Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Facebook-gruppe for eiere / kommende eiere av e-tron

Startet av Karlsen, torsdag 13. desember 2018, klokken 08:08

« forrige - neste »

kirky

Ja man ser jo hvor mye aktivitet det er på i-pace delen av forumet nå når folk har fått bilen og folk har "skremt" bort alle som vil sammenligne med Tesla etc. :)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

chargedup

Sitat fra: kirky på torsdag 13. desember 2018, klokken 12:37
Ja man ser jo hvor mye aktivitet det er på i-pace delen av forumet nå når folk har fått bilen og folk har "skremt" bort alle som vil sammenligne med Tesla etc. :)
Relativt lite aktivitet på den delen av forumet etter bilene ble levert enn før ja (vi er ute og kjører bilene :P). Men det er en god del aktivitet på facebook, både kritiske (eiere med problemer, leveringsproblemer osv) og de som lurer på ting. På facebook finnes også en "Teslabjørn", om enn noe eldre (i god stereotypisk Jaguar ånd) som legger ut noen snutter innimellom 8)
Vil tro at de færreste I-pace eiere eller kommende E-tron eiere er på forum og facebook grupper. Jeg vil tro at de faktiske kjøperne av disse bilene har en noe høyere snittalder enn Tesla sine kunder (som sikkert heller ikke har 50% av eierne som deltakere på elbilforum eller facebook uten at jeg vet noe om det).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Høres ut som noen ønsker seg et ekko kammer!

Det er utallige Leaf, Zoe, i3, I-Pace (m.fl) samt fossilbilister som har intense og gjentatte angrep på Tesla, i alt fra egne Tesla grupper på Face til her på forumet.

Det er bedre å prøve å skille relevant og irellevant informasjon. Et kritisk blikk kan være bedre enn fanboy aktivitet.

For de som søker relevant info uten å eie en bilmodell er lukkede grupper en uting.

Ser lett at det finnes det jeg kaller «teslamister» og de bør helst ignoreres, tror ikke lukkede grupper er løsningen.

4Matic Fanatic

Sitat fra: chargedup på torsdag 13. desember 2018, klokken 13:22
Relativt lite aktivitet på den delen av forumet etter bilene ble levert enn før ja (vi er ute og kjører bilene :P). Men det er en god del aktivitet på facebook
Jeg tror det har mindre med før og etter at bilene ble levert, og mer med før og etter at FB-gruppene ble opprettet.

Jeg er ikke uenig i at mangeårige Tesla-eiere kan sitte på mye kunnskap om elbil, hurtiglading og ladenettverk.
MEN noen av dem takler dårlig at ikke alle vi andre er like interessert i hvordan en Tesla er skrudd sammen og hvordan de har løst en spesifikk oppgave, og ihvertfall ikke vade gjennom lange utredninger om dette på I-Pace og eTron-forumene..

stefse

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:07
Høres ut som noen ønsker seg et ekko kammer!

Det er utallige Leaf, Zoe, i3, I-Pace (m.fl) samt fossilbilister som har intense og gjentatte angrep på Tesla, i alt fra egne Tesla grupper på Face til her på forumet.

Det er bedre å prøve å skille relevant og irellevant informasjon. Et kritisk blikk kan være bedre enn fanboy aktivitet.

For de som søker relevant info uten å eie en bilmodell er lukkede grupper en uting.

Ser lett at det finnes det jeg kaller «teslamister» og de bør helst ignoreres, tror ikke lukkede grupper er løsningen.
Tiltredes. Det blir fort litt for mye pavens skjegg diskusjoner i slike grupper til at jeg finner det interessant. Men når bilene er levert, vil gruppen helt sikkert fylle en misjon. Foreløpig er det vel kanskje litt lite å diskutere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

chargedup

Er nettopp det at før bilene er levert er det ofte ikke nok nyheter bortsett fra specs og da stikker ofte Tesla eiere fram i diskusjonen. Etter bilene faktisk er levert, blir Teslaeiere eller ikke bestillere mer stille (eller borte) fordi de da ikke lenger er noe særlig interessert i bilen og orker ikke prøve å fremme sitt syn på fordeler/ulemper med bilen.
Synes personlig det var noen få som var fryktelig hårsåre angående I-pace før lansering samt noen Tesla fans som ikke klarte å holde seg for gode til trolling.
Jeg har klart å overse det meste av "støyen" fra ytterkantene og synes både forum og facebook har vært en kjemperessurs (både før og etter I-pace kjøp), men skjønner at det for mange er MYE følelser i sving.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Øyvind.h

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:15
MEN noen av dem takler dårlig at ikke alle vi andre er like interessert i hvordan en Tesla er skrudd sammen og hvordan de har løst en spesifikk oppgave, og ihvertfall ikke vade gjennom lange utredninger om dette på I-Pace og eTron-forumene..
Ikke sjelden Tesla trekkes inn i diskusjoner på andre merkeforum av brukere som ikke eier/har eid Tesla. Gjerne i forbindelse med feilaktig påstand. De brukerne som leser på tvers av merkeforum (inkludert meg selv) ved å lese alle nye innlegg (N oppe til høyre i bildet) vil det da oppleves naturlig å kommentere påstand eller utdype.

At det kan grense til fanatisme/religiøs tilnærming kan jeg ikke si jeg har sett mye til. Men jeg ser at det ofte er de samme Tesla-eierne som kommenterer, meg selv inkludert.


Nå følger jeg E-tron på Facebook ettersom jeg har reservert en, og jeg har sett en del kritiske innlegg. Det har toppet seg litt de siste dagene, men slik jeg oppfatter det er det ikke Tesla-eiere som har opprettet de kritiske innleggene som har blitt til lange diskusjonstråder med svært mange enige reservasjonsholdere. Å skylde på Tesla for alt vondt i verden som enkelte her inne gjør blir for dumt. Derimot mener jeg det blir helt feil når brukere fokuserer ensidig positivt eller ensidig negativt. Tesla aksjetråden er typisk tråd hvor man ser dette med troll som aldri ser noe positivt og kun skriver for å skape negativ spin.


Generelt ift E-tron tror jeg som nevnt i post lenger opp at dette er situasjonen akkurat nå. Det er akkurat nå folk er irritert fordi Møller stikker av med momsen, irritert på forsinkelser, irritert på ytelser og rekkevidde.
Det vil naturlig forsvinne nå bilene kommer til landet. De som er misfornøyde vil trekke seg og fokusere på noe annet, eller kjøpe og bli omvendt. E-tron er jo en veldig lekker bil og gjennomført Audi. Om det blir mulig å kjøpe uten å bli lurt på pris kommer jeg til å kjøpe selv. Audi er gode på ting Tesla ikke er god på og jeg kan godt tenke meg å teste Audi en stund. Men å bli medlem i en Facebook-gruppe som ikke tolererer kritikk blir jo helt uaktuelt. Det blir fanboy-opplegg a la det som Tesla-eiere kritiseres for.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Enig. Nå vet jeg ikke spesifikt hva du henviser til på FB for jeg er ikke medlem i eTron-gruppene der.  :)

forzaman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. desember 2018, klokken 17:06...Men å bli medlem i en Facebook-gruppe som ikke tolererer kritikk blir jo helt uaktuelt. Det blir fanboy-opplegg a la det som Tesla-eiere kritiseres for.

Nå er det vel ikke snakk om en gruppe hvor det ikke er lov til å være kritiskt til ting som omhandler BILEN e-tron, selv om man skal kjøpe den. Ønsket her er vel å slippe masse preik om andre biler og ting som ikke har noe med selve bilen å gjøre. Det kan man evt. gjøre i andre kanaler.

Skjønner godt opprettelsen av denne nye FB-gruppen. Må si at det er litt irriterende (selv her inne) å lese mange innlegg som ikke omhandler e-tron og som er så off-topic som det er mulig å komme ift opprinnelige tråd.

Hvis man synes det blir for begrensende, så er det jo bare å la være å melde seg inn i den nye gruppen.

tuono

Sitat fra: kirky på torsdag 13. desember 2018, klokken 12:37
Ja man ser jo hvor mye aktivitet det er på i-pace delen av forumet nå når folk har fått bilen og folk har "skremt" bort alle som vil sammenligne med Tesla etc. :)

Man kan jo lure på hva som er årsaken til at Jaguarseksjonen er temmelig stille. Er jo nok å bale med som eier dømt ut i fra Facebookgruppen. Begynte så fint med mye godt snakk om "katten", men er nå gått mer over i svart. Både i direkte (skjermer etc) og i mer overført betydning. Såpass at jeg holder meg på gjerdet fortsatt.  Men det er jo andre merke- og modellseksjoner som er høyst levende her inne. Selv om bilene har vært i salg lenge.

Karlsen

Sitat fra: forzaman på torsdag 13. desember 2018, klokken 19:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. desember 2018, klokken 17:06...Men å bli medlem i en Facebook-gruppe som ikke tolererer kritikk blir jo helt uaktuelt. Det blir fanboy-opplegg a la det som Tesla-eiere kritiseres for.

Nå er det vel ikke snakk om en gruppe hvor det ikke er lov til å være kritiskt til ting som omhandler BILEN e-tron, selv om man skal kjøpe den. Ønsket her er vel å slippe masse preik om andre biler og ting som ikke har noe med selve bilen å gjøre. Det kan man evt. gjøre i andre kanaler.

Skjønner godt opprettelsen av denne nye FB-gruppen. Må si at det er litt irriterende (selv her inne) å lese mange innlegg som ikke omhandler e-tron og som er så off-topic som det er mulig å komme ift opprinnelige tråd.

Hvis man synes det blir for begrensende, så er det jo bare å la være å melde seg inn i den nye gruppen.

Spot on, forzaman

Øyvind.h

#26
Sitat fra: forzaman på torsdag 13. desember 2018, klokken 19:33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. desember 2018, klokken 17:06...Men å bli medlem i en Facebook-gruppe som ikke tolererer kritikk blir jo helt uaktuelt. Det blir fanboy-opplegg a la det som Tesla-eiere kritiseres for.

Nå er det vel ikke snakk om en gruppe hvor det ikke er lov til å være kritiskt til ting som omhandler BILEN e-tron, selv om man skal kjøpe den. Ønsket her er vel å slippe masse preik om andre biler og ting som ikke har noe med selve bilen å gjøre. Det kan man evt. gjøre i andre kanaler.

Skjønner godt opprettelsen av denne nye FB-gruppen. Må si at det er litt irriterende (selv her inne) å lese mange innlegg som ikke omhandler e-tron og som er så off-topic som det er mulig å komme ift opprinnelige tråd.

Hvis man synes det blir for begrensende, så er det jo bare å la være å melde seg inn i den nye gruppen.
Men når kjøperne har erfaring med andre biler, så får de ikke benchmarke eller sammenligne på noen måte? Dvs. det blir forbudt i gruppen å nevne andre merker? Service er jo en del av bilholdet. Prisen er en del av bilen. Levering er en del av bilen. Folk har jo ikke fått bilene sine enda. Fokuset på bilen og gode/dårlige sider vil jo bli en naturlig neste fase? Når bilene faktisk leveres. Jeg tror det som bringer frustrasjon på Facebook nå vil forsvinne helt i løpet av et halvt år. Men for all del - styrt med hard hånd klarer man sikkert holde den nye gruppen fri for sammenligninger med andre merker. Jeg har forståelse for at det kan være irriterende at diskusjon etter diskusjon sporer av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

#27
De gangene jeg har sett Tesla nevnt så er det etter at personer som ikke har eid Tesla sier ting som ikke stemmer. Hvis det f.eks. er en som sier at "I e-tron blir det i hvert fall veldig mye bedre plass enn i en Tesla Model S", og en har eid en slik bil, og vet du har over 800 liters bagasjerom, blir det da feil å nevne det som et svar? Skal alle sitte som pingviner og klappe med labbene, og la folk tro det er sant? Slik at de blir lurt? Jeg tenker at et slikt forum, hvor absolutt ingen hadde plassert en bestilling, så er det veldig nyttig å få alle fakta på bordet. Etter at bestillingen er plassert har det jo ingen hensikt å sammenligne på samme måte - da er jo bjørnen kjøpt. Føler at 40% av alle Tesla-diskusjonene ble startet av en Jørgen, og han var Audi-elsker og Tesla-hater, og kom med mye feil "informasjon". Han ble kastet ut i hvert fall 2 ganger fra Audi-Facebook-gruppen etter at han skjelte folk ut, men han har forsvunnet nå, så vet ikke om han innså at han ikke ville ha bilen, eller om han fikk nok. Virket litt i psykisk ubalanse.

Det er mye å kritisere Tesla for, men av en eller annen grunn er nesten aldri noen av de grunnene nevnt.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Det er litt forskjell på Jaguar og Audi kunder ift Tesla kunder er min påstand. Tesla kunder har undersøkt bilen nøyere før de kjøper, og det er mye mer referanseinformasjon å få. Det er mange Jaguar og Audi kunder som ikke skjønner hva de kjøper, og mange Jaguar kunder har fått seg en liten overraskelse over hvilke begrensninger bilen faktisk gir de. Det samme kommer til å skje med Audi kundene. En sterkt medvirkende årsak er dårlig informasjon fra fabrikantenes side. Jaguars WLTP svindel og Audis mange tanketomme ørkenturer bidrar ikke til folkeopplysning om hvordan bilene faktisk oppfører seg i hverdagen med kalde, våte, og sørpefylte motvindsdager. Dessuten er kompetansen rundt lading temmelig svak hos svært mange kjøpere, og de forstår neppe hva tre-fas og 50/100/150 kw betyr i praksis - samt hvor sensitive bilene eksvs er ift temperatur på batteriene og hvor mye elektronikk fabrikantene generelt strever med å holde orden på.
Eiere av elbiler rapporter dessuten generelt for optimistisk ift eierskap - særlig rundt forbruk og rekkevidde. Sikkert fordi man rasjonaliserer eget valg og fordi man rapporter det BESTE av hva man får til uten å fortelle hvilke begrensninger man har gitt seg selv. Kombinasjonen av et for dårlig offisielt testregime, dårlig og tildels misvisende informasjon fra fabrikantene, komplisert teknologi, og eiere med masse subjektive følelser og tilhørende informasjonsbias gjør at diskusjonene ofte ikke blir spesielt fruktbare og informasjonen vanskelig å forholde seg til. Det vil mange nye elbileiere få merke konsekvensene av i praksis nå som det virkelig kommer store volumer av nye biler inn.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Imagine

#29
Det er nok veldig overdrevet i begge retninger. Ja, Etron er dyr, og litt dyrere i Norge. Ja, bilen går nok 30-35 mil i praksis.
Ja bilen er tung og ikke like kjapp som Tesla eller I-Pace. Jeg har kommet frem til at det er bra nok for min del.

Til tross for alle nedlatende og negative kommentarer her inne tror jeg at jeg kjøper en Etron. Har først kommet frem til at jeg ønsker en elbil. Så kommer man til hva kan man da kjøpe...?

Prøvde å sammenligne priser med Tesla Model S 75d (koster nå faktisk hele 750-770.000) og Model X 75d (800-900.000 avhengig av seterader og autopilot eller ikke). I-Pace koster også fra 849.000 brukt på finn.no og oppover.
Model S - om jeg skulle hatt en slik ville jeg hatt fordelen av mer rekkevidde enn Etron og kjøpt en 100D, men den koster 937.000 og leveres ikke med soltak... det vil jeg ha. Og hvor ofte trenger jeg den ekstra rekkevidden? Uansett har jeg kommet frem til at 75 D slik den var priset for 2 mnd siden var den bilen som forsvarer Model S best. Men den vil jeg ikke ha - den er dessuten en 6 år gammel modell nå. Og den koster bare pluss minus 100.000 mindre enn en godt utstyrt Etron.
Model X liker jeg ikke og er altfor stor for meg. Liker ikke dørene og heller ikke hvordan den kjører eller ser ut... Likevel koster den fort 850.000 som 75D og den går vel 30-35 mil i praksis, liknende Etron.

Så har vi I-Pace. Vanskeligere merkevare og litt snodig design. Liker bilen og jeg har tross alt en Jaguar v8 som sommerbil, men liker likevel ikke den lettere og mer sporty I-Pace like godt som Etron. Den lader dessuten enda tregere enn Etron og jeg tror Audi er mer et merke folk alltid vil ønske seg. Det vil være slik sett relativt lettere å selge en Etron videre.

Kom frem til at ca 30 mil er mer enn nok rekkevidde for meg. Den kan dessuten lades de få gangene man skal lenger enn det  ;)

Jeg synes den negative kritikken er grovt overdrevet til tross for at jeg også skjønner skuffelsene. Og det er nok mange som ønsket seg Audi til 6-700.000 som er skuffet over prisen. Men vil man ha mest mulig rekkevidde og ytelse for pengene fremfor en flott Etron kan man heller gjøre lurt i å kjøpe seg en Kona eller Model 3, rett og slett. En del av meg liker faktisk at prisen skremmer bort en del prisbevisste kjøpere og man kjører en bil mange synes ble for dyr. Da blir den ikke fullt så mainstream. Og det å fullfinansiere en Tesla for 0,25% rente er jo ikke helt bra. Så liker faktisk at det ikke er slik på Audi.
Pluss/minus 900.000 for en Etron er faktisk ikke så ille. Så vidt jeg husker er det vel fort det en A6 Allroad 3.0 tdi kostet med litt utstyr for ca 4 år siden. Den og prisene har holdt seg fint. Ser på den som en fin A6 Allroad-erstatter som i tillegg går på strøm og er slik sett gratis å kjøre.

Går mot strømmen jeg. Etron på meg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA