Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva tenker CircleK?

Startet av Panduck, søndag 30. desember 2018, klokken 14:49

« forrige - neste »

Panduck

Når Statoil først hadde sine egne hurtigladere, for så å la Grønn Kontakt overta drifting av disse og bygge ut videre, til så å innse at det muligens ikke var det lureste, ettersom elbil tydligvis er tingen, da skulle man jo tro at CK har forstått hvor ting går hen. CK snakker nå åpent om 30% reduksjon av salg av drivstoff "som følge av elbiler" på enkelte stasjoner. Det virker som om de har forstått at dette må de bare satse på, bensin blir etterhvert irrelevant.

Da er det litt merkelig å kjøre opp til hurtigladerene på Circkle K på Fjellhamar. For mens GrønnKontakt sine står litt rart til i en krok ved vaskehallen er det noe man kan forstå, de fikk den plassen av CK, i den tiden CK ikke "ville tro" på elbiler.

Når CK nå tydligvis tror på elbiler og bygger sine egne ting som et resultat av dette, er det rett og slett merkelig at de setter sine egne ladere så langt unna stasjonen som der går an å komme, med laderene "tett i tett" som de er på alle andre steder, uten mulighet til å komme til med tilhenger.

Det er jo så lite fremtidsrettet som det går ann å få det.

Ellemelle

Jeg lurer på om hovedsatsningen til Cirkle-K er Ionity-nettverket, og så fyller de på med egne ladere på de øvrige stedene bare for å ha det tilgjengelig. Kanskje Ionity til og med har det som krav at de skal slutte å samarbeide med konkurrerende aktører?

Avansen er langt bedre på grillpølsene enn på kWh, og maksimal omsetning pr time pr lader er 150 kroner (det vil si litt mer enn en hamburger).

Ionity-laderne på Cirkle-K settes nesten opp som tradisjonelle bensinpumper. Spesielt på Rygge er dette ganske tydelig.
Ellers er det sikkert noe lovverk som krever enn viss avstand mellom bensinpumper og laderne.

Lars C. Krogenæs

Ladestasjoner skal minimum stå 10 meter fra alle Ex-soner. På en bensinstasjon kan vi som en tommelfinger-regel si at RX sonen er under taket, samt ved tankbil-påfyllingen. Dermed er disse områdene utelukket for lading.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lepet65

Cirkle K får slutte med bensin og diesel, da trenger de ikke løpe rundt med målebånd å sjekke avstander :P

Ellemelle

Men jeg er enig i at de roter seg bort.
Hvorfor ikke gjøre ladeplassene mer attraktive? Er det en spesiell grunn til at samtlige bensinpumper har tak over seg, mens ingen ladeplasser har det? Vi trenger også søppelkasser, tørkepapir og vinduspussemuligheter.

Lys og le-vegger gjør også underverker for trivsel, og de fleste foretrekker vel å lade på en plass de trives?

goggo

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 02. januar 2019, klokken 23:59
Lys og le-vegger gjør også underverker for trivsel, og de fleste foretrekker vel å lade på en plass de trives?

Tror nok at Circle K tenker at det er bedre at vi og kredittkortene våre skal trives inne i butikken enn ute ved laderne :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ellemelle

Sitat fra: goggo på torsdag 03. januar 2019, klokken 00:26
Tror nok at Circle K tenker at det er bedre at vi og kredittkortene våre skal trives inne i butikken enn ute ved laderne :)
Men først må de fange deg.
I mine fossile dager var det mange bensinstasjoner som jeg aldri stoppet på, fordi de hadde dårlige toalettfasiliteter eller vond kaffe. Hvorfor stoppe på en Esso hvor du må stå i kø på en utvendig do, når du kan kjøre en mil ekstra og stoppe på YX med nyoppusset toalett?

goggo

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 03. januar 2019, klokken 00:37
Sitat fra: goggo på torsdag 03. januar 2019, klokken 00:26
Tror nok at Circle K tenker at det er bedre at vi og kredittkortene våre skal trives inne i butikken enn ute ved laderne :)
Men først må de fange deg.
I mine fossile dager var det mange bensinstasjoner som jeg aldri stoppet på, fordi de hadde dårlige toalettfasiliteter eller vond kaffe. Hvorfor stoppe på en Esso hvor du må stå i kø på en utvendig do, når du kan kjøre en mil ekstra og stoppe på YX med nyoppusset toalett?
Foreløpig ligger vel Circle K 2-3 år foran YX når det gjelder å "fange" oss elbilister.
Og når det gjelder Esso? De folka der håper nok fortsatt på at Trump snart skal forby både elbiler og ladestasjoner...

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på torsdag 03. januar 2019, klokken 17:50
Foreløpig ligger vel Circle K 2-3 år foran YX når det gjelder å "fange" oss elbilister.
Og når det gjelder Esso? De folka der håper nok fortsatt på at Trump snart skal forby både elbiler og ladestasjoner...

Esso har vel gitt opp sine bensinstasjoner, slik som Statoil? Esso på Svinesundparken har iallefall 4 hurtigladere, men det er den eneste jeg kjenner til.

goggo

Sitat fra: Panduck på fredag 04. januar 2019, klokken 09:22
Esso har vel gitt opp sine bensinstasjoner, slik som Statoil? Esso på Svinesundparken har iallefall 4 hurtigladere, men det er den eneste jeg kjenner til.

Litt usikker på hva som skjer med Esso stasjonene fremover. Et ukjent irsk selskap har kjøpt stasjonene for et år eller to siden tror jeg, men det ser ut som de skal drives under Esso navnet videre? De har i alle fall vært irriterende aktive med den "Synergi"  drivstoff reklamen i det siste.
Forhåpentligvis er ladestasjonen på Svinesund en testinstallasjon, og vi får se flere slike hos Esso i fremtiden.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: goggo på fredag 04. januar 2019, klokken 09:47
Forhåpentligvis er ladestasjonen på Svinesund en testinstallasjon, og vi får se flere slike hos Esso i fremtiden.

Deli De Luca har tatt over en mengde "Essobutikker", så det hadde vært fint med ladestasjoner der. Jeg vil heller bruke tid hos Deli De Luca enn pølsebuene til Shell (som har en rekke fortumladere). CircleK oppgraderingene har gitt flotte stasjoner, Shell er fremdeles relativt trist.

Lars C. Krogenæs

Essos egne stasjoner ble kjøpt opp av irske DCC i 2017. DCC driver bensinstasjoner i 7 land.  Så har Norgesgruppen en avtale om å drifte disse stasjonene frem til 2025. DCC er forpliktet til å kjøpe fossilt drivstoff fra Esso-Norge (Exxon).

Esso burde jo nå være en naturlig partner for GK eller BKK, og er vel den eneste kjeden uten avtale med ladeopetatører.

Så må jo E-on/Clever få ut fingeren hos YX. Her burde det nå være viktig å rulle ut de varslede hurtigladerne.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA