Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av Quattro, lørdag 11. mai 2013, klokken 16:44

« forrige - neste »

Johnny

Sitat fra: Diravi på mandag 07. mars 2016, klokken 23:28
Da kan den henge oppkveilet på stasjonen til hverdags uten at den forsvinner. Skulle det da bli hærverk på kabel er det gjort på et øyeblikk å erstatte den med reservekabel, uten montering, mens med en fastmontert kabel må man vente på reservedel og montør. Evt. en type 2 stasjon med fastmontert kabel, men som får strøm fra 32A CEE tilførselskabel - så kan man plugge i UMCen direkte i stikket mens man venter på fix.

Normalt vil låsen bare være aktiv når bilen er tilkoblet, som da vil medføre at hvem som helst kan ta den med seg når du ikke lader.
TMS og eGolf.

Diravi

Takk for svar. Når det gjelder låsepatent så er det tydeligvis noen ladere som har en fysisk lås med nøkkel, som kobler kabelen fast.

Mht at elektrikeren stiller ned strømmen så er jeg klar over det, men på mange modeller er sprangene typisk 10-13-16-32, hvilket ikke utnytter en 20A kurs noe spesielt godt. Derfor var det greit å få avklart at man kan gi blaffen i det og bare sette strømstrekket i Teslaen.

Tydeligvis ikke alle forhandlere som er klar over at det er mulig heller. :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sjokomelk

Sitat fra: Diravi på tirsdag 08. mars 2016, klokken 18:21
Mht at elektrikeren stiller ned strømmen så er jeg klar over det, men på mange modeller er sprangene typisk 10-13-16-32, hvilket ikke utnytter en 20A kurs noe spesielt godt. Derfor var det greit å få avklart at man kan gi blaffen i det og bare sette strømstrekket i Teslaen.
Husk at du ikke kan få montert en 32A ladestasjon på en 20A kurs. Den må være konfigurert til maks samme strømstyrke som kursen, eller lavere. Og hvis du bare kan velge 32, 16 og 10A, så må den settes på 16A selv om du har en 20A kurs. Og da får du heller ikke justert den opp over 16A i bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Diravi

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 09. mars 2016, klokken 21:34
Sitat fra: Diravi på tirsdag 08. mars 2016, klokken 18:21
Mht at elektrikeren stiller ned strømmen så er jeg klar over det, men på mange modeller er sprangene typisk 10-13-16-32, hvilket ikke utnytter en 20A kurs noe spesielt godt. Derfor var det greit å få avklart at man kan gi blaffen i det og bare sette strømstrekket i Teslaen.
Husk at du ikke kan få montert en 32A ladestasjon på en 20A kurs. Den må være konfigurert til maks samme strømstyrke som kursen, eller lavere. Og hvis du bare kan velge 32, 16 og 10A, så må den settes på 16A selv om du har en 20A kurs. Og da får du heller ikke justert den opp over 16A i bilen.

Det var litt interessant! For jeg spurte elektrikeren min i dag om det var greit å montere en 32 A ladestasjon på en 20A kurs, og han mente det var greit.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Griffel

Selvfølgelig er det greit, elektriker konfigurerer da denne til å signalisere 20A slik at sikringen ikke ryker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Diravi

Sitat fra: Griffel på torsdag 10. mars 2016, klokken 05:09
Selvfølgelig er det greit, elektriker konfigurerer da denne til å signalisere 20A slik at sikringen ikke ryker.

Nja, det var utgangspunktet for det opprinnelige spørsmålet mitt at ikke alle ladestasjoner lar seg konfigurere ned. Eller de har typisk trinn 10-13-16-32 A, som påpekt her over.

Det jeg spurte om i utgangspunktet var om man likevel kunne bruke en 32A stasjon, fordi Teslaen jo bestemmer hvor mye som skal trekkes. Og det sier elektriker at ikke burde være noe problem. Og så sier noen her inne (og en forhandler jeg sjekket med) at det vil ikke en elektriker montere.

Det er ikke så lett å finne en fasit her.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

sigurdi

Elektrikker kobler jo opp ladestasjonen mot en 20A sikring.
Kan ikke selve ladestasjonen begrenses til 20A kan dette gjøres med å legge til en mostand i ladestasjonen mellom IC (PP) og 0V (PE).
Piggtale kabler har vel egentlig ikke noe motstand montert så da kan elektrikker sette på en 680 Ohms motstand mellom IC (PP - pilot signal) og 0V (jord)

Da begrenses det til 20A.

Se tabell her for motstander:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Type_2_.28VDE-AR-E_2623-2-2.29

Dersom kabel allerede har en 220 Ohms motstand montert er det jo litt værre å få til.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på fredag 11. mars 2016, klokken 10:46
Elektrikker kobler jo opp ladestasjonen mot en 20A sikring.
Kan ikke selve ladestasjonen begrenses til 20A kan dette gjøres med å legge til en mostand i ladestasjonen mellom IC (PP) og 0V (PE).
Piggtale kabler har vel egentlig ikke noe motstand montert så da kan elektrikker sette på en 680 Ohms motstand mellom IC (PP - pilot signal) og 0V (jord)

Da begrenses det til 20A.

Se tabell her for motstander:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Type_2_.28VDE-AR-E_2623-2-2.29

Dersom kabel allerede har en 220 Ohms motstand montert er det jo litt værre å få til.

Alle pigtail-kabler jeg har vært borti har motstand montert mellom PP og PE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MeTesla

Er det mulig å kjøpe en overgang slik at man kan bruke Mennekes type 2 blå kabel til å lade i vanlig shuko kontakt?

Vil denne funke eller er dette noe annet?
http://www.nofuel.no/Produkt/schuko-han-til-bla-cee-hun-adapter#product

Elmo

Sitat fra: MeTesla på torsdag 31. mars 2016, klokken 12:28
Er det mulig å kjøpe en overgang slik at man kan bruke Mennekes type 2 blå kabel til å lade i vanlig shuko kontakt?

Hvis du tenker på Blått Tesla-adapter (?) så er vel det 32A (tror jeg), mens den du linket til er 16A så det går ikke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sjokomelk

Sitat fra: MeTesla på torsdag 31. mars 2016, klokken 12:28
Er det mulig å kjøpe en overgang slik at man kan bruke Mennekes type 2 blå kabel til å lade i vanlig shuko kontakt?

Vil denne funke eller er dette noe annet?
http://www.nofuel.no/Produkt/schuko-han-til-bla-cee-hun-adapter#product
Nei. Du må ha noe elektronikk som overvåker. Så det du jakter på heter UMC og følger med bilen din.  :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

chal

Jeg har 400V 230 x 3 trefase i huset. Fra sikringskapet går det en 15 A kurs, 15mm ledning til en shuko i garasjen. Jeg lader via en mennekes på 13 A. Det går jo ikke fort.
Vil jeg få raskere juice hvis jeg installerer en Tesla Wall connector i garasjen på nevnte kurs/ledning?

TB

Om kabelen til garasjen er to ledere pluss jord vil det bli marginal auke, frå 13 til 15A.

Men, er det 3 ledere pluss N og jord framført vil det gi 230 x 15 x 3 = 10 kW
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Hei

Denne tråden er snart 4 år gammel og nærmer seg 1000 innlegg. Mye har skjedd/blitt avklart på disse årene, og denne tråden nærmer seg derfor pensjonsalderen.

Jeg har opprettet en tråd for lading for dummies, der jeg håper å oppdatere med enkel info om lading av Tesla.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32670.0.html

Hvis noen kan være med på å jobbe litt med det, hadde det sikkert vært til glede for kommende Tesla-eiere :-)

Denne tråden vil da etterhvert bli fjernet som sticky.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Simen1

Finnes det en type 2-adapter a la den blå og røde adapteren? Altså fra UMC til bruk i Type 2 ladeuttak.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA