Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste, 451 liter bagasjerom og 150 kw hurtiglading

Startet av Bjoris, torsdag 07. juni 2018, klokken 09:36

« forrige - neste »

lirekassa

De må ha blandet motoreffekten med ladingen, og synser om hengerfeste. Ikke altfor mye nytt sånn sett, men kjekt å få sett interiøret og få litt mer detaljer rundt det og bagasjeplass. Synes for øvrig de kunne spritet opp litt lysene bak, men ingenting hittil skremmer meg vekk fra å gjennomføre kjøpet :)

November passer bra!

geear

Gir-greiene virker som det reneste vas, merkelig ting å dra frem, høres nesten ut som en oversettelsesfeil.

Mye positivt, men det som skuffet meg mest her er at de nå sier at 39kWh-varianten får 135hk, mens den store får 204hk. Dette er forsåvidt i tråd med Kona og ikke helt uventet, men tidligere oppga gia 204hk for begge modellene, noe som faktisk var en årsak for meg å gå for Niro kontra Kona, ettersom jeg egentlig har mest lyst til å kjøpe batteripakke som er i tråd med behovet i en nummer to bil, altså den lille, men da er det kjedelig med mindre motor. Det snåle er at de oppgir fortsatt 7,8 sek på 0-100 på generelt grunnlag.

lirekassa

Vekten vil jo bli en del mindre, men vil tro 204hk kontra 135hk fortsatt utgjør noe.

135hk er jo i utgangspunktet mer enn nok da, og det vil nok også reflekteres i prisen - tror du ikke? Jeg er fortsatt skeptisk til om de tar inn 39,2kwh-utgaven, i hvert fall i første omgang.

Myrvang

Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:08
Vekten vil jo bli en del mindre, men vil tro 204hk kontra 135hk fortsatt utgjør noe.

135hk er jo i utgangspunktet mer enn nok da, og det vil nok også reflekteres i prisen - tror du ikke? Jeg er fortsatt skeptisk til om de tar inn 39,2kwh-utgaven, i hvert fall i første omgang.

Står vel at begge vesjonene kommer til Norge.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ahm

Litt skuffet over interiøret også, håp for noen endringer før leveransene begynner?

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på torsdag 07. juni 2018, klokken 15:48
Gir-greiene virker som det reneste vas, merkelig ting å dra frem, høres nesten ut som en oversettelsesfeil.

Mye positivt, men det som skuffet meg mest her er at de nå sier at 39kWh-varianten får 135hk, mens den store får 204hk. Dette er forsåvidt i tråd med Kona og ikke helt uventet, men tidligere oppga gia 204hk for begge modellene, noe som faktisk var en årsak for meg å gå for Niro kontra Kona, ettersom jeg egentlig har mest lyst til å kjøpe batteripakke som er i tråd med behovet i en nummer to bil, altså den lille, men da er det kjedelig med mindre motor. Det snåle er at de oppgir fortsatt 7,8 sek på 0-100 på generelt grunnlag.

Jeg tror motoreffekt er redusert for det minste batteriet pga at batteriet ikke kan levere høy nok effekt. Ellers er 135 hk rikelig, Ioniq har 120 hk og det er helt ok på norsk landevei, har ikke kjørt noe særlig over 90-100. Skal en kjøre i 100 og oppover er det nok lurt å velge største pakke uansett.
Jeg kjøper full pakke med hengerfeste men uten soltak.

Limodriver

204 hk er langt mer enn en har behov for i en slik bil. Før elbilene (og spesielt Tesla) kom var effekt på 130 - 180 hk vanlig og tilstrekkelig på store familiebiler.

Gjensodoge sin statistikk viser at det er større sannsynlighet for personskade med elbil. Mange Teslaeiere kommer til å idiotforklare utsagnet mitt, men jeg tør påstå at biler med effekt på 350 - 400 hk og akselerasjon 0-100 på godt under 5 sekunder burde kanskje være forbeholdt et førerkort med høyere krav.

Jeg synes det er gøy med stor motor og vurderer å kjøpe fossil familiebil med +300 hk. Samtidig har jeg kjørt Leaf i flere år og hadde det ikke vært for at større batteripakke medfører høyere effekt hadde 110-130 hk vært mer enn tilstrekkelig.

Jeg mener det også er på sin plass å reflektere litt rundt høy effekt i en relativt liten, men tung firehjulsdrevet bil på glatt føre.

hma

En tommelfingerregel for å beregne rekkevidde (i mil) sommer er å ta tilgjengelig kapasitet og dele på 1,4. For vinter deler man på 2.

For Niro EV med 64kWh tilgjengelig går 45mil sommer og 32mil vinter.

Denne kan man trygt bruke uten å overdrive eller skuffe seg selv.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

geear

Ja, for all del, bestem hva alle andre har lyst på eller behov for.  :police:

Tror ikke på at de ikke kan hente ut mer fra 39kWh. Tror det handler om pris og å skape et skille på mer enn rekkevidde.

e-Golfen har dobbelt så lang tid som Model X-en på 0-100, og føles forferdelig treg når jeg en gang i blant kjører den. Hadde vært kjekkere med mer futt. Spesielt hvis Niro kommer med hengerfeste så er 135hk nedtur kontra 204.

AppleKnocker

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:44
Sitat fra: gr på torsdag 07. juni 2018, klokken 15:48
Ellers er 135 hk rikelig, Ioniq har 120 hk og det er helt ok på norsk landevei, har ikke kjørt noe særlig over 90-100. Skal en kjøre i 100 og oppover er det nok lurt å velge største pakke uansett.
Jeg kjøper full pakke med hengerfeste men uten soltak.
[/quote
Tror også 135 hk er tilstrekkelig. Ioniq drar helt fint opp til grensen førerkortbeslag i 110 sonene (151 km/t). Visstnok. Har selvsagt aldri kjørt så fort selv.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

geear

Enda en som vil bestemme hva jeg vil ha og trenger.   ::)

trykkertor

Sitat fra: Limodriver på torsdag 07. juni 2018, klokken 18:08
204 hk er langt mer enn en har behov for i en slik bil. Før elbilene (og spesielt Tesla) kom var effekt på 130 - 180 hk vanlig og tilstrekkelig på store familiebiler.
.....
Jeg er helt enig med deg.
Før elbilene, var det liksom akseptabelt med familiebiler som hadde 0-100km/t på mer enn 10sekunder.
Nå "bør" elbilen liksom klare det på godt under 10 sekunder.
Og som du sier, en del Teslafolk er nede og filer på 10-deler under 5 sekunder.
En familie bil trenger ikke dette. Kjekt å ha, tja. Moro, helt sikkert.
Men hadde elbilene fått effektavgift på motoruttaket og 5-sekundersbilene hadde blitt kraftig dyrere, så hadde folk valgt annerledes. Nå er det liksom om og gjøre at familiebilen skal akse som en sportsbil. Noen en familiebil overhodet ikke trenger å gjøre.

Kårepåsporet

Jeg kjører også bobil, som er noe tyngre enn Niro, med 160 hk og 400 NM, altså drøyt 40 færre hk og likt dreiemoment.
Veldig kjørbar på normale veier opp til ihvertfall 110-120 km/t, ikke noe problem å følge trafikken o det hele tatt så lenge ikke svingene er krappe, da må farten ned.
Har også kjørt med campingvogn med vogntogvekt på rundt 3500 kg med fra 105140 hk og fra 235-400 Nm, da også følger en trafikken greit.
Hva hver enkel vil ha er hedigvis valgfritt, men jeg synes 204 hk i en liten forhjulsdrevet bil er litt tullete. Men deg er gøy da, men ikke nødvendig. Det som er nødvendig for meg er hengerfeste og mulighet for takbøyler da vi både skal flytte båt hjem i hagen og på skiturer gjennom hele vinteren. Mange skiturer er med skiene inne i bilen, men med hele familien på tur går ikke det.

lirekassa

Sitat fra: Myrvang på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:08
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:08
Vekten vil jo bli en del mindre, men vil tro 204hk kontra 135hk fortsatt utgjør noe.

135hk er jo i utgangspunktet mer enn nok da, og det vil nok også reflekteres i prisen - tror du ikke? Jeg er fortsatt skeptisk til om de tar inn 39,2kwh-utgaven, i hvert fall i første omgang.

Står vel at begge vesjonene kommer til Norge.

Hvor da?

Myrvang

Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. juni 2018, klokken 23:07
Sitat fra: Myrvang på torsdag 07. juni 2018, klokken 17:08
Sitat fra: lirekassa på torsdag 07. juni 2018, klokken 16:08
Vekten vil jo bli en del mindre, men vil tro 204hk kontra 135hk fortsatt utgjør noe.

135hk er jo i utgangspunktet mer enn nok da, og det vil nok også reflekteres i prisen - tror du ikke? Jeg er fortsatt skeptisk til om de tar inn 39,2kwh-utgaven, i hvert fall i første omgang.

Står vel at begge vesjonene kommer til Norge.

Hvor da?
Fikk sms med link til denne i dag. Se 2. avsnitt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA