Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon av Tesla Wall Connector

Startet av ltnp, onsdag 14. november 2018, klokken 15:10

« forrige - neste »

ltnp

Hei, har noen av dere brukt elektrikere i Oslo/Bærum området til installasjon av Tesla Wall Connector? Jeg kunne tenke meg å installere det, men får så mange ulike estimater fra firmaene.

Takk for tips hvis dere har noen der anbefaler.

:)

Klykken

Hvis mulig så legg trekkrør selv. Det kan du spare noen arbeidstimer på i alle fall.
Hos meg, på bygda i Trøndelag, kostet det 10.000kr å få montert TWC + arbeid med kurs. 10m trekkrør fra sikringsskap ned til garasje, som trakk selv.
Kursen ble en 32A 3-fase. 40A jordfeilvern klasse B, og 32A sikring på kursen. 230V.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Larsebass

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. november 2018, klokken 09:06
Hvis mulig så legg trekkrør selv. Det kan du spare noen arbeidstimer på i alle fall.
Hos meg, på bygda i Trøndelag, kostet det 10.000kr å få montert TWC + arbeid med kurs. 10m trekkrør fra sikringsskap ned til garasje, som trakk selv.
Kursen ble en 32A 3-fase. 40A jordfeilvern klasse B, og 32A sikring på kursen. 230V.

Er 32A 3-fase "gullstandarden" for hjemmelading? Jeg fikk besøk av elektrikerfirma i går, men de sendte en (veldig hyggelig) eldre mann som kunne lite om elbiler. Han måtte ta bilder av TWC for å få med seg detaljene om den. Jeg venter på et tilbud fra firmaet nå.
Tesla X75D.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Larsebass på torsdag 15. november 2018, klokken 12:36
Er 32A 3-fase "gullstandarden" for hjemmelading? Jeg fikk besøk av elektrikerfirma i går, men de sendte en (veldig hyggelig) eldre mann som kunne lite om elbiler. Han måtte ta bilder av TWC for å få med seg detaljene om den. Jeg venter på et tilbud fra firmaet nå.
Ja, men Klykken har i likhet med meg 230V-nett (IT), og da får vi maks ca. 8,5kW utav 3-fas 32A. For å få mer på IT-nett må en bruke større kurs og trafo til 400V. Har du 400V (TN-nett) så kan du få 22kW på samme oppsett som vi får 8,5kW på. Noe mer enn det så må du over på DC-løsning hjemme. Selv 16A 3-fas på TN-nett gir 11kW, som er mer enn vi har på 32A 230V, men du er avhengig av at bilen du lader støtter to eller flere faser for å få fart. i-Pace, Kona, e-Niro, nye Leaf etc. støtter kun 1-fas 32A, så om du har en 16A 3-fas får de bare 3,6kW. Teslaene som triller ut fra butikkene nå støtter 16,5kW totalt (24A 3-fas).

msater

Brukte Ampere Installasjon (ampere.nu) for installasjon i Bærum av Ecolite jeg hadde kjøpt på forhånd. 9k inkl moms for trefas 32A kurs inkl kabel-strekk på ca 10m. Dog uten b-vern siden Ecolite har det integrert.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

MyMuffin

Fikk akkurat satt opp min twc. Hadde 32A trefase kurs klar. (230v).
Jobben bestod av b-vern, kabling og montasje av twc.
Kabel lengde 25m.
Moderne Elektro anbefales, ga 10k for jobben.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

cra

Er det noen som har montert på blå 32A 1-fase på Wall connector? Har allerede slikt uttak i garasjen som har vært benyttet med UMC (Lader stort sett på 16-18A), og tenkte at om det er lovlig å gjøre det slik så ville det være veldig praktisk (og billig - ja, jeg er sunnmøring) åslippe å endre på anlegget. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Da er spørsmålet om CEE-stikket er montert (og merket) av elektriker spesifikt for lading av elbil før 1.1.2015 eller har jordfeilbryter type B (ikke jordfeilautomat med B karakteristikk)?

cra

Sitat fra: gr på fredag 16. november 2018, klokken 09:34
Da er spørsmålet om CEE-stikket er montert (og merket) av elektriker spesifikt for lading av elbil før 1.1.2015 eller har jordfeilbryter type B (ikke jordfeilautomat med B karakteristikk)?

Installert (av elektriker) Mars 2014 for lading av elbil, ja. Ingen andre uttak på kursen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 16. november 2018, klokken 10:50
Sitat fra: gr på fredag 16. november 2018, klokken 09:34
Da er spørsmålet om CEE-stikket er montert (og merket) av elektriker spesifikt for lading av elbil før 1.1.2015 eller har jordfeilbryter type B (ikke jordfeilautomat med B karakteristikk)?

Installert (av elektriker) Mars 2014 for lading av elbil, ja. Ingen andre uttak på kursen.

TWC er ikke godkjent for installasjon via CEE-kontakt. Du mangler dessuten jordfeilbryter type B som blir et krav om du gjør større endringer på bruken av kursen. Montering av ladestasjon går nok under dette. Jeg ville nok sett meg etter en ladestasjon med integrert B-vern, evt. montert vern i skapet og koblet TWC fast til kursen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Skal ikke krangle på det, men bruken av anlegget blir jo nøyaktig som bør, bare med en litt større boks som styrer kalaset. :)

Men om jeg monterer B-vern og kobler stasjonen fast på den kursen; kan jeg likevel ha CEE-kontakta montert? Tenker da som backup i fall WallChargeren skulle slutte å fungere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 16. november 2018, klokken 14:56
Skal ikke krangle på det, men bruken av anlegget blir jo nøyaktig som bør, bare med en litt større boks som styrer kalaset. :)

Men om jeg monterer B-vern og kobler stasjonen fast på den kursen; kan jeg likevel ha CEE-kontakta montert? Tenker da som backup i fall WallChargeren skulle slutte å fungere.

Nei, det er ikke lov med flere uttak på kursen. Mulig det er ok om man bruker en slik vendebryter som kobler inn enten uttak eller TWC. Men det er store og dyre brytere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Er ikke en vanlig stikkontakt god nok for deg som backup hvis ladestasjonen skulle feile?

cra

Sitat fra: gr på fredag 16. november 2018, klokken 17:29
Er ikke en vanlig stikkontakt god nok for deg som backup hvis ladestasjonen skulle feile?

Jo, egentlig er det jo det. Tåler fint å lade på lav hastighet i det daglige. En sjelden gang (2 ganger på 5 år) har jeg trengt å tyne opp mot 32A fordi jeg har kommet hjem fra en langtur og skal på ny neste dag. Så krise er det jo selvsagt ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA