Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring Tesla Modell S

Startet av Olsleaf, mandag 19. august 2013, klokken 13:07

« forrige - neste »

Olsleaf

Da har jeg vært en tur i Trondheim med Tesla Modell S. Kunne bare sagt at det er en kjempegod bil, komfortabel å kjøre og sitte i, men det ville bli litt enkelt.

Først det positive; sitter godt i sete, godt ratt å holde i, behagelig å styre.
Kan kjøre både forsiktig, men også akselerere når det trengs. "Gass" pedal er konfigurert slik at den ikke kommer for fort opp, noe som er bra ved korte strekninger. Øko meter viser at fra 0 til 80kwt kjører jeg økonomisk, noe som ikke er noe problem her hvor fartsgrensene ikke er over 90. Det er en god oversiktlig skjerm, og lett å sette seg inn i. Du har kontrollene nær deg, også på rattet.

Det ble en god behagelig kjøretur, stille, bare stereoen hørtes.

Regenerering; på 17" skjermen kan man stille inn standard eller lite generering. Når pedalen slippes, kjenner man at motoren bremser kraftig, men likevel ikke for brått. Økometeret viser en blå skala der du ser hvor mye som regenereres. God regenerering.

Negativt; en stor bil, til å begynne med noe uoversiktlig, men etterhvert blir man vant til størrelsen, fordel å justere sete opp slik at man ser godt ut frontruta.

Prisen trekker litt ned, selv om man har fjernet mye av avgiftene pga miljø venlighet. De færreste av oss med middels lønn har vel råd til å kjøpe bil til over en halv million. Selvsagt kan man tenke langsiktig, du bruker en engangsum på alt fra 530000 til 750000kr. Sørger for å ha jevnlig service hvert år (5000kr). Og har da bil i hvertfall 10 år. Herdet aluminium ruster ikke, og du for oppgraderinger jevnlig fra Tesla. Med luft demping unngår du en del slitasje på hjuloppheng, kunn bremser og skiver trenger vedlikehold.

Annet minus er gjennkjøpsverdi. Man vet ikke, men alle biler faller raskt i verdi de første årene, så det vil nok Tesla Model S gjøre også. Ser vi på Leaf og Trillingene, så ser vi hvor mye de faller i verdi, litt mindre enn en fossil bil likevel.

Jeg konkluderer med at dette er en el bil av største klasse og at den er verdt å prøve, og for de som har råd; løp og kjøp!
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Rønnern

Sitat fra: Terolsen på mandag 19. august 2013, klokken 13:07
Annet minus er gjennkjøpsverdi. Man vet ikke, men alle biler faller raskt i verdi de første årene, så det vil nok Tesla Model S gjøre også. Ser vi på Leaf og Trillingene, så ser vi hvor mye de faller i verdi, litt mindre enn en fossil bil likevel.

Jeg konkluderer med at dette er en el bil av største klasse og at den er verdt å prøve, og for de som har råd; løp og kjøp!

Takk for ditt innlegg, alltid godt å høre erfaringer fra Norge under norske forhold og norske veier.

Angående verdifall, så er det verdt å huske på at Leaf og Trillingene har hatt ganske så aggressive prisjusteringer fra forhandler, noe som nødvendigvis må gjøre at verdifallet blir relativt høyt.

Tesla har på sin side økt prisen (opptil flere ganger), noe som nok vil gi denne et mindre verdifall. Men, jeg håper selvfølgelig at de faller voldsomt i pris, da får jeg råd til å kjøpe en pent brukt om et drøyt år :-)

Mvh Ronnie
Peugeot iOn

tomrh

Sitat fra: Terolsen på mandag 19. august 2013, klokken 13:07
Prisen trekker litt ned, selv om man har fjernet mye av avgiftene pga miljø venlighet. De færreste av oss med middels lønn har vel råd til å kjøpe bil til over en halv million.
Enig, Nissan har foreløbig ikke noe å frykte. Genial plan av Elon musk, gjøre elbil kult ved å masseprodusere et lekkert og funksjonelt glis som til og med fossilhuene sikler etter. Men ikke noe for gjennomsnittlige familiefedre som snur og vender på kronene for å få det til å snurre, i det segmentet er Leaf helt korrekt priset. Men genialt at Tesla baner vei for skikkelige elbiler med ordentlig rekkevidde, konkurrentene (i den grad de finnes...) må skjerpe seg, og alle elbilister tjener på at Tesla gjør suksess.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Fikk også gleden av å kjøre en Tesla S signatur edition i går.

Helt utrolig bil, lekker fra alle kanter og med topp kjøreegenskaper og ekstreme prestasjoner. Helt vill akselerasjon. Nesten skremmende.

Skulle ønske jeg kunne hatt bruk for en, men desverre passer den dårlig inn i et trangt nabolag nær Stavanger sentrum. Her er fremdeles bulkefrie Think et bedre valg. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. august 2013, klokken 07:32
Skulle ønske jeg kunne hatt bruk for en, men desverre passer den dårlig inn i et trangt nabolag nær Stavanger sentrum. Her er fremdeles bulkefrie Think et bedre valg. ;)
Kjører man bare i eller rundt byer, og bor i by, er Model S et katastrofalt dårlig valg. I hvert fall om man ikke må ha plassen den byr på. Snaut 5 meter lang, og bredere enn store luksusbiler....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ethoring

Jeg vil føye til at voksne med særlig mer enn 180cm på sokkelesten stanger hodet i taket når man sitter i baksetet. Og at støydemping (vindsus, rullestøy) er litt middels, dårligere enn biler som Audi A6 og BMW 5-serie.

Øyvind.h

Sitat fra: ethoring på fredag 27. september 2013, klokken 23:15
Jeg vil føye til at voksne med særlig mer enn 180cm på sokkelesten stanger hodet i taket når man sitter i baksetet. Og at støydemping (vindsus, rullestøy) er litt middels, dårligere enn biler som Audi A6 og BMW 5-serie.
Baksetet handler mye og overkroppens lengde. Jeg sitter fint der uten å skalle i taket, og jeg er ca 186cm. Kona på 169 sitter bra, tom litt utbytte av nakkestøtten. Svoger på 188cm skaller skikkelig (har lang overkropp!)

Ift rullestøy regner jeg selvfølgelig at du sammenligner epler med epler? Dvs A6 og 5- serie med 21" felger og 35-profil? Så støytesten klikk.no gjorde der de sammenlignet en tidlig USA Model S uten oppgradert støydemping samt 21" felger med A6 med 19". Tøvete sammenligning. Kjør Model s med 19" og deretter 21", så skjønner du hvor verdiløs en måling er uten like forutsetninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ethoring

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. september 2013, klokken 21:22
Sitat fra: ethoring på fredag 27. september 2013, klokken 23:15
Jeg vil føye til at voksne med særlig mer enn 180cm på sokkelesten stanger hodet i taket når man sitter i baksetet. Og at støydemping (vindsus, rullestøy) er litt middels, dårligere enn biler som Audi A6 og BMW 5-serie.
Baksetet handler mye og overkroppens lengde. Jeg sitter fint der uten å skalle i taket, og jeg er ca 186cm. Kona på 169 sitter bra, tom litt utbytte av nakkestøtten. Svoger på 188cm skaller skikkelig (har lang overkropp!)

Ift rullestøy regner jeg selvfølgelig at du sammenligner epler med epler? Dvs A6 og 5- serie med 21" felger og 35-profil? Så støytesten klikk.no gjorde der de sammenlignet en tidlig USA Model S uten oppgradert støydemping samt 21" felger med A6 med 19". Tøvete sammenligning. Kjør Model s med 19" og deretter 21", så skjønner du hvor verdiløs en måling er uten like forutsetninger.

Greit dette med overkropp, men jeg har ikke målt lengden min fra halebein til topp skalle så oppga bare total høyde.

Kjører A6 (C6) med 225/40-18-profil til daglig. Når det gjaldt støy så har jeg ikke lest noe som helst på klikk.no eller annet, bare konstaterer at min Audi A6 med lavprofil var bedre støydempet enn Model S med lavprofil. Nøyaktig samme dimensjon er det jo ikke da Audien har mindre hjulomkrets.

Jeg digger Tesla, men det må da gå an å objektivt nevne noen ulemper også sammen med alle fordelene :-)

Bjoris

Jeg ble overrasket over hvor tight bilen føltes, det gav en skikkelig god følelse. Rattet er helt fantastisk å holde i. Interiøret ellers er jeg litt bekymret for holdbarheten til, samtidig er det f.eks nesten billig med skinn her enn i en Audi, en får jo ofte det en betaler for.

Støyen var ikke så bra i den vi prøvde, men heller ikke veldig dårlig. Håper det blir bedre med de mindre 19 tommerene vi får på vår. Spørs nok veldig på hvilket underlag du kjører, fin  til mellom fin asfalt var ikke ille, men på grov asfalt slo det gjennom. Enig der.

Det er nok av småting å henge seg opp i på en Tesla, tror nok det mest økonomiske er å vente ett til tre år til før en investerer i langdistanse elbil. Siden det fortsatt vil være avgiftsfritt og produktene har blitt flere og bedre, men så var det det å vente da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA