Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16 stk Kona registrert med EK-skilter i dag

Startet av MrBacardi, fredag 29. juni 2018, klokken 21:25

« forrige - neste »

MrBacardi

De første Konaene ble registrert i Norge i dag, 16 stk.

De har regnr i sammenhengende sekvens fra og med EK 95646 til og med EK 95661
Chassisnr nesten i sammenhengende sekvens fra og med KMHK581GFKU000317 til og med KMHK581GFKU000336

Farger: blå, hvit, rød, gul, oransje, grå.

Trykk på linkene på regnr for å se detaljer hos vegvesenet.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

_OE_

#1
Rart med oppgitt motoreffekt..28kW/38HK. Det gjelder vel alle EV'r

Via_9+

Trond.m

#2
Sitat fra: _OE_ på fredag 29. juni 2018, klokken 21:30
Rart med oppgitt motoreffekt..28kW/38HK. Det gjelder vel alle EV'r
Jo, det er normalt at effekten er mindre enn de fabrikken oppgir som maks.
Men så lite som dette har jeg ikke sett før. BMW i3S med oppgitt effekt 184 HK har eksempelvis 102 HK i vognkortet.

Zuexi


Gordon Retriever

Neida, Kona har en litt ukjent tvillingsøster som heter Kauai.
Foreldrene kalte begge opp etter øyer på Hawaii.
Men hvorfor begge navnene dukker opp på Konaer hos Statens Vegvesen har jeg lurt på en stund.


Ove

Lurer på om det en av disse jeg observerte kjørende i Stavanger i går? En stk. blå.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

yhafting

Sitat fra: TM på fredag 29. juni 2018, klokken 22:04
Sitat fra: _OE_ på fredag 29. juni 2018, klokken 21:30
Rart med oppgitt motoreffekt..28kW/38HK. Det gjelder vel alle EV'r
Jo, det er normalt at effekten er mindre enn de fabrikken oppgir som maks.
Men så lite som dette har jeg ikke sett før. BMW i3S med oppgitt effekt 184 HK har eksempelvis 102 HK i vognkortet.

Effekt i vognkortet er kontinuerlig effekt. Peak kan være (mye) høyere. Typisk vil enten motor, batteri eller strømstyringselektronikken gå varm etter en stund med makseffekt, og da må strømtrekket begrenses for at ikke komponentene skal ta skade. Det er vel først og fremst på autobahn i Tyskland at slike egenskaper kommer til syne, da du gjerne må ligge godt over norske grenser før en slik begrensning blir merkbar.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Trond.m

Så du mener at Kona ikke klarer å levere mer enn 38 hk kontinuerlig effekt, men en e-golf leverer 100 kW ?

Så vidt jeg kan forstå så er det nærmest tilfeldig hva importørene legger inn i biltilsynets datasystem.

Kevz

Hvor kan du sjekke hvor mange som er registrert?


Amoss

Sitat fra: TM på mandag 02. juli 2018, klokken 18:25
Så du mener at Kona ikke klarer å levere mer enn 38 hk kontinuerlig effekt, men en e-golf leverer 100 kW ?

Så vidt jeg kan forstå så er det nærmest tilfeldig hva importørene legger inn i biltilsynets datasystem.

Differansen mellom kontinuerlig effekt og maks effekt er slik jeg har forstått det irrelevant for de aller fleste fossilmotorer, men er høyst reell når det kommer til el-drift. En del leverandører oppgir tydeligvis fortsatt "maks effekt" også på elbiler (gammel vane?) når de legges inn i databasen, mens andre ser at det er greit å faktisk følge regelverket. Oppgitt effekt kan f.eks. påvirke evnt. hk-avgifter i noen land, og kan påvirke forsikringspremie. Så greit å ha ett så høyt tall å bruke i markedsføringen, og ett så lavt tall som mulig i denne databasen :p

Har ikke fulgt nøye med de siste årene på akkurat dette, men f.eks. de gamle P85(D) modellene til Tesla hadde oppgitt under 100hk i vognkortet, men langt over 400hk i markedsføringen.

Men med det sagt må jeg si at 38hk virker som overraskende lavt tall selv "kun" for kontinuerlig drift.
Model S 85D

Siggen

Sitat fra: TM på mandag 02. juli 2018, klokken 18:25
Så du mener at Kona ikke klarer å levere mer enn 38 hk kontinuerlig effekt, men en e-golf leverer 100 kW ?

Så vidt jeg kan forstå så er det nærmest tilfeldig hva importørene legger inn i biltilsynets datasystem.

Importøren legger inn det som fabrikaten har tilkjennegitt igjennom COC

HPSE

Ytterligere 3 stk er reg i dag eller i går. Nå totalt 19.. Noen som vet skiltnummer på de 3 siste? Ennå flere "presse" biler til Hyundai Norge?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

HPSE

Fant ut av det.

3 stk reg i går. Hyundai Norge sine det og... Rart at de trenger 19 biler til "bla et pressearrangement"
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA