Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

What to do?

Startet av aslevik, onsdag 09. mai 2018, klokken 21:00

« forrige - neste »

aslevik

Har fått montert 2 ladere hjemme. Skal også få smart-boks for fordeling av strøm. Blabla.

Disse har fastmontert kabel med Type2-pistol.
Jeg har Nissan Leaf 2014 (dog har svigers som også kommer til å benytte en av laderne i dann og vann en pluginhybrid med Type2, og ved neste oppgradering for vår del blir det vel neppe en variant med Type1)

Kan jeg skaffe meg en adaptert / overgangskabel?
Kan jeg bytte ut pistolen på en av laderne?
Eller må jeg se meg om etter ny bil med en gang? ;)

EDIT: jeg ser denne:
http://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/50A-20-cm-overgang-fra-type-2-til-type-1/3210501

Vil denne fungere? Er det innafor?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aslevik


sylwester

Hvis det i lukket garasje er fastmontert kabel ikke det lureste. Bedre med type2-kontakt. F. Eks. så slipper du ikke å bytte ladestasjon når du bytter bil, kun bytte kabelen til den som følger den nye bilen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

fredag

Det er ikke lov etter standarden å bruke adapter/overgang. Standarden er spesifikt laget for å forhindre dette.

Dersom en ladeboks skal brukes av forskjellige typer elbiler med forskjellig ladeplugg, så må du sette opp ladeboks med type2-kontakt, uten integrert kabel.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

Er den typegodkjent så. F. Eks. Tesla sin Chademo-adapter.

Regner med at Elbilhjelpen ikke selger utstyr som er forbudt å bruke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på tirsdag 22. mai 2018, klokken 14:58
Er den typegodkjent så. F. Eks. Tesla sin Chademo-adapter.

CHAdeMO er ikke IEC62196. Adapter er tillatt på CHAdeMO når den er spesifikt godkjent av bilprodusenten. Tilsvarende er foreløpig ikke tillatt for CCS.

For IEC62196 (Type 1/2 standarden) er adapter tillatt når den er godkjent av bilprodusenten. F.eks Tesla sitt adapter fra Type 1 til Tesla-pluggen i USA. Adapter er også tillatt når det er godkjent av ladestasjonsprodusenten, og kun kan brukes på den aktuelle ladestasjonen.

For generiske type 2-type 1 adaptere gjelder nok ingen av disse unntakene dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Elektrikeren som den profesjonelle part, burde vite at ladestasjoner med fastmontert kabel er noe ræl og i utgangspunktet ikke bør monteres. Hvilken dialog har du hatt med elektriker om dette?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Ladestasjoner uten fastmontert kabel for privat bruk er noe ræl. Det er fordyrende, mindre estetisk og upraktisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Og ikke å forglemme enda et koblingspunkt. Antakelig derfor alt skal over på T2 snarest mulig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:27
Ladestasjoner uten fastmontert kabel for privat bruk er noe ræl. Det er fordyrende, mindre estetisk og upraktisk.

Tvert om. Det er ladestasjoner med fastmontert kabel for privat bruk er noe ræl. Det er fordyrende og upraktisk.

Hilsen Leaf 2017 bruker.

Og derfor er det noe dritt at f.eks Zappi kommer med fast kabel. Hadde vært super på famile-hytta med begrenset strøm, men når 2 av familiens elbiler er Type1 og 2 av bilene har Type2, blir fast kabel noe herk.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Da må du vente til høsten.

Da kommer Zappi med T2 stikk, og 3 fase, og kabel T1 og kabel T2, og jordfeilvern 6 mA DC, og ikke minst enda finere innpakning.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:30
Tvert om. Det er ladestasjoner med fastmontert kabel for privat bruk er noe ræl. Det er fordyrende og upraktisk for oss med ikke-europeiske ladeplugg på bilen.
Der, fikset det for deg. For alle oss andre er det motsatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:12
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:30
Tvert om. Det er ladestasjoner med fastmontert kabel for privat bruk er noe ræl. Det er fordyrende og upraktisk for oss med ikke-europeiske ladeplugg på bilen.
Der, fikset det for deg. For alle oss andre er det motsatt.

Ja, så sant du aldri får besøk av noen med bil med type 1 inntak, aldri får behov for å skifte en defekt kabel eller behov for å bytte lengde pga. endret plassering av ladeport på ny bil. For eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. mai 2018, klokken 12:15
Ja, så sant du aldri får besøk av noen med bil med type 1 inntak, aldri får behov for å skifte en defekt kabel eller behov for å bytte lengde pga. endret plassering av ladeport på ny bil. For eksempel.
Hvis noen kommer på besøk med Type 1 bil får de låne en stikkontakt. Har ingen i familien med det. Og nå blir det vel knapt salg biler i Norge med Type 1 lengre. Har man behov for å bytte kabel så kjøper man ny. Samme om det er løs eller ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA