Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konfigurering, pris, utstyr, Model S75D vs iPace, iPace er strengt tatt en CUV

Startet av Tesla, lørdag 05. mai 2018, klokken 13:32

« forrige - neste »

Mr Oizo

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:09
Denne diskusjonen er meningsløs.  Man vet stort sett ingenting om kjørestil eller andre faktorer.

Umulig å konkludere noe som helst om rekkevidde før noen kan sammenligne I-Pace mot Model S/X, regner med Bjørn Nyland eller noen andre tar oppgaven når bilen er tilgjengelig for folk flest.
Det kan bli en interessant test lignende den som nylig ble gjort.
I-Pace vs Ioniq, 1000 km rute. Resultatet er langt fra gitt på forhånd, og den dyreste må bare passe seg.

bmw2002

Ioniq har vel under halve rekkevidden til I-Pace. Mulig den kommer godt ut på 1000km, men kjører aldri mer en 60-70 mil på en dag. Da er det greit å slippe unna med en stopp fremfor å lade 3 ganger. Med småbarn i bilen det i allefall slitsomt med i3 da de våkner når man stopper. Bør kunne kjøre 3-4 timer uten pause.

Touring

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:55
Sitat fra: Touring på tirsdag 05. juni 2018, klokken 13:48
Er så dr*t lei å lese om Teslas fortreffelighet på forumer her. Vil jeg det så går jeg på Tesla delforum. Håpløst hvordan  noen aldri gir seg.
Hvorfor trykker du deg inn på en tråd med Model S75D vs. I-Pace i tittelen da? Ingen som tvinger deg til å lese. Syte kan du gjøre her: https://forum.kvinneguiden.no

Hadde det bare vært her så er det greit. Er jo overalt virker det som

Nasatech

Apropos sammenligning



Model X er litt lenger og litt høyere bak. Ellers ganske lik i størrelse.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

4Matic Fanatic


Øyvind.h

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 05. juni 2018, klokken 16:02
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:09
Denne diskusjonen er meningsløs.  Man vet stort sett ingenting om kjørestil eller andre faktorer.

Umulig å konkludere noe som helst om rekkevidde før noen kan sammenligne I-Pace mot Model S/X, regner med Bjørn Nyland eller noen andre tar oppgaven når bilen er tilgjengelig for folk flest.
Det kan bli en interessant test lignende den som nylig ble gjort.
I-Pace vs Ioniq, 1000 km rute. Resultatet er langt fra gitt på forhånd, og den dyreste må bare passe seg.

Ioniq lader svært raskt til høy SOC og er veldig energieffektiv, så det er interessant løp.

Selv nede i 50-70 mil blir det interessant.
Tipper man må ned i under 50 mil før I-Pace er sikret seieren ettersom det ikke finnes særlig annet enn 50kW ladere. Med 100kW ladere i fremtiden vil ioniq kun utbytte 70kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 05. juni 2018, klokken 19:58
Jeg lurer nå mest hva som er max vadedybde på TMX..
Offisielt er den vel null. Men at den klarer mer er det ikke noe tvil om. F.eks Model S (Model X burde klare minst 5 cm ekstra): https://electrek.co/2016/06/18/tesla-model-s-driving-swimming-flooded-tunnel-video/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

haggen

Altså et vektet gjennomsnitt for en strekning kan være 100 km/t, mens faktisk gjennomsnitt er 75 km/t.
Njaaa, om man ønsker å generalisere dette så kanskje, men her kommer heller individuelle behov og ønsker inn i bildet. Jeg vil heller si at om man i hovedsak tilbringer sin kjøring på motorvei med mer enn 80 km/t så vil man vektlegge mer gode egenskaper i forhold til luftmotstand, men om man som de fleste gjør, kjører på vanlige veier 99% av tiden, så vil en vektlegge andre egenskaper høyere.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: haggen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:30Altså et vektet gjennomsnitt for en strekning kan være 100 km/t, mens faktisk gjennomsnitt er 75 km/t.
Njaaa, om man ønsker å generalisere dette så kanskje, men her kommer heller individuelle behov og ønsker inn i bildet. Jeg vil heller si at om man i hovedsak tilbringer sin kjøring på motorvei med mer enn 80 km/t så vil man vektlegge mer gode egenskaper i forhold til luftmotstand, men om man som de fleste gjør, kjører på vanlige veier 99% av tiden, så vil en vektlegge andre egenskaper høyere.
Motorveier er da vanlige veier? Motorveier er motorveier fordi de brukes av mange.

Men så klart, du har rett i at om man ikke har behov for å kjøre på motorvei så trenger man ikke ta hensyn til luftmotstand til veldig stor grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AJ82

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:37
Sitat fra: haggen på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:30Altså et vektet gjennomsnitt for en strekning kan være 100 km/t, mens faktisk gjennomsnitt er 75 km/t.
Njaaa, om man ønsker å generalisere dette så kanskje, men her kommer heller individuelle behov og ønsker inn i bildet. Jeg vil heller si at om man i hovedsak tilbringer sin kjøring på motorvei med mer enn 80 km/t så vil man vektlegge mer gode egenskaper i forhold til luftmotstand, men om man som de fleste gjør, kjører på vanlige veier 99% av tiden, så vil en vektlegge andre egenskaper høyere.
Motorveier er da vanlige veier? Motorveier er motorveier fordi de brukes av mange.

Men så klart, du har rett i at om man ikke har behov for å kjøre på motorvei så trenger man ikke ta hensyn til luftmotstand til veldig stor grad.

Kjører man mye på motorvei ville jeg også tatt komfort og støy med i vurderingen. Hadde nok ofret noen mil med rekkevidde mot lavere støynivå og seter med litt justeringsmuligheter.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

mariowing

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:12
Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 05. juni 2018, klokken 16:02
Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 05. juni 2018, klokken 14:09
Denne diskusjonen er meningsløs.  Man vet stort sett ingenting om kjørestil eller andre faktorer.

Umulig å konkludere noe som helst om rekkevidde før noen kan sammenligne I-Pace mot Model S/X, regner med Bjørn Nyland eller noen andre tar oppgaven når bilen er tilgjengelig for folk flest.
Det kan bli en interessant test lignende den som nylig ble gjort.
I-Pace vs Ioniq, 1000 km rute. Resultatet er langt fra gitt på forhånd, og den dyreste må bare passe seg.

Ioniq lader svært raskt til høy SOC og er veldig energieffektiv, så det er interessant løp.

Selv nede i 50-70 mil blir det interessant.
Tipper man må ned i under 50 mil før I-Pace er sikret seieren ettersom det ikke finnes særlig annet enn 50kW ladere. Med 100kW ladere i fremtiden vil ioniq kun utbytte 70kW.

Denne skjønner jeg ikke helt. Igjen kun med referanse til en eneste omtale i Motortrend så ladet I-PACE med 47 kWh i snitt gjennom hele 105 minutter på en 50 kWh lader. Husker ikke helt tallet fra Bjørns Ioniq video men mener det lå rundt 47 kWh. Han skriver ikke hvor mange prosent han startet på men det står "9 miles remaining" og så ladet han til 98%. Hvordan i alle dager kan da en Ioniq bruke kortere tid på å kjøre 1000 km - den må jo stoppe og lade flere ganger enn I-PACE? Den lader vel også (igjen hvis jeg husker Bjørns video korrekt med maksimal effekt opp til 77%).

Så selv med dobbelt forbruk på I-PACE via Ioniq så vil I-PACE komme lenger mellom hver lading fordi den har nesten fire ganger så stort batteri (kjører altså dobbelt så langt mellom hver lading på tross av dobbelt forbruk). Og når den først lader; så lader den med full effekt fra meget lav SOC og opp til nesten 100%. Så enten kan man da stå lenge på et stopp og således spare et stopp eller man kan ta flere stopp som da hver for seg vil være kortere.

Eller har jeg kanskje misforstått hva dere egentlig mener og diskuterer :-P
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

Fordelen I-Pace har fra start med mer medbragt energi spises opp underveis fordi ladeeffekten på typiske ladesesjoner er lik, men forbruket veldig forskjellig. Dermed får Ioniq vesentlig høyere ladefart målt i km/t enn I-Pace.

I-Pace har fordelen ved å kunne stå lenger når det først lades, men det vil uansett være en avveining ift hvor ladestasjonene står plassert.

Så det blir en øvelse i optimalisering hvor høy hastighet man kan holde, lengde på ladepause, hvilke ladere man skal stoppe på, hvor man kan risikere kø/defekte ladere osv.

Ampera-E vs Ioniq hvor førstnevnte har over dobbelt så stort batteri er en god illustrasjon på at batteristørrelse ikke er avgjørende.



VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mariowing

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. juni 2018, klokken 21:40
Fordelen I-Pace har fra start med mer medbragt energi spises opp underveis fordi ladeeffekten på typiske ladesesjoner er lik, men forbruket veldig forskjellig. Dermed får Ioniq vesentlig høyere ladefart målt i km/t enn I-Pace.

I-Pace har fordelen ved å kunne stå lenger når det først lades, men det vil uansett være en avveining ift hvor ladestasjonene står plassert.

Så det blir en øvelse i optimalisering hvor høy hastighet man kan holde, lengde på ladepause, hvilke ladere man skal stoppe på, hvor man kan risikere kø/defekte ladere osv.

Ampera-E vs Ioniq hvor førstnevnte har over dobbelt så stort batteri er en god illustrasjon på at batteristørrelse ikke er avgjørende.

Takk for forklaringen, kjøper den :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tellus

For laaaange turer spiller egentlig batteristørrelse og rekkevidde ingen rolle.
Her gjelder kun to ting. Ladehastighet og effektivitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA