Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Konstruktiv kritikk Kia Niro EV

Startet av aasen90, søndag 24. juni 2018, klokken 15:59

« forrige - neste »

aasen90

Det er helt klart at Niro EV vil bli en slager i Norge. I denne tråden tar vi opp de tingene vi ikke synes er så bra med bilen (basert på tilgjengelig informasjon)

Jeg kan starte med at jeg synes at interiøret, spesielt rundt mediasenteret ser "jalla" ut.

AppleKnocker

Jeg står på listen og kommer nesten helt sikkert til å kjøpe.

Mitt ankepunkt er at bilen ser veldig kjedelig ut. Ellers lite å klage over i denne prisklassen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hELgenen

Basert på hybriden :

Dårlig lydisolering...veldig dårlig...
Slapp styrefølelse
Kjedelig interiør


Mear

Amen til alle over. I tillegg hadde jeg ønsket noen cm til på lengden på bagasjerommet. Den blir akkurat for kort til å være hovedbil, men vi kjøper sannsynligvis likevel.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk


Trekkoppbil

Jeg synes det viktige er om bilen kommer med 4-hjulsdrift eller ikke.

Counterpointer

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. juni 2018, klokken 20:56
Jeg synes det viktige er om bilen kommer med 4-hjulsdrift eller ikke.
Ikke, har min Kia kontakt sagt med ganske stor sikkerhet

geear

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 24. juni 2018, klokken 20:56
Jeg synes det viktige er om bilen kommer med 4-hjulsdrift eller ikke.
Alt tyder dessverre på at den kun blir å få som gnager, hvor tragisk det enn er, spesielt med 200hk elmotor.

Definitivt kritikk fra min side, standarddrift på elbil bør alltid være minimum bakhjulsdrift, evt awd, men hvordan en skal vri det til konstruktiv kritikk er jeg jammen ikke sikker på.

Gordon Retriever

Elbil med firehjulsdrift tilsier minst en motor pr. aksel.  Dvs. et stort poeng i markedsføringen og sannsynligvis forbeholdt mer eksklusive elbiler en god stund ennå.

Når det gjelder ankepunkter mot Niro, har jeg lite å tilføye som ikke allerede er nevnt:

Særlig interiørdesign bærer preg av at Kia skal være et rimeligere alternativ til Hyundai:  Den må derfor ikke virke mer påkostet enn konsernbror Ioniq, og heller ikke få den mindre Kona til å blekne.

Ikke veldig spennende kjøreopplevelse - men samtidig ikke verre enn f.eks. Leaf.

Støymessig hadde jeg ønsket meg noe bedre.  Samtidig opplever jeg ikke at Niro støyer mer enn andre C-segment biler.  Europeiske konkurrenter støyer ikke vesentlig mindre, men støyen i disse befinner seg gjerne på frekvenser som kan oppleves som mindre ubehagelige.

I direkte sammenligning med Niro synes ikke jeg den større Optima var signifikant bedre.
Min største innvendig er dermed at bilen er noe blek . :o

Gordon Retriever

Sitat fra: gr på søndag 24. juni 2018, klokken 22:52men hvordan en skal vri det til konstruktiv kritikk er jeg jammen ikke sikker på.

"Stå på Kia, bedre lykke neste gang!"
? :)

Arha

Savner app til forvarming og sjekk av ladestatus.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Norse_Hansen

Når det gjelder støy, regner jeg med at Kia monterer ekstra støydempning på EV-utgaven.

Største savnet er mangel på app.

AndreasRingdal

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

hELgenen

Sitat fra: Norse_Hansen på mandag 25. juni 2018, klokken 00:07
Når det gjelder støy, regner jeg med at Kia monterer ekstra støydempning på EV-utgaven.

Hvorfor skulle de gjøre det? En elbil støyer jo faktisk mindre enn en fossil pr. def.
Forstår at dekk- og vindstøy blir mer fremtredende, men å endre for mye på produksjonslinjen vil vel
fort bli ganske så kostbart for Kia.
Når det er sagt - det er lov å håpe...Det hadde gjort underverker dersom de faktisk hadde ryddet bort noe av dekkstøyen

Counterpointer

Sitat fra: AndreasRingdal på mandag 25. juni 2018, klokken 08:04
Ser flere sier de savner App, vil det si at Kia UVO ikke er tilgjengelig i Norge?
UVO er ikke tilgjengelig i EUROPA !!

Dette er skammelig av Kia/Huyndai. De etablerer ikke det nødvendige serveropplegget for å støtte sitt eget system som er i bilen allerede.
Helt uforståelig.

lirekassa

Skjønte ikke helt alt oppstyret rundt presentasjon av konseptbilen, all den tid produksjonsmodellen blir nesten identisk med nåværende utgave. Det var litt overflødig, dog ikke helt uforventet - spesielt etter jeg så designet på KONA.

App mener jeg de må klare å få til i 2018, alt annet er svakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA