Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD eller RWD

Startet av erikf, søndag 21. oktober 2018, klokken 11:07

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 21. oktober 2018, klokken 11:26
I byene burde det være avgift på 2-hjulstrekk på samme måten som det er piggdekkgebyr.

:police:

Seriøst?

jlan

Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. oktober 2018, klokken 12:23
Dual drive på S og X gir lavere forbruk på sommer på grunn av torque sleep, når det blir under en minusgrad er det derimot alltid to motorer og høyere forbruk.
Er det tilfelle i Range Mode? Jeg sjekket for snart to år siden med Scan My Tesla og da har jeg notert at Range Mode hadde forhjulstrekk ved konstant fart også i minusgrader.  Men det kan være endret. Jeg sjekket litt går (i plussgrader), og fant at det var gjort endringer i fordeling mellom for og bakhjul både for pådrag og retardasjon. I Range Mode fant jeg nå at motormomentet gikk opp til ca. 50 Nm på forhjulene, så kom bakhjulene oppover. Når de nådde 50 Nm så fortsatte det oppover likt foran og bak.

Jeg kommer til at 50 Nm med 1: 9.75 giring og 37cm hjulradie tilsvarer ca. 1300 N , omtrent det som skal til for å holde bilen i en 5% stigning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:43
Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. oktober 2018, klokken 12:23
Dual drive på S og X gir lavere forbruk på sommer på grunn av torque sleep, når det blir under en minusgrad er det derimot alltid to motorer og høyere forbruk.
Er det tilfelle i Range Mode? Jeg sjekket for snart to år siden med Scan My Tesla og da har jeg notert at Range Mode hadde forhjulstrekk ved konstant fart også i minusgrader.  Men det kan være endret. Jeg sjekket litt går (i plussgrader), og fant at det var gjort endringer i fordeling mellom for og bakhjul både for pådrag og retardasjon. I Range Mode fant jeg nå at motormomentet gikk opp til ca. 50 Nm på forhjulene, så kom bakhjulene oppover. Når de nådde 50 Nm så fortsatte det oppover likt foran og bak.

Jeg kommer til at 50 Nm med 1: 9.75 giring og 37cm hjulradie tilsvarer ca. 1300 N , omtrent det som skal til for å holde bilen i en 5% stigning.
Her tror jeg du overgår meg med god margin på kompetanse
Tesla sine stadige oppdateringer og individuelle forskjeller på biler gjør det svært krevende å ha inngående innsikt.
Så mulig det er differanser i Range mode

jlan

#18
Skal sjekke mer når det blir kaldere.
(Edit: Bekreftet, TMX har fortsatt forhjulstrekk i range mode i minusgrader, inntil ca. 50 Nm)


  Men Model 3 blir nok satt opp forskjellig, for der er det bare induksjonsmotoren foran som kan kobles helt ut elektrisk. Bak sier Musk at det er en PMSRM, men jeg tror egentlig det er en PMSynRM.  https://twitter.com/elonmusk/status/998015873167208448
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Strøm Tycoon

Sitat fra: o.b.lix på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:54
RWD på Tesla er veldig bra til å være bakhjulstrekk, på samme måte om AWD på Tesla er veldig på når vi snakker firehjulstrekk.

Fordel på Tesla med AWD er du kan gi mer gass uten hjulspinn (eller at antispinn reduserer effekt) under alle forhold, og den vil alltid gå som på skinner under akselerasjon.

Men mer viktig som det snakkes lite om er når du reduserer fart, da vil den lade (som du er kjent med), og med RWD vil den da bremse på bakhjul, og dette korrigerer ikke antispinn for, så da kan du vifte med hekken ganske mye. Med AWD lader/bremser den jevnt på alle hjul, og den blir dermed supersmooth å kjøre både opp bakker og ned bakker under alle forhold.

På bakhjulstrekk bør low regen settes på om vinter for å kompensere, det har jeg aldri gjort med mine AWD Tesla etter 170.000 km og 3 vintre. (Low regen for at bremsene ikke skal ruste er tull, bedre å smøre de hver høst)

Nei, det er jo ikke rart, man spinner ikke når man går av pedalen. Antiskrens derimot, tar hensyn til det. Jeg har kjørt 120000km med RWD elbil (Model S og i3), og det har ikke forekommet en eneste gang at baken kommer ut ved regen på glatta.

Spinner

Sitat fra: o.b.lix på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:54Men mer viktig som det snakkes lite om er når du reduserer fart, da vil den lade (som du er kjent med), og med RWD vil den da bremse på bakhjul, og dette korrigerer ikke antispinn for, så da kan du vifte med hekken ganske mye.
Lenge siden jeg hadde RWD, men er 99% sikker på at traction control/esp kicker inn hvis bilen ikke har nok grep under regen eller går fra asfalt til is etc.

ok67

Min imiev sluttar i alle fall å regenerere om det er så glatt at bakhjula ikkje får nødvendig feste. Vil forbause meg om ikkje andre elbilar er like "avanserte".
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

o.b.lix

Sitat fra: model3citizen på mandag 22. oktober 2018, klokken 19:17
Nei, det er jo ikke rart, man spinner ikke når man går av pedalen. Antiskrens derimot, tar hensyn til det. Jeg har kjørt 120000km med RWD elbil (Model S og i3), og det har ikke forekommet en eneste gang at baken kommer ut ved regen på glatta.

Har sett en del RWD Tesla logre med halen i nedoverbakke, så det kan jo være at du slippe pedalen litt mer smooth enn de jeg har observert? Og low regen vil hjelpe også...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Amoss

Sitat fra: Øggen på fredag 01. februar 2019, klokken 11:15
I kina blir RWD lansert no, men med 600km rekkevidde???

Antar da at man bruker en kinesisk rekkeviddestandard?
Model S 85D

Magnus Hansen

Ja, performance er oppgitt til 595km



Veldig snodig at de ikke isteden har introdusert MR+RWD som de har signalisert

Seigmann

Model S er framhjulsdrift i Range Mode selv i mange minusgrader. Inntil du gir litt ekstra gass, da kobler den inn bakhjula på et brøkdels av et sekund, før den igjen legger seg på framhjulsdrift. Leser av via CanBus. (Senest i går i minus 14 grader)

Magnus Hansen

Sitat fra: Seigmann på fredag 01. februar 2019, klokken 14:06
Model S er framhjulsdrift i Range Mode selv i mange minusgrader. Inntil du gir litt ekstra gass, da kobler den inn bakhjula på et brøkdels av et sekund, før den igjen legger seg på framhjulsdrift. Leser av via CanBus. (Senest i går i minus 14 grader)

Model 3 har den mest effektive motoren bak, så blir nok annerledes

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. februar 2019, klokken 14:24
Sitat fra: Seigmann på fredag 01. februar 2019, klokken 14:06
Model S er framhjulsdrift i Range Mode selv i mange minusgrader. Inntil du gir litt ekstra gass, da kobler den inn bakhjula på et brøkdels av et sekund, før den igjen legger seg på framhjulsdrift. Leser av via CanBus. (Senest i går i minus 14 grader)

Model 3 har den mest effektive motoren bak, så blir nok annerledes
Samt at motortypen bak ikke "kan kobles ut" og "bare hegne med" (coasting). men induksjonsmotoren foran kan det, men siden den ikke er så stor er det ikke mye å spare.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Håvar

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. februar 2019, klokken 11:50
Ja, performance er oppgitt til 595km



Veldig snodig at de ikke isteden har introdusert MR+RWD som de har signalisert

MR rwd er jo tilgjengelig i USA, så de ønsker vel bare ikke å tilby den her enda
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA