Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er X75 på vei til å fases ut?

Startet av sn187, søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Øystein B

Sitat fra: Lille Lance på mandag 15. oktober 2018, klokken 04:48
Sitat fra: Øystein B på torsdag 11. oktober 2018, klokken 09:43
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 10. oktober 2018, klokken 22:34
Hvilken innbyttepris får du?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
410.200.


410.200 fra Tesla? Hvor langt har den gått?

72K hadde den gått.

Oppdatering med innbytte forresten, kan beholde bilen helt til jeg får ny MX. Selvom det er over 4 uker til.

Endte opp med å selge alt av tilbehør til min gamle veteran, så effektiv innbyttepris ble ca 425k. :) MEGET fornøyd.

olavxxx

ANgående kampanjer: de kjørte samme kampanjer for 1 år siden.
Tesla hadde for det meste bare kampanje på 75.

De faset ut 90, ikke 75, men beholdt 75 og 100 (segmentering).
For de aller fleste er 75 mer enn nok, jeg bruker 10% av 75 kapasiteten på å komme meg fra og til jobb til dagen.

Tar en kort ladepause bergen>nordfjordeid, selv om vi i teorien kunne kjørt i ett, men jeg liker å kunne akse som jeg vil over fjellet, kjøre AC på maks osv :P I tillegg må ungen uansett ha en pause på veien.

sn187

Sitat fra: sn187 på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11
Det jeg lurer på om det er noen som kjenner til om 75-batteriene er på vei ut? Tesla kjører for tiden en rentekampanje på X75, og renten er dobbelt så høy ved kjøp av X100. Den eneste logikken som jeg kan se bak dette er at de ønsker å selge unna en del X75 før det kommer en endring på prisingen, eller at batterivalgene endres.

Crap, da skjedde det jeg fryktet. Hentet bilen 21. desember, og noen uker etter blir det bekreftet at 75-batteriet forsvinner. Spent på hva som kommer nå.

nie

Sitat fra: sn187 på torsdag 10. januar 2019, klokken 11:14
Sitat fra: sn187 på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:11
Det jeg lurer på om det er noen som kjenner til om 75-batteriene er på vei ut? Tesla kjører for tiden en rentekampanje på X75, og renten er dobbelt så høy ved kjøp av X100. Den eneste logikken som jeg kan se bak dette er at de ønsker å selge unna en del X75 før det kommer en endring på prisingen, eller at batterivalgene endres.

Crap, da skjedde det jeg fryktet. Hentet bilen 21. desember, og noen uker etter blir det bekreftet at 75-batteriet forsvinner. Spent på hva som kommer nå.
Hvorfor er det "crap"?
Innstegsprisen for Model X vil jo etter alle solemerker stige kraftig, selv om det skulle komme ett nytt batteri i for eksempel en X85.
Tviler derfor på at dette vil bety noe særlig for annenhåndsverdien for oss med X75.
Men hvis du er en av dem som hele tiden må ha det "siste nye" så burde du kanskje latt være å kjøpe Tesla i utgangspunktet :)

THE

Hvorfor må innstegsprisen stige kraftig?

Tesla har høye marginer på Model X, batterikost har nok gått ned en god del siden Model X ble introdusert, Audi eTron er en direkte konkurrent til Tesla X og høyere pris vil ikke være bra for X-salget.

Samtidig tror jeg det er ønskelig for Tesla å selge totalt ca. 100000 S og X i året, og da tror jeg ikke grunnprisen kan øke betraktelig.

Hvis jeg hadde vurdert X75 og eTron opp mot hverandre i dag er jeg usikker på hvilken bil det hadde blitt. Hvis innstegsmodellen blir X85D til omtrent samme pris som X75 har i dag, så hadde jeg nok gått for Tesla. Hvis innstegsmodellen derimot blir en X85D til 30-40000,- høyere pris enn en X75 har i dag, så hadde jeg kanskje tippet over på Audi.

Heldigvis kommer det mange alternativer av større elbiler med lang rekkevidde og rask lading de neste årene, noe som vil komme oss forbrukere til gode. Jeg tror derimot ikke at Tesla kan ta den prisen de vil for produktene sine lenger, til det blir konkurransen fra andre for bra.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

np

Ja.... Kanskje blir det istedet 90/115 til samme pris? 85/110? Høres drastisk ut å bare ha 100, vil kutte salget betraktelig. (Bestilte bilen i juni (100D), for levering i Desember, i tilfelle noe slikt skulle skje i løpet av sensommeren/tidlig høst. Ha, just my luck.)

Betyr dette bytte til ny batteritype? Refresh? Småspennende, dette!
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

creal

#37
Jeg tror ikke det skal tas for gitt at Tesla fortsetter med en innstegsmodell på S og X. Tesla tar i dag et svært høyt kwh-påslag på sine 100kwh-modeller (ca 170.000 kr for 25 kwh ekstra). Det kan være at Tesla istedet går ned til et moderat påslag på ca 60. - 70.000, mao setter 100kwh-modellen ned med ca 100k. Tesla tjener da mindre på 100kwh-modellene, men siden de kun selger 100kwh-, vil de kanskje samlet sett tjene mer. Det kan nok også hende at Tesla innser at konkurransedyktige 100kwh-priser er vesentlig for å konkurrere godt mot premium fossilbiler.

AJ82

Tviler på at pris går opp. Da må de evt gjøre endel andre grep som kan forsvare det, men tror allerede at Model X er helt på kanten ang pris. Blir pris derimot stående, men med større batteri, evt pris satt ned på 100 modellen begynner det å ligne noe.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Espen Hugaas Andersen

#39
Det er mye usikkerhet i forhold til hva denne endringen betyr, men hvis jeg skal gjette på hva som kommer til å skje på mandag, så er det at Tesla:

1. Introduserer ny Model X SR til samme pris som 75 kWh, men med ca 85 kWh. (Samme batterimoduler som 100 kWh, men redusert antall.)
2. Gir alle som bestilte X75 valget mellom enten f.eks 40.000 kroner i rabatt på sin eksisterende bestilling, eller å bytte til 85 kWh, til samme pris som bestilt.
3. Endrer navnet på 100 kWh Model X til Model X LR, og reduserer prisen med f.eks 50.000 kroner. Performance reduseres tilsvarende.

Jeg tror ikke Tesla har nok etterspørsel til å øke prisene, og det er lurt å øke batterikapasiteten på innstegsmodellen noe ettersom i-Pace/e-tron kommer standard med mer batterikapasitet enn 75 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

matsbue

Det har jo vært ventet diverse endringer på S/X i 2019, så om de starter med å bare fjerne 75 eller de samtidig gjør andre endringer (introduserer en typisk 80/85, ryktede interiørendringer osv) samtidig blir spennende å se. Tesla virker å ha en ok produksjonstakt på S/X i forhold til det de selger (får bil innen rimelig tid), og det meste av dette (iallefall i Europa) er 75, så hvis de bare fjerner 75 uten å gjøre andre endringer kan jeg ikke se annet enn at det vil redusere salget. Nå kan det jo hende dette nettopp er ønskelig i en periode, for å tilpasse produksjonslinjer til oppdaterte utgaver? Jeg vil tro de iallefall innen ikke får lang tid har utgaver av S/X med større batteri som ikke er så langt unna 75 i pris (ikke at jeg nødvendigvis håper det, da jeg akkurat har fått utlevert en ny X75...:))

GeirHM

All ære til trådstarter som forutså denne endringen i starten av oktober! Jeg ser at flere tror at det vil komme en ny innstegsmodell i størrelse mellom de to eksisterende. Det tror ikke jeg.

Jeg tror Tesla kjenner på noe av den samme auto-kanabalisme som de tradisjonelle fabrikantene har kjent på når de skulle lage elbiler. De valgte å lage små biler med kort rekkevidde slik at folk skulle fortsette og kjøpe den dieseldrevne familiebilen også. Men for Tesla er det omvendt. De må må sørge for at kundene kjøper deres nye storsatsing; Model 3. De kan ikke ha en situasjon hvor kundene nøler med å kjøpe fordi de jo kan kjøpe 75-utgaven av de store premiumsbilene i strippa utgave for bare litt mer enn en fullspekka Model 3. Jeg tror det handler om økonomi. Tesla trenger stort volum for inntjeningen på den nyeste av modellene sine. Og de trenger dette volumet uten å gjøre bilen billigere. Samtidig tror jeg det er godt for bunnlinjen om prisen per enhet økes også for de dyrere bilene, altså model S og X.

Samtidig tror jeg dette med batteriproduksjon (både volum og pris) er et stort konkurransefortrinn Tesla har i forhold til alle de konkurrentene som er i ferd med å få sine første Premiumsutgaver ut på markedet. Jeg tipper derfor at Tesla på mandag vil annonsere 100 batteriet som deres minste samtidig som de vil tilby sine kunder et nytt Long Range på heftige 120 eller 130 kWt. Samtidig vil de love at det kommer en luksusutgave samtidig med den nye Roadsteren i 2020 med en batteri på 200 kWt. Det vil ikke bli billig.

Skal ikke Audis nye E-tron komme med et batteri på 90 kWt? Hva om Tesla annonserer at deres nye Model S får 100 til samme pris?

Dessuten tror jeg at bilene som bestilles på mandag vil ha de nye battericellene som alt finnes i Model 3. For de kan ikke gi oss hurtigere superladere som bare deres billigste bil kan benytte.

Den dårlige nyheten er altså at innstegsmodellen av Model S og X vil bli en god del dyrere enn i dag. Men den vil ha samme batteristørrelse som gamle 100D til en (bittelitt) lavere pris.

Ja, og så kommer Model 3 i Standard Range (som i gamle dager skulle koste 35 000 dollar) om "to Tesla-uker".

jlan

Du har kanskje rett, men jeg har som kommentert før regnet litt på plassbehov for de nye 2170 cellene, og kommer til at det blir vanskelig å pakke noe særlig mer enn 110 kWh inn i et Model X batteri. Hvis de skal fortsette å selge 100D, så trenger de et 120 kWh batteri eller et 80 kWh batteri. Så da tipper jeg at et 80 kWh batteri kommer først.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på fredag 11. januar 2019, klokken 22:14
Du har kanskje rett, men jeg har som kommentert før regnet litt på plassbehov for de nye 2170 cellene, og kommer til at det blir vanskelig å pakke noe særlig mer enn 110 kWh inn i et Model X batteri. Hvis de skal fortsette å selge 100D, så trenger de et 120 kWh batteri eller et 80 kWh batteri. Så da tipper jeg at et 80 kWh batteri kommer først.
Men de kan ha revidert "skateboardet" for å få litt bedre plass.
Energitettheten kan også ha gått noe opp siden starten av model 3 batteriproduksjon.

Jeg tipper 100 blir ny base, men først forsvinner 75.
SÅ kommer sikkert en SR med det jeg vil gjette er 100 batteri, CCS osv., så kommer en LR med kanskje 120-130 kW. Om de må lage ny batterikasse osv tror jeg nok det er mulig.

Selv om X75D holder fortet bra mot iPace i dag, kommer det jo flere konkurrenter  og det er en liten stund til Model Y er klar. I tiden fremover kommer jo Audi (men den tror jeg ikke går så langt, samt den akser jo ganske dårlig), men jeg vet ikke specs på Lynk & Co, XC40 osv. Men det er flere spillere på vei inn på markedet, så jeg tror ikke nødvendigvis S og X øker i pris for basemodellene, men jeg tror man får mer for pengene for ca samme mengde penger. (Slik vi har sett gjort i flere omganger allerede, siste 2 årene, mer og mer blir standardutstyr og bilen blir bedre på flere områder).

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA