Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S 100D vs P100D

Startet av Knut@@, lørdag 03. november 2018, klokken 10:12

« forrige - neste »

Knut@@

Vurderer disse to opp mot hverandre som bruktbiler. Ca 100 k i prisforskjell.

Pro 100D
-rimeligere
-litt lengre rekkevidde/lavere forbruk
-billigere forsikring
-kjørt penere?
-mindre verditap?
-lengre kjørelengde på dekk

Pro P100D
-syk prestanda
-status?

Ingen av dem har fri superlading og de er maks utstyrt?

Er det noen andre pro eller contra argumenter?

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Knut@@

Har sjekket ca 13 k på P og 9 k på 100

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Klykken

Jeg gikk fort lei de enorme kreftene i bilen, da jeg hadde en til låns et par uker. "Vanlig" S er jo ingen latsekk den heller.
Ungene kalte det for Tivolifunksjon, og mange ble kvalm som passasjerer. Moro å vise, men blir fort lei. I alle fall jeg. Fikk "rast fra meg" på de ukene jeg hadde den, og savner det ikke. Men det er meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Knut@@

Sitat fra: Klykken på lørdag 03. november 2018, klokken 12:29
Jeg gikk fort lei de enorme kreftene i bilen, da jeg hadde en til låns et par uker. "Vanlig" S er jo ingen latsekk den heller.
Ungene kalte det for Tivolifunksjon, og mange ble kvalm som passasjerer. Moro å vise, men blir fort lei. I alle fall jeg. Fikk "rast fra meg" på de ukene jeg hadde den, og savner det ikke. Men det er meg.
Det er et godt argument.
Tror jeg er typen som setter pris på det lille ekstra uten nødvendigvis måtte bruke det hele tiden.

Muffinman

Høyere degradering på disse ludicrous-bilene om kreftene er brukt. Batteriene må tåle vanvittige strømtrekk når akselerasjonen pågår. Ser mange P85D med nominal rest nede på 70-73kWh med 100-150k på telleren. Det er 4-6kWh mindre enn man kan forvente på en 85D. Om kreftene ikke er brukt er det ikke så stor forskjell, men ingen betaler vel pristillegget for å kjøre som en prest.

RonnyØ2

Jeg pleier å si at man blir lei alt med en bil, bortsett fra at den går bra. Men vi er tydeligvis forskjellige ser jeg

oyvind86

Jeg angrer ikke på at jeg investerte i en P100D. (Kjøpte ny aug. 2018).

Setter av og til bilen i sports modus slik at den blir som en vanlig 100D, men går fort tilbake til ludi. Bruker dog ikke ludi+ veldig mye, men av og til må jo denne også benyttes.

Det er som enkelte nevner her, smak og behag. Man lever bare en gang  :)

Knut@@

Sitat fra: Muffinman på lørdag 03. november 2018, klokken 13:43
Høyere degradering på disse ludicrous-bilene om kreftene er brukt. Batteriene må tåle vanvittige strømtrekk når akselerasjonen pågår. Ser mange P85D med nominal rest nede på 70-73kWh med 100-150k på telleren. Det er 4-6kWh mindre enn man kan forvente på en 85D. Om kreftene ikke er brukt er det ikke så stor forskjell, men ingen betaler vel pristillegget for å kjøre som en prest.

Er det avlesning via canbus som gjør at en kan se degradering eller må en kjøre tomt og lade fullt igjen?

What-a-watt

#10
100K for 2 1.4 sekunder raskere akselerasjon?
Som brukes hvor ofte?
Imponere hvem?
Status?

Muffinman

Sitat fra: Knut@@ på lørdag 03. november 2018, klokken 17:29
Sitat fra: Muffinman på lørdag 03. november 2018, klokken 13:43
Høyere degradering på disse ludicrous-bilene om kreftene er brukt. Batteriene må tåle vanvittige strømtrekk når akselerasjonen pågår. Ser mange P85D med nominal rest nede på 70-73kWh med 100-150k på telleren. Det er 4-6kWh mindre enn man kan forvente på en 85D. Om kreftene ikke er brukt er det ikke så stor forskjell, men ingen betaler vel pristillegget for å kjøre som en prest.

Er det avlesning via canbus som gjør at en kan se degradering eller må en kjøre tomt og lade fullt igjen?
Man ser ikke degradering, men en verdi for nominell kapasitet. Sammenligner man denne med mange andre biler av ca samme alder og kilometerstand får man en indikasjon på hvordan det ligger an med degradering på de ulike variantene. Men ja, man leser det fra canbus.

Sandvika

Han du vurderer å kjøpe P100D bilen av har betalt veldig godt for en «funksjon» som du kan anta at er blitt brukt. Denne «funksjonen» sliter noe voldsomt på drivverk og batteri. (Minner om denne https://electrek.co/2016/12/23/tesla-limiting-power-performance-launch-mode/

Personlig så finner jeg spenning på andre arenaer enn i trafikken og ville hatt negativ betalingsvillighet for P over «standard»

Thor2014

Sitat fra: Whatwatt på lørdag 03. november 2018, klokken 18:16
100K for 2 1.4 sekunder raskere akselerasjon?
Som brukes hvor ofte?
Imponere hvem?
Status?
Lite gjennomtenkt. En P modell reagerer med en gang man gir gass. En ikke P modell er som å kjøre en turbobil når man er vant til P. Det går nesten like bra. Det er bare en forsinkelse som P ikke har. Man trenger ikke kjøre så fort eller launch for å merke dette. Noen setter pris på det. Andre bryr seg ikke.

Knut@@

Sitat fra: Sandvika på lørdag 03. november 2018, klokken 22:08
Han du vurderer å kjøpe P100D bilen av har betalt veldig godt for en «funksjon» som du kan anta at er blitt brukt. Denne «funksjonen» sliter noe voldsomt på drivverk og batteri. (Minner om denne https://electrek.co/2016/12/23/tesla-limiting-power-performance-launch-mode/

Personlig så finner jeg spenning på andre arenaer enn i trafikken og ville hatt negativ betalingsvillighet for P over «standard»
Den første delen er et valid og vektig argument. Det er store krefter i P modellene som innebærer slitasje.

Den andre delen finner jeg litt merkelig. Hvis en vil ha det motsatte av spenning i trafikken, dvs uspennende, så velger en ikke Tesla i det hele tatt! En må alltid bruke fornuft og ta hensyn til både kjøreforhold og andre trafikanter. Det har jeg gjort uten hverken bøter eller uhell i over 40 år i trafikken og da mange av dem på R motorsykkel. Men dette er en smaksak, noen kjører Hummer og andre Polo, jeg ville ikke hatt noen av dem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA