldes at Frp fikk gjennomslag under behandlingen av revidert budsjett i å sende en forespørsel til ESA (EØS sitt kontroll-organ).  Så langt har ikke EU ment noe som helst.   ESA sin videre behandling kan få flere utfall:
1) ESA kan notere seg henvendelsen og svare regjeringen at Norges mva-fritak er ok.  Dette vil da begrunnes i at mva-fritaket er miljøbetinget og ikke noe som er vedtatt for å begunstige egen industri.  Det taler også til fritaket sin fordel at det gjelder alle typer nullutslippsbiler. Norges politikk passer også svært godt for å nå EU sitt mål om maks 95 g CO2/km for nye biler innen 2020 (I Norge har vi mer ambisiøse 85 g cO2/km satt av Stortinget).  Mange EU-land  har solide støtteordninger for elbil, oftest i form av tilbakebetaling av en beløp på 50000 ved kjøp av elbil så særordninger for elbil er god EU-politikk.
2) ESA kan be om ytterligere opplysninger (noe er ganske vanlig) og komme på befaring til Norge og regjeringen.
3) ESA kan reise sak mot Norge og si at mva-fritaket er konkurransevridende og derfor skal opphøre.  Om dette skjer så kan regjeringen enten 1) Endre policy i tråd med ESAs ønske eller 2) La saken gå til EU-domstolen og argumentere for fritaket der.  Domstolens beslutning vil i så fall være bindende.

Uansett så vil saksbehandlingen ta lang tid.  Med mindre regjeringen bevist argumenterer dårlig for sin sak og bruker ESA som unnskyldning for å fjerne fritaket ved første anledning, så er det grunn til å tro at Norge har en god sak med MVA-fritaket for nullutslippsbiler, og uansett vil både ESA-behandlingen og evntuell domstol behandling ta svært lang tid slik at en evnt fellende dom neppe kommer før utløpet av 2017.   Personlig er jeg mer bekymret for krefter i Finansdepartementet enn for EU når det det gjelder Norges mva-fritak for nullutslippsbiler. 
Bergen

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: Sølve på mandag 16. juni 2014, klokken 11:26
Personlig er jeg mer bekymret for krefter i Finansdepartementet enn for EU når det det gjelder Norges mva-fritak for nullutslippsbiler.   
Har du all grunn til.
Hittil har "Yes, Minister" mafiaen i finansdeptet på under 24 timer temmet alle nye finansministre  inklusive de 2 med størst innbyrdes forskjell: SV Kristin og Frp Siv.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: laumb på mandag 16. juni 2014, klokken 08:19
Noen som har peiling på EU/EØS? Jeg mener det ligger inne noe veto-rett der Norge selv kan bestemme å ikke innføre en hel del insentiver?

Noen ekspert er jeg ikke, men mener vi har vetorett overfor direktiver som må innføres i Norsk lov. Her er det snakk om å vurdere om praksisen er i tråd med vedtatte (og altså alt godtatte) regler for EU/EØS. Ved en evnt. dom (se innlegget til Sølve) så er vi bundet på hender og føtter.

Utover dette er jeg helt enig med Sølves vurdering av saken, og regner egentlig med at de lander på alternativ 1). MVA sats 0% er ikke-diskriminerende og fremmer EU/EØS målet om reduserte utslipp.
Model S 85D

tomrh

Utviklingen i Norge er en økende trussel for Europas fossilbaserte bilindustri, og mva på elbil kan dempe utviklingen. Så hvis en slik sak kommer opp for EU-domstolen, ser nok bilindustrien sin sjanse og vil nok bedrive intens lobbyvirksomhet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Konkuransevridende kan det da umulig være; de fleste bilprodusenter med vettet i behold har fått fingeren halvveis ut av r*** og begynt å produsere elbiler, så det er fritt fram for alle å benytte denne muligheten til å selge flere (el)biler enn de andre. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA