Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Burde slike miste lappen på livstid?

Startet av Bondeknøl, tirsdag 21. august 2018, klokken 10:13

« forrige - neste »

Bondeknøl

Dette er jo egentlig ikke en elbilsak, men siden det ser ut som en Leaf tar jeg sjansen.
Vi er jo blitt noe egoistiske idoiter. Tenk at det går an å ta selfie/bilder av en bil der det sitter skadede personer i uten å hjelpe de! Har vi gått helt av hengslene?
Hvis en unnlater å hjelpe skadede personer i en ulykke så kan en miste lappen på livstid. Burde ikke det bli reaksjonen her?
https://www.nrk.no/hordaland/redningsaksjon-ble-forstyrret-av-folk-som-tok-bilder-1.14173786

SurSnasen

Problemet her var vel heller den manglende respekten folk har for skadde (og noen tilfeller døde) hvor man i større eller mindre grad trenger seg på for å kunne ta bilde eller film på et ulykkessted. Redningsfolkene var der allerede, og behøvde nok ikke mer hjelp. Men ulykkessteder fungerer som fluepapir og tiltrekker seg mange skuelystne. Noen blir pågående, andre holder seg litt mer i bakgrunnen. Noen tar frem mobilen eller kamera, andre nøyer seg med synsinntrykkene.

Men i de sakene (som det dessverre er mange av) hvor skuelystne kommer tidlig til skadested, og ikke trår til for å hjelpe, eller i det minste undersøke hvordan forulykkede har det, har jeg særdeles lite respekt for disse som heller velger å ta bilder enn å hjelpe til. Så snart redningsetatene har kommet til stedet, er det disse som tar over, og de behøver sjeldent særlig hjelp fra utenforstående.

KjellG

Og avisene gjengir bilder fra stedet i massevis. Bilder som er oppnådd via telepati?

automat

Sitat fra: KjellG på tirsdag 21. august 2018, klokken 12:23
Og avisene gjengir bilder fra stedet i massevis. Bilder som er oppnådd via telepati?

Pressen har normalt et ganske bevisst forholdt til hvordan man opptrer på et skadested, og klare rutiner på hva som publiseres.

Hvis bildet er kjøpt inn eller fått, så kan de selvsagt ikke vite omstendighetene det er tatt under. Men de mest nærgående vil uansett fort kunne være for problematiske å publisere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lassi

Altfor mange virker å hente sin motivasjon til å stå opp om morgen i håpet om å oppleve noe som kan deles på face, snap eller insta og tar bilder av andre som de publiserer ukritisk. Det er null respekt for andres privatliv.

Jeg har selv vært førstemann på et ulykkested hvor det stimlet på med skuelystne, men hvor de eneste som tro til for å hjelpe var 2 eldre damer i bilen bak oss. Dette var heldigvis før utbredelsen av kameratelefoner var slik som idag.

KjellG

«Pressen har normalt et ganske bevisst forholdt til hvordan man opptrer på et skadested, og klare rutiner på hva som publiseres.»

men ikke alltid. I Østfold gikk det ikke mange minuttene før vraket av motordykkelen til den omkomne var på avisenes forsider, reg-nr inklusive.

En kan jo lure på hvem de kjøper bildematerialet av.

automat

Sitat fra: KjellG på tirsdag 21. august 2018, klokken 16:17

men ikke alltid. I Østfold gikk det ikke mange minuttene før vraket av motordykkelen til den omkomne var på avisenes forsider, reg-nr inklusive.

En kan jo lure på hvem de kjøper bildematerialet av.

Den saken kjenner jeg ikke til, så den kan jeg ikke si noe om.

Men overtramp kan meldes til Pressens Faglige Utvalg.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq


krl

Sitat fra: KjellG på tirsdag 21. august 2018, klokken 16:17
«Pressen har normalt et ganske bevisst forholdt til hvordan man opptrer på et skadested, og klare rutiner på hva som publiseres.»

men ikke alltid. I Østfold gikk det ikke mange minuttene før vraket av motordykkelen til den omkomne var på avisenes forsider, reg-nr inklusive.

En kan jo lure på hvem de kjøper bildematerialet av.
Det finnes vel noen, selv i Norge, som kjører rundt og tar bilder ved ulykker for å selge dem... Lite trivelige folk, så det kan kanskje være på sin plass å faktisk politianmelde slike tilfeller? Problemet er at bildene blir tatt, ikke at de tilfeldigvis publiseres eller ikke.

Når det gjelder disse som lar være å hjelpe, så er det en god del mennesker som får sjokkreaksjon av å se blod og skader. Så det er ikke gitt at det er noen som ikke ønsker og hjelpe. Det kan tenkes at de ikke tør eller klarer å hjelpe. Men dersom de orker å ta en selfie, så er det nok ikke snakk om denne kategorien....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA