Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading i forhold til strømpris?

Startet av vidarh, torsdag 01. mars 2018, klokken 21:59

« forrige - neste »

vidarh

Hei
Lading på strømpris.
Har noen av dere bruk det?
Har det noe for seg?

Jeg har sent mail til min strøm lev. for å få et begrep om døgnvariasjon i prisen.

OBS fant denne: https://enerwe.no/kraft/sa-mye-svinger-stromprisen-i-lopet-av-dognet/

Ser ut som å lade mellom 02 -06 kanskje er ideelt.

Venter på svar.

Vidar

Ingeniøren

Det er vel ikke begynt med variabel strømpris enda til forbruker bortsett fra noen prøveprosjekter ? De driver vel forsatt og krangler om hvordan senest på TV i går kveld...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#2
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. mars 2018, klokken 07:25
Det er vel ikke begynt med variabel strømpris enda til forbruker bortsett fra noen prøveprosjekter ? De driver vel forsatt og krangler om hvordan senest på TV i går kveld...
Variabel strømpris er minst to ting.
Med spoot avtale kan strømprisen variere over døgnet om en har time avlesning eller fra måned til måned. Variasjon fra dag til dag kan være ganske stor, over døgnet er den normalt ikke så stor unntatt på spesielle dager hvor det enten blåser ganske mye på spesielle tider av døgnet eller er skikkelig kaldt.
Nord spoot idag f.eks ca. 74øre/kWh kl 18-19 og rundt 40øre/kWh fra midnatt fram til kl 06. Dette er større forskjell enn normalt, men i går var forskjellen større. Om sommeren er strømmen kanskje 3øre billigere om natten enn om dagen.

Det det vel diskuteres mest er nettleie. NVE vil ha en prising som jevner ut forbruket over det døgnet. Egentlig den dagen hvor belastningen er størst. Her snakkes det om effektprising. Her er meningene ganske delte om modellene gir den effekten en ønsker. Da vil det lønne seg å ikke lade bilen samtidig med middag eller klestørk.

Et eksempel er system med lastdeling hvor effektprising vil virke mot sin hensikt om en belaster hver enkelt for maksimaleffekt, siden systemet som sådan utnytter tilgjengelig effekt ved å gi mye når det er få brukere og mindre når det er mange. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Autowinder

Jeg har 28 øre kwt med tre års binding siden januar '17, men regner med slike avtaler forsvinner om de blir enige om differensierte priser over døgnet. Nå skal vel en nasjonal HUB for avlesing og kontroll på plass først, men det kommer nok. Strømleverandørene ønsker vel å heve prisnivået, så det blir mer penger i kassene. Koster meg under 10,- pr. døgn nå, ikke all verden.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ingeniøren

#4
Sitat fra: Autowinder på fredag 02. mars 2018, klokken 11:39
Jeg har 28 øre kwt med tre års binding siden januar '17, men regner med slike avtaler forsvinner om de blir enige om differensierte priser over døgnet. Nå skal vel en nasjonal HUB for avlesing og kontroll på plass først, men det kommer nok. Strømleverandørene ønsker vel å heve prisnivået, så det blir mer penger i kassene. Koster meg under 10,- pr. døgn nå, ikke all verden.

Samme her. Hadde 25 øre i fjor, i år er det 27 øre. Spot pris er bare lureri ser jeg nå etter å ha blitt lurt i mange år...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på fredag 02. mars 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. mars 2018, klokken 07:25
Det er vel ikke begynt med variabel strømpris enda til forbruker bortsett fra noen prøveprosjekter ? De driver vel forsatt og krangler om hvordan senest på TV i går kveld...
Variabel strømpris er minst to ting.
Med spoot avtale kan strømprisen variere over døgnet om en har time avlesning eller fra måned til måned. Variasjon fra dag til dag kan være ganske stor, over døgnet er den normalt ikke så stor unntatt på spesielle dager hvor det enten blåser ganske mye på spesielle tider av døgnet eller er skikkelig kaldt.
Nord spoot idag f.eks ca. 74øre/kWh kl 18-19 og rundt 40øre/kWh fra midnatt fram til kl 06. Dette er større forskjell enn normalt, men i går var forskjellen større. Om sommeren er strømmen kanskje 3øre billigere om natten enn om dagen.

Det det vel diskuteres mest er nettleie. NVE vil ha en prising som jevner ut forbruket over det døgnet. Egentlig den dagen hvor belastningen er størst. Her snakkes det om effektprising. Her er meningene ganske delte om modellene gir den effekten en ønsker. Da vil det lønne seg å ikke lade bilen samtidig med middag eller klestørk.

Et eksempel er system med lastdeling hvor effektprising vil virke mot sin hensikt om en belaster hver enkelt for maksimaleffekt, siden systemet som sådan utnytter tilgjengelig effekt ved å gi mye når det er få brukere og mindre når det er mange.

Men har de begynt å fakturere brukeren gjennom døgnet basert på denne variasjonen i pris ?

Inntil nylig har folk lest av en gang i mnd og sendt inn. Selv har jeg hatt automatisk avlesing i mer enn 10 år, men fikk ny måler rett før jul som leser kanskje 1 gang i minuttet, men tror ikke all der jeg bor har fått det enda og hva med de som nekter installasjonen. At spot prisen variere gjennom døgnet kommer vel av salg og etterspørsel som en vanlig børs. Til bruker midles den vel over en periode fortsatt ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

#6
Jeg oppfatter det slik at spot prisen fortsatt beregnes som et gjennomsnitt over døgnet. Men det er noen nettselskaper som også beregner et effektledd på nettleien basert på høyeste forbruk. Så i framtiden kan det bli veldig ulønnsomt med semi-hurtig lading.

https://www.f-b.no/nyheter/hvaler/hytteliv/betalte-500-kroner-i-strom-for-n-natt-pa-hytta/s/5-59-268427


EV85

Sitat fra: Autowinder på fredag 02. mars 2018, klokken 11:39
Jeg har 28 øre kwt med tre års binding siden januar '17, men regner med slike avtaler forsvinner om de blir enige om differensierte priser over døgnet. Nå skal vel en nasjonal HUB for avlesing og kontroll på plass først, men det kommer nok. Strømleverandørene ønsker vel å heve prisnivået, så det blir mer penger i kassene. Koster meg under 10,- pr. døgn nå, ikke all verden.

Hvor får dere slike avtaler, leverandør?

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. mars 2018, klokken 19:14
Sitat fra: Autowinder på fredag 02. mars 2018, klokken 11:39
Jeg har 28 øre kwt med tre års binding siden januar '17, men regner med slike avtaler forsvinner om de blir enige om differensierte priser over døgnet. Nå skal vel en nasjonal HUB for avlesing og kontroll på plass først, men det kommer nok. Strømleverandørene ønsker vel å heve prisnivået, så det blir mer penger i kassene. Koster meg under 10,- pr. døgn nå, ikke all verden.

Samme her. Hadde 25 øre i fjor, i år er det 27 øre. Spot pris er bare lureri ser jeg nå etter å ha blitt lurt i mange år...
Strømleverandørene kommer sikkert fortsatt til å ha en "meny" av ulike avtaler slik de har idag, de konkurerer om kunder og vil forsøke å lure med alle slags fristende tilbud rundt fastpris, spotpotpris mnd, dag, time, variabel-fastpris, betaling forskudd-etterskudd osv, osv.

Nettleverandørene har derimot monopol i sitt distrikt, og her diskuteres løsningene.
NVE forslag er: http://webfileservice.nve.no/API/PublishedFiles/Download/201706767/2242754

Men ikke all er enig:
https://www.huseierne.no/nyheter/stopp-nves-forslag-til-endringer-i-nettariffene/

https://www.energinorge.no/fagomrader/stromnett/nyheter/2018/energi-norge-avviser-nves-modell-for-effektprising/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Autowinder

Sitat fra: EV85 link=topic=38450.msg661969#msg661969

Hvor får dere slike avtaler, leverandør?

Eidsiva kraft 28/1-2017 med tre års binding
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

gausel

Har denne avtalen her å. 28 øre fra mars17. Tenker du å bestille i dag er prisen 41,5øre. Så ser vi jo  litt hva "ekspertene" tenker om strømpriser framover..
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Ingeniøren

Sitat fra: EV85 på søndag 04. mars 2018, klokken 09:37
Sitat fra: Autowinder på fredag 02. mars 2018, klokken 11:39
Jeg har 28 øre kwt med tre års binding siden januar '17, men regner med slike avtaler forsvinner om de blir enige om differensierte priser over døgnet. Nå skal vel en nasjonal HUB for avlesing og kontroll på plass først, men det kommer nok. Strømleverandørene ønsker vel å heve prisnivået, så det blir mer penger i kassene. Koster meg under 10,- pr. døgn nå, ikke all verden.

Hvor får dere slike avtaler, leverandør?

For min del Agva. Er vel regnet som er værsting i klassen, men tegner du både e-faktura og avtalegiro er det problemfritt og hatt snart i 2 år. Avtalegiro kan høres ut som smør på flesk men greie er at de da slipper å purre på e-faktura som ikke blir betalt. Skifte gjør du på elskling.no. Min avtale koster 35 øre i dag, så sikkert ikke rett tidspunkt å skifte.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Ja da vil det jo fort kunne bli 15 øre dyrere pr mil

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Nettleie: https://www.tu.no/artikler/slik-blir-de-nye-nettleieprisene-br/432271

De tre aktuelle
Målt effekt - avregnet etter topplasttimen/kundemaks (pr år/mnd/døgn) og betalt pr kWh/h.
Den som benyttes i dag av Hafslund for Næringskunder og store private (hovedsikring over 125 A ved 230 V, over 80 A ved 400 V)

Abonnert effekt - dette er forslaget NVE nå ønsker å innføre.
Som de fleste brukerorganisasjoner ikke ønsker.

Time of use - en rushtidspris for strøm.
Som nok er den gunstigste om en tenker lading av elbil.

Energileddet i nettleien bør være lik de marginale tapskostnadene i nettet, i følge NVE.
I snitt ligger det på 5 øre. Men hvis man skal prise noen timer høyere, slik man må i en time of use-modell, altså når belastningen er høy, så vil det likevel ikke gi nok inntekter til å dekke nettselskapenes inntektsramme, så da blir fastleddet høyt. men

Energi Norge og Hafslund Nett foreslår et relativt høyt energiledd hele året, men da priser man energien for høyt i alle timer, hele året, i følge NVE.

– Etter vår oppfatning vil en effekttariff basert på time-of-Use være best egnet for forbrukerne. Det er en kundevennlig form for effektprising; målrettet, enkel å forstå, gir god læringseffekt, er lett å justere seg etter samt at alle like kunder vil behandles likt, skriver Hafslund i sin høringsuttalelse.

Denne siste vil jo komme nermest det en har idag hvor energileddet blir noe mindre og det blir dyrere å bruke effekt i "i de høyest belastede timene".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA