Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

US leaf - kjørelys

Startet av lhman, mandag 25. juni 2018, klokken 20:43

« forrige - neste »

lhman

Har lest diverse innlegg på forumet om dette. Ønsker å koble slik at den svitsjer som en euro leaf. Så en tråd om dette, men de vedlagte bildene/skjema gikk ikke å åpne. Er det noen som har et koblingsskjema til dette og kan hjelpe med hvordan dette gjøres?

Trekkoppbil

Hva med å tape over lysmåleren på dashbordet, og sette lyset på auto?
(Jeg har ikke prøvd autofunksjonen sjølv)

electro_nick

På autolys med dekket føler kjører du med nærlys, posisjonslys, markeringslys og posisjon på baksida. På euro leaf det er lyspære i tåkelys som er kun på(kanskje posisjonslys også)-vet ikke om noen ting lyser på baksida... Denne modifikasjon er helt mulig-men du må dekke føler igjen når du skal på EU sjekk... Koble opp rele til markeringslys så alltid markeringslys er på tåkelys er av. Så hvis det er mørk ute tåkelys er av og alle vanlige lys er på. Og på dagslys det slår seg av alle og starter opp tåkelys. Problem er kanskje med vegvesen: "Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys."

Trekkoppbil

Ja, det er mange forskjeller som det begynner å oppsummere.

Det er uttallige tekniske og juridiske forskjeller på  Leaf med europeisk eller amerikanske typegodkjenning, så det er ikke enkelt å konvertere fullt ut.
Derfor er det en enklere metode å kjøre med nærlys på dagtid. Det kan brukes i mange situasjoner, og det er det eneste lyset som er LED på de fleste Leafer. Jeg synes det er bakvendt å bruke Halogen-lampe på dagtid, når bilen har LED som nærlys, så jeg forstår ikke poenget med den europeiske løsningen.

Teknisk sett er det vel forskjellige tåkelys på amerikanske og europiske biler. De europeiske Laefene har ei kombinert lykt for både tåkelys og kjørelys, mens den amerikanske Leafen har kun et simpelt tåkelys som ikke vil lyse når nærlyset ikke står på.

Legg merke til:

  • Tåkelyset på europsike biler har du ikke lov å bruke sammen med nærlyset
  • For USA-Leafer er det motsatt: Tåkelyset her har du ikke lov å bruke når ikke nærlyset står på. Etter norsk lov har du kun lov å bruke ekstralys til den bruk som det er tilltenkt til. Bilen er bygd så tåkelys kan kun brukes sammen med nærlys.

Vegvesenet mener at det er amerikanske regler som gjelder for USA-Leafer. USA Leafer som er enkeltgodkjennt etter §1.15 som det blei gjort fram til mai 17, har man ikke lov å bygge om. Alikevel oppfordrer vegvesene ofte bilister til å bygge om lykter, så det er mye sjølvmotsigene her.

Det elegenate synes jeg ville være å ha noen pyntelige LED til Daligth Running Light. Et alternativ er å kjøpe tåkelamper som har DRL LED-ring rundt seg, men jeg kjenner ikke til hvilke dimensjon som passer Leaf, eller hvor det er smart å ta strømmen fra.




electro_nick

Ja, eneste poeng med bruk av halogen som kjørelys er at hvis lyspære er brent det koster kanskje 100kr og hvis det skjer noen ting med OEM LED hovedlys(LED har også sin levetid) det koster sikkert par tusen kroner. Vedlagt er min anbefalt løsning på automatisk kjørelys, med parkeringslys på alltid når bilen er på. Det var ikke sjekket i praksis-jeg venter fortsatt for Xenon sett som skal bli montert istedenfor halogen.. https://imgur.com/Jf8QUZe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA