Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Min P106 Electrique  (Lest 5829 ganger)

Trond Arve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 724
    • Vis profil
Min P106 Electrique
« på: Lørdag 28. Desember 2013, klokken 21:40 »
TLDR; 70.000 km i løpet av drøye fire år med P106 har kostet ca. 140.000 - omtrent NOK 2.- per km.

11. august 2009 kjøpte jeg min første elbil, en Peugeot 106 Electrique, usett fra Bergen for 106.000.- Vi skulle flytte fra Oslo til Son og hadde bruk for en bil nummer 2 til lokal kjøring. Imidlertid ble jeg overrasket over at jeg brukte knappe 3 minutter mer enn bensinbilen på de fem milene fra Son til Oslo, hadde 20-40% restenergi, og holdt grei trailerfart i høyrefeltet på motorveien. Mellom 2009 til 2011 kunne man stort sett være trygg på å finne en offentlig ladestasjon og Peugeoten ble pendlerbil. Som mange opplever blir man i overkant opptatt av å bruke elbilen framfor bensinbilen. Peugeoten ble bil nummer én, det første året kjørte vi 25.000 km.

Jeg var heldig på flere måter. Forrige eier var en kyndig elbilist, og hadde tatt godt vare på bilen og batteriene. For det andre kom jeg i kontakt med Boogie/Elbilshop som bisto med vannservice, erfaring og kunnskap om disse bilene. Ikke minst fant jeg elbilforumet og elbilwiki som har vært til uvurderlig hjelp mange ganger, mer om det senere.

Selv har jeg aldri kjørt tom, og rekkeviddeangst har blitt lindret med vissheten om at det fins strøm overalt. Svigerfar derimot, som ble rent forelsket i bilen, presterte en gang å stoppe 150 meter fra destinasjonen og måtte be kompisen om å hente traktoren for å taue den siste biten. De lengste turene har vært fra Drammen og Harestua til Son, mer enn 10 mil med forsiktig kjøring og god margin. Etter å ha oppjustert ladefarten til 14 ampere ble bilen i tillegg brukandes til kjøring på kveldstid, ikke uvanlig med total kjørelengde på 15-20 mil per dag.

Etter et drøyt år fikk jeg mast meg til et Robometer (kun spenningssensor) fra @elektrolux, montert av @boogie i Tønsberg. Relight2010 fikk jeg også tak i og var dermed sjølberga for vannfylling, veldig behagelig med tanke på at bilen var i bruk hver dag. Jeg som aldri hadde interessert meg for bil hadde nå blitt en skikkelig elbil-nerd, med full oversikt over kjøring, lading, batterikjemi, isolering av vanntanken og stor reset av elektronikken. Kjørte etterhvert rundt med tre barneseter, praktisk bil til henting og levering av ungene og frakt av diverse flatpakker med bakseteryggen nede.

I januar 2012 så det ut som kroken på døra for elbileventyret etter motorhavari på grunn av børsteslitasje. Børstene hadde kun kjørt 4000 km etter at forrige par varte 45.000 km. Fikk tilbud om bruktmotor til 30.000,- mer enn markedsverdien på hele bilen. Vi valgte å kjøpe en Leaf, selv om jeg hadde håpet å kjøre et par år til og deretter ha valget mellom flere elbilmodeller. Så sendte @hens en melding via forumet og sa at han kunne dreie kommutatoren for meg! Lang historie kort; etter et trivelig besøk i kjellerbua hos @hens fikk jeg reparert motoren for en overkommelig kostnad og bilen var på veien igjen.

Vi satt nå med to elbiler og en bensinbil. Bensinbilen ble ikke brukt, og vi solgte den etterhvert for helelektrisk bilhold. Et lite år levde familien på to voksne og tre barnehagebarn med en P106 og en Leaf. Men i desember 2012 måtte vi nødlade med Leafen i -23 grader på hyggelige Harestua Kro og China House for å komme de siste kilometrene til hytta. Det var spikeren i kista for ren elbilpark, og i januar 2013 kjøpte vi en velbrukt Caravelle 2000-modell, lang utgave. Selv om det var fint å kjøre elbil til hverdags kjentes tre biler i overkant ekstragavant, og vi bestemte oss derfor for å selge Peugeoten.

Jeg har blitt veldig god venn med både elbilforum og elbilwiki på denne tiden, og har etter beste evne bidratt på begge. Miljøet rundt de klassiske elbilene er unikt og mange har en genuin interesse for bilene og teknologien. Da jeg spurte etter beskrivelse for å bytte vindusviskermotor på forumet, kom det en kar innom og byttet motoren samme kveld! På linje med selvbetjente turistforeningshytter og god gammeldags dugnad.

Nedenfor er en omtrentlig oversikt over kostnadene over drøye fire år. Har ikke tatt med finanskostnad eller reisefradrag, kun utgifter og salgspris. Fordelt på 70.000 km blir dette såvidt over 2 kroner per kilometer. Ettersom nesten halvparten av energien er ladet på offentlig ladeplass har jeg brukt kun 7000.- på strøm.

   Innkjøp      106000   
   Strøm      7000   
   Veiavgift      1600   
   Forsikring      12000   
   Robometer      3000   
   ReLight 2010      2000   
   Batterivann      1750   
   Motorvask      4000   
   Bremsevakuumpumpe      1500   
   Ladekbaler      4000   
   Bensin      2000   
   Motorhavari      7000   
   Bremser      4000   
   Div service      7000   
   1 batteriblokk      4000   
   Aksling og bærekule      4000   
   Salgssum      -27500   
   Total      143350   

Batteripakken har gått 94.000 kilometer ved salg, men er tilsynelatende i god form. Rekkevidden er omtrent den samme som da jeg kjøpte den, Robometeret viser jevn spenning, og bilen kan kjøres (forsiktig) ned mot 0% før begrensningslampen tennes. Vannforbruket har økt noe, fyller 8-9 liter per 4000 km. Krysser fingeren for at ny eier får mange tusen trivelige kilometer med bilen; ga utfyllende informasjon om kjøring, lading og vannfylling, men det er uansett vanskelig å vite.

Vi ble oppriktig glad i Peugeoten, miljøet og elbiler generelt. Leafen har allerede rundet 40.000 kilometer (inkludert tur/retur Son-Lysøya i Trøndelag), og jeg drømmer om en Caravelle med elmotor og 50-60 kWh batteripakke. Tusen takk til alle dere som er engasjerte elbilentusiaster, har bistått med svar og løsninger og har bidratt til at elbiler har blitt vanlig i Norge!
« Siste redigering: Tirsdag 07. Juli 2015, klokken 10:45 av Trond Arve »
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Leon

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 486
    • Vis profil
Sv: Min P106 Electrique
« Svar #1 på: Lørdag 01. Februar 2014, klokken 09:37 »
Interessant lesning, og godt skrevet! Denne kunne med fordel vært brukt som en artikkel i Motor, eventuelt i en avis. Sikkert mange flere som hadde hatt nytte og glede av å lese denne!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Trond Arve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 724
    • Vis profil
Sv: Min P106 Electrique
« Svar #2 på: Lørdag 01. Februar 2014, klokken 21:03 »
Takk for hyggelig tilbakemelding  :D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.