Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Niro kommer uten APP? En real kalddusj...

Startet av muggost, torsdag 20. september 2018, klokken 10:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 20. september 2018, klokken 15:58
Dette er svært gammelt nytt og viser bare at du ikke har fulgt med.
Kona er akkurat samme og det hindrer ikke folk fra å gi 100 tusen over listepris på den bilen. App kan umulig være så viktig som enkelte påstår, nesten liv og død for noen. For mange vil jeg påstå det er mer en gimmick, og jeg har app selv på min bil, ville nok ikke savnet det så mange ganger per år.

For noen er det svært viktig, for andre er det helt uviktig. Akkurat som f.eks hengerfeste eller ACC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Car-net (VW) er ustabilt og tregt, men mange ganger bedre enn å ikke ha app! Tesla sin er i en fullstendig annen liga, men allikevel får jeg stort sett gjort det jeg vil i car-net også, det tar bare en del lenger tid, og kan være frustrerende.

Appmangel er en STOR minus for meg, men det er fortsatt få alternativer, dessverre.

Går ut fra at dette betyr at Niro heller ikke vil få live data fra google, værmeldinger, ladere etc som i sør-korea.

muggost

Sitat fra: Goggen123 på torsdag 20. september 2018, klokken 19:14
Jammen herregud da folkens, må da gå an å akseptere at trådstarter synes app er viktig!

Hehe enig :-) Jeg respekterer de som ikke synes det er nødvendig med app, men de har kanskje andre behov enn meg da.

Det handler jo ikke om at dette er en gimmick akkurat, det handler om at arbeidstiden min er uforutsigbar. Hvis jeg blir forsinket ut fra jobb, så ønsker jeg ikke å skrape is fra bilen kl 02 om natta hvis jeg kan starte ventilasjonen fra telefonen. Hvis jeg får endret neste dags vakt i løpet av kvelden, så ønsker jeg ikke å gå ut i bilen for å slå av ventilasjonen som var planlagt å starte kl 0430. Nissan har løst dette på utmerket vis og det koster ingen ting. BMW og VW har også løst dette, selv om appen kan være dårlig og serverkapasiteten lav. At Huyndai IKKE har det er i beste fall et dårlig argument for at KiA ikke skal ha det. Kia og Hyundai kan lansere sin elbil uten disse funksjonene fordi de har best rekkevidde akkurat nå, men når resten av konkurrentene kommer etter vil de jo falle etter nettopp pga mangel på slike funksjoner.

Jeg ønsker meg 400km rekkevidde men jeg ønsker også at bilen skal ha tilleggsfunksjoner som gjør livet mitt enklere. Hvis det er folk som ikke har noe imot å skrape is mens ungene kravler rundt i snøen og blir våte FØR de kommer i barnehagen så har jeg jo ingenting imot det, men JEG skal ikke tilbake til den tida der...

Da blir det en vurderingssak: Skal jeg kjøpe en bil jeg kommer til å irritere meg over hver eneste vinterdag, eller skal jeg vente til jeg får en bil med 400km rekkevidde OG mulighet til fjernstyring av klimaanlegget?

Til og med dieseldyra på jobb med webasto har jo denne muligheten! Gi meg ETT godt argument for at elbiler ikke skal ha det...

Men nå er jeg på besøk i barteby, snakkes over helga :)

navyelsen

Selvgølgelig kan dette være viktig for noen. Men når man strter en ny ttåd bør man velge tittel med omhu. hadde TS kalt tråden "manglende APP" så hadde vært litt mer informativt.

Men når han går så hardt ut og kaller dette en real kalddusj, fremstår det mer som clickbait en et seriøst innlegg
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

trykkertor

Sitat fra: muggost på fredag 21. september 2018, klokken 13:10
Da blir det en vurderingssak: Skal jeg kjøpe en bil jeg kommer til å irritere meg over hver eneste vinterdag, eller skal jeg vente til jeg får en bil med 400km rekkevidde OG mulighet til fjernstyring av klimaanlegget?
Høres ikke ut til at E-Niro er bilen for deg.
Du finner sikkert noe som passer vinterdagene dine hos andre produsenter. :)

muggost

Sitat fra: navyelsen på fredag 21. september 2018, klokken 15:13
Selvgølgelig kan dette være viktig for noen. Men når man strter en ny ttåd bør man velge tittel med omhu. hadde TS kalt tråden "manglende APP" så hadde vært litt mer informativt.

Men når han går så hardt ut og kaller dette en real kalddusj, fremstår det mer som clickbait en et seriøst innlegg

Tittel er herved endret. Det var ikke ment som clickbait, så hvis noen oppfattet det slik beklager jeg dette. Jeg skrev det opprinnelige innlegget i ren vantro over at Kia Niro kommer uten denne muligheten, så derfor ble det slik.

muggost

Sitat fra: trykkertor på fredag 21. september 2018, klokken 16:40
Høres ikke ut til at E-Niro er bilen for deg.
Du finner sikkert noe som passer vinterdagene dine hos andre produsenter. :)

Ser ut til at du har rett i det første utsagnet hvertfall :)

AppleKnocker

Helt kurant tråd dette. Hvis alle hadde visst alt om alle elbiler, hadde vi vel ikke trengt dette forumet.

Selv var jeg klar over at Niro kommer uten APP, men deler TS vurdering av det dette er en viktig mangel.
Det burde lett å løse for Kia.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tornaldo

Jeg lurer på hvorfor flere er så skråsikre på at Niro kommer uten app? Etter hva jeg har sett og hørt, er det ingen som faktisk vet om den kommer med støtte for dette i Europa. Kia Norge/Europa sier de ikke vet ennå.

Dere som vet at den kommer ut app, hvor har dere lest dette?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

zbk

I og med at Kia ikke promoterer dette og alle andre Kia/Huyndai kommer uten app er dette en rimelig slutning å trekke...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

xyzzy

Sitat fra: zbk på torsdag 27. september 2018, klokken 10:59
I og med at Kia ikke promoterer dette og alle andre Kia/Huyndai kommer uten app er dette en rimelig slutning å trekke...

I tillegg til at det jo bare er en elektrisk variant av en eksisterende modell, som ikke har app.

Selvfølgelig er det skuffende at Hyundai/Kia, som vel eneste leverandør nå, ikke har app i Europa - men det er en forventet skuffelse.

tornaldo

Jo jeg ser poenget med å tro at den ikke kommer med app, men siden det er app i Korea for Niro EV, er det jo ikke helt usannsynlig at den vil få det også her i Europa. Antar at Kia ikke har tenkt til å forbli et bilmerke uten appstøtte i evig tid, og konkurransen på elbil markedet vil jo spisse seg til fremover.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Limodriver

Sitat fra: tornaldo på torsdag 27. september 2018, klokken 13:03
Jo jeg ser poenget med å tro at den ikke kommer med app, men siden det er app i Korea for Niro EV, er det jo ikke helt usannsynlig at den vil få det også her i Europa. Antar at Kia ikke har tenkt til å forbli et bilmerke uten appstøtte i evig tid, og konkurransen på elbil markedet vil jo spisse seg til fremover.

Akkurat konkurransen i elbilmarkedet i Norge er dessverre en god grunn til å ikke prioritere app. eNiro med lang rekkevidde selger uansett. Dette er et kortsiktig valg, men kan fort være en prioritering en gjør for å unngå å bruke tid på teleleverandør osv.

På litt lenger sikt er jeg ikke i tvil om at manglende app er en komparativ ulempe.

Trond.m

Selv om app og telekommunikasjon ikke er i drift ved introduksjon av Niro er det et stort pluss om bilene var forberedt slik at det kan installeres senere.
Noen som vet om bilene i Korea er utstyrt med GSM modul ?

Trønderleaf

Jeg er helt enig med trådstarter, App er viktig for meg også. Og kan bli en grunn til å kansellere hvis det ikke er inkludert.
Meningsløst å ikke ha det, det har tilnærmet vært standardutstyr på elbiler i mange år, tydeligvis ikke hos kia. Litt som å kjøpe en bil med sveiv istedet for elektrisk vindusheis i dag.
Er de gnien kan de godt ta 50kr per måned for tjenesten til de som vil ha det, det kan jeg betale med glede.
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA