Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling på fylkesferger

Startet av JWinterburn, onsdag 02. april 2014, klokken 21:57

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Hamiso på fredag 04. april 2014, klokken 12:31
At me ein dag må betala bompengar er heilt greit. Men ikkje før me er i klart fleirtal.
Et greitt standpunkt rent teoretisk.
I praktisk politikk blir spørsmålet om hvor stor nedgang i de totale inntektene fra bilparken staten kan/vil leve med i overgangsperioden.

Tviler på regjeringen får så stor budsjettromslighet i årene som kommer at den går fra å holde bilavgiftene på samme totalnivå som i dag.

Vilket betyr de konkurransevridende særfordelene til elbilen kan forsvinne helt eller delvis raskere enn de fleste tror. Sånn sett er elbilens suksess elbilens akilleshæl.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hma

#16
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kent

Sitat fra: hma på fredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.

Den er nok ikke riktig. Strømavgiften er mye høyere på elbiler, en den er på fossilbiler:)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

sigurdi

Det som en må huske med elbil politikken i norge er et resultat av at våre politikere ønsker seg til EU og følger alle tettnongslinjer som EU setter opp.
Vi er flinkere en de som faktisk er medlemer.
Staten følger EUs utslippskrav av CO2 og elbil direktive er et direkte følge av dette.

Kravene trappet opp i intervallet strengere frem til 2020 Dersom det ikke skjer en stor utvikling på diesel og bensinbil. (Min VW fra 92 altså 22år gammel, 1.7 tonn og 2.4l diesel går på 0.8l/mil) så må det være en stor andel elektriske biler solgt.

Kravet gjelder ikke bilparken, men gjennomsnitts CO2 utslipp på nybiler solgt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

testO

Sitat fra: hma på fredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.

I følge denne presentasjonen fra SSV er det kun 18 fergesamband i Norge som er riksvegsamband og 104 som er fylkesvegsamband. http://www.vegvesen.no/_attachment/120405/binary/224238?fast_title=Forvaltningsreformen

Om Sør-Trøndelag fylkeskommune innfører full betaling på lik linje med fossilbiler, må en forvente at de andre fylkeskommunene kommer til å følge etter og innfører betaling på samtlige fylkesvegsamband.

I følge denne artikkelen skal alle fergesamband ha AutoPASS innen 1.1.2017. http://www.tu.no/vareveger/nyheter/2014/03/20/autopass-pa-ferjer-fra-1.-januar-2017 Det vil medføre at betaling for passasjerer faller bort. Siden fritaket for betaling for elbil medfører at en kun betaler for passasjerer, må denne regelen også revurderes for riksvegsambandene hvor det innføres AutoPASS. Moss-Horten er først ut med å innføre AutoPASS.

Jeg vill oppfordre elbilforeningen til å sette forkus på denne saken, med mål om å sikkre enhetlige og gode fordeler for elbiler både på de 18 riksvegsambandene og alle fylkessambandene i Norge.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

sigurdi

Så etter den artikkelen så blir Horten/Moss Autopass fra 01.01.17, og andre følger så fort som mulig.

Usikket hva som er kjapt, når de har hatt prøveprosjekt, som de har hentet erfaringer med, men venter 3 år før neste blir bygd ut.

Ventes det med vilje på hva som skjer meg elbil politikken?

Samtidig, så er ny bombrikke godkjent, som kan inneholde mer data, som type bil, CO2 utslipp, vekt osv. Slik at taxster kan baseres på dette. :-)

Ser jeg en sammenheng?
Horten
Model X90D (18.03.17)

timingbeltkiller

Sitat fra: hma på fredag 04. april 2014, klokken 19:44
Betaling eller ikke betaling; elbilen skal aldri betale like mye som fossilbilen, enten vi snakker om bom, ferge, parkering, eller andre avgifter.

Du skal aldri si verken "aldri" eller "alltid"!

Du behøver ikke doktorgraden i framtidsforskning for å spå:
Den dagen vi har 100% elbiler og 0% fossilbiler kommer staten til å ta inn minst like mye penger på bilparken som i dag, både relativt og absolutt.

Det samme gjelder forøvrig det totale skatte- og avgiftsnivået.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hma

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 05. april 2014, klokken 11:59
Du skal aldri si verken "aldri" eller "alltid"!
Det er opplagt at det alltid skal lønne seg å kjøre en utslippsfri bil.
Vi må således jobbe for at elbilen fortsatt premieres fordelaktig framfor fossilbilen.
Den dagen fossilbilene er "utryddet" vil alle ha de samme fordelene og målet er nådd :)

Så når vi elbilister blir møtt rundt lunsjbordet med de klassiske påstandene som:
- Nå er det like før elbilgodene forsvinner
er svaret at elbilen må regne med å betale på sikt, men alltid en lavere sats enn forurensende biler.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

Saken om mulig betaling på riksvegsamband blir eget punkt på årsmøtet til Trøndelag Elbilforening (10. april).

Vi legger opp til debatt og jobber nå med å invitere medlemmer fra samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag Fylkeskommune (STFK)
http://www.stfk.no/Politikk_og_demokrati/Politiske_organer/Samferdselskomiteen/

Igjen; vi er avhengig av engasjerte medlemmer, så alle innspill og bidrag er kjærkomne.


Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kjell Leaf

Den som har kjøpt Tesla og ikke har råd til ferja har kjøpt for dyr bil. ;D ;D ;D
Man kan ikke legge mer på fossilbilene, de betaler mer enn nok. Bilen er for alle, også de med dårlig økonomi. Man skal ikke være for egoistisk selv om man har el-bil. Alt skal liksom være gratis for alltid, man griner og syter bare man har måtter betale 20 kr for å parkere en halvtime.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

kjølholdt

Dette anser jeg som enkelt.  Er ikke fylkes veiene omfattet av avgifts fritaket,  er politikerne i sin fulle rett til å innføre betaling for El bil. Akkurat som taket på 50 Tusen El biler er absolutt. Det blir ikke moms osv før 50 Tusen er nådd
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

tomrh

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 05. april 2014, klokken 22:09
Dette anser jeg som enkelt.  Er ikke fylkes veiene omfattet av avgifts fritaket,  er politikerne i sin fulle rett til å innføre betaling for El bil.
Fritak for elbiler på riksvegsferger ble i 2008 vedtatt å gjelde f.o.m. 1.1.2009. Men f.o.m. 1.1.2010, altså i ettertid, ble 17.200 km riksvei og 78 fergesamband omgjort til fylkesvei. Ved å omdefineres som fylkesvei har man unngått å komme innunder elbilfritaket formelt sett. Hvis fylkeskommunen nå vedtar nå å innføre betaling, og regjeringen godtar dette, har man egentlig godkjent en prosedyre der man omdefinerer fra riksvei til fylkesvei for å omgå et stortingsvedtak. Politikerne går da altså bakveien for å "oppheve" eget vedtak, og det synes jeg slett ikke noe om.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

timingbeltkiller

Omgjøring fra riks- til fylkesveier ble snarere besluttet for å flytte utgifter fra den søkkrike staten
til de fattige fylkene i samsvar med den besynderlige politikerlogikken her i landet.

Eventuelle negative følger for elbileierne er da å betrakte som "collateral damage".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Birger

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 05. april 2014, klokken 14:36
Den som har kjøpt Tesla og ikke har råd til ferja har kjøpt for dyr bil. ;D ;D ;D

Dersom noen har gått fot Tesla fordi det er eneste el-bilen som passer kjøremønsteret og de har regnet inn besparelser i pendlerutgifter så har de ikke kjøpt for dyr bil. De har kjøpt riktig bil.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

testO

Da ser det ut til at fordelen elbiler har hatt på fylkesfergene går mot slutten. Sør-Trøndelag først ut. Hvilket fylke er neste til å innføre full betaling for elbil på fergene?
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article9553039.ece
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA