Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmelader til Leaf 2018.

Startet av zaphod1001, onsdag 21. februar 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Dudi

Jeg har ikke peil, men er ikke denne laderen den mest skånsomme for batteriet over tid?

Joltus

Hva er det som gjør den så skånsom? Strømstyrken?

Den er ikke så veldig skånsom mot stikkontakten man skal bruke om man skal ha med seg laderen hver dag. Det er ikke selvsagt at det er farlig, men for mannen i gata som bare bruker ting, er det økt sannsynlighet for slitasje og varmgang. Det er bare ikke lov...

Men om man lader med 10A, 16A eller 32A har neppe mye å si for levetiden på batteriet. Mener faktisk eg leste at 32 var bedre av en eller annen grunn. I tillegg til den store fordelen ved å ha nok juice fra laderen til både lading og forvarming av bilen uten at batteriet belastes.

Dudi

Takk for info! Da trenger jeg en eller annen ladeboks i garasjen.

Er schukokontakten så dårlig? Det er vel en kontakt i bilen også..

Joltus

Dsb anser ikke stikkontakten som en god kobling for større belastninger nei...

jkirkebo

Sitat fra: Dudi på fredag 18. mai 2018, klokken 11:54
Takk for info! Da trenger jeg en eller annen ladeboks i garasjen.

Er schukokontakten så dårlig? Det er vel en kontakt i bilen også..

I bilen er det en type 2 kontakt, den er utviklet for formålet og tåler ganske så høy strøm (Tesla kjører 340A gjennom en lettere modifisert utgave for sin hurtiglading).

Ang, ladestasjon kan du jo evt. ta en titt på EcoLite som jeg selger:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Jeg har fått montert en Cenika Centech hjemmelader med 5 meter fast kabel type 2. Så den dagen bilen byttes ut, så slipper jeg endre ladestasjon, ihvertfall i overskuelig framtid.

En annen fordel med Cenika er at den kan endre ladefarten mellom 10A, 16A, 20A, 25A og 32A.
Skulle gjerne gjort dette på en app som var tilkoblet ladestasjonen, men det gikk ikke. Så jeg må låse opp boksen og vippe på bryterne. På den annen side er det sjelden vi kommer til å trenge mer kapasitet, siden dette er bilen vi kun kommer til å bruke lokalt.

Ladestasjonen kostet ca. 6000 kr + montering (hvis jeg husker rett). Trengte ikke installere jordfeilbryter (som er dagens krav), da dette var integrert i ladestasjonen.

joika

Vi får levert en ny Leaf i juli, og jeg lurer litt på hva som er lurt å gjøre for lading av denne. Er for ordens skyld ganske grønn på elektro.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas

Der jeg bor har forrige eier ladet en Tesla på dedikert kurs med 2x20 A sikring og 32 A 1-fas uttak. Vil en slik kabel være en bra og trygg løsning?

Vi kjører lite og ganske kort av gangen.

elektrolux

#127
Sitat fra: joika på torsdag 24. mai 2018, klokken 10:11
Der jeg bor har forrige eier ladet en Tesla på dedikert kurs med 2x20 A sikring og 32 A 1-fas uttak. Vil en slik kabel være en bra og trygg løsning?

Grei nok den, men for samme prisen kan du også velge en ordentlig ladestasjon med alt som følger med av funksjoner og som du med et cee kit kan plugge direkte i dette uttaket.

Altså kan montere selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

joika

Takk, det var et godt alternativ som jeg ikke visste om. Er som nevnt relativt grønn på elektro og helt sylfersk på elbil.

Rio

Sitat fra: joika på torsdag 24. mai 2018, klokken 11:01
Takk, det var et godt alternativ som jeg ikke visste om. Er som nevnt relativt grønn på elektro og helt sylfersk på elbil.

Du trenger enten:

1) Jordfeilvern type B (må ikke blandes med automatsikring klasse B) i sikringsskapet, og en dedikert kurs ut til en CEE-kontakt (industrikontakt), hvor du kan koble på en 16 A ladestasjon.

Eller

2) En fastmontert ladestasjon (jordfeilbryter type B i sikringsskap eller ladestasjon), på egen kurs.

NB: Jordfeilbryter type B må monteres utenom eksisterende jordfeilbryter. De skal ikke stå "i serie".


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kTesla

Hei! Liten avsporing fra de siste innleggene. Ønsker litt hjelp til valg av hjemmelader! Har visstnok 400 V i huset, og slik eg forstår så er det 3-fas men Leaf utnytter bare 1-fas. Sier meg igrunn ganske lite. Ønsker en ladestasjon som gjør at leafen kan lade med maks hastighet. Blir maks ladehastighet lavere enn det leaf kan klare pga 400 V nettet? Altså, vil eg ikkje klare 6,6 kWh slik ombordladeren til leaf skal klare? Ønsker også mulighet for å kunne justere styrken de gangene eg ikkje trenger rask oppladning. Tidsinnstilling, evt appstyring over feks wifi er også ønskelig. Men det viktigste er om eg får ladet leaf på 6,6 kWh med 400 V??

jkirkebo

Sitat fra: leif40kwh på mandag 04. juni 2018, klokken 22:47
Hei! Liten avsporing fra de siste innleggene. Ønsker litt hjelp til valg av hjemmelader! Har visstnok 400 V i huset, og slik eg forstår så er det 3-fas men Leaf utnytter bare 1-fas. Sier meg igrunn ganske lite. Ønsker en ladestasjon som gjør at leafen kan lade med maks hastighet. Blir maks ladehastighet lavere enn det leaf kan klare pga 400 V nettet? Altså, vil eg ikkje klare 6,6 kWh slik ombordladeren til leaf skal klare? Ønsker også mulighet for å kunne justere styrken de gangene eg ikkje trenger rask oppladning. Tidsinnstilling, evt appstyring over feks wifi er også ønskelig. Men det viktigste er om eg får ladet leaf på 6,6 kWh med 400 V??

Det er antall ampere som bestemmer hastigheten din. 3-fase eller 1-fase spiller ingen rolle for Leaf. Du trenger en 32A kurs for å lade med 6,6kW. For å legge ut en såpass stor kurs bør du ha et inntak på 3x63A. Har du mer typiske 3x40A bør nok ladekursen begrenses til 3x20A og da får du 1x20A som er 4,6kW.

Sjekk i sikringsskapet og se på størrelsen på hovedsikringen.

F.eks EcoLite som vi selger kan tilkobles en bryter for å velge nivå på ladestrømmen. Med en reguleringsbryter kan f.eks verdiene 32A, 25A, 16A og 7A velges. App har den ikke, tidsinnstilling kan tilkobles eksternt sammen med reguleringsbryter. Evt. skal det være tidsinnstilling i bilen.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

#132
Det skal også nevnes at de aller fleste dagene vil lading med 16 A om natta (3,7 kW) være mer enn nok for å fylle opp det som trengs med mindre du har et ekstremt bruksmønster (taxi el.l.). Det er derfor smart å ha stillbar effekt som står på 16 A normalt. Den høyeste effektinnstillingen brukes da mer unntaksvis. Dermed unngår du at hovedsikringene går og gir samtidig et bidrag til at strømnettet fungerer fint.

De fleste ferske elbileiere har en tendens til å overvurdere behovet for ladeeffekt.

Viktig at lading skjer fortrinnsvis om natta slik at vi slipper massiv utbygging av strømnettet for å ta middagstoppen. Her har jo Leaf en helt grei timer som kan benyttes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: leif40kwh på mandag 04. juni 2018, klokken 22:47
Hei! Liten avsporing fra de siste innleggene. Ønsker litt hjelp til valg av hjemmelader! Har visstnok 400 V i huset, og slik eg forstår så er det 3-fas men Leaf utnytter bare 1-fas. Sier meg igrunn ganske lite. Ønsker en ladestasjon som gjør at leafen kan lade med maks hastighet. Blir maks ladehastighet lavere enn det leaf kan klare pga 400 V nettet? Altså, vil eg ikkje klare 6,6 kWh slik ombordladeren til leaf skal klare? Ønsker også mulighet for å kunne justere styrken de gangene eg ikkje trenger rask oppladning. Tidsinnstilling, evt appstyring over feks wifi er også ønskelig. Men det viktigste er om eg får ladet leaf på 6,6 kWh med 400 V??

Leaf lader med enfas, så da er det irrelevant om du har IT (230V) eller TN (400/230V).

Ellers: Les det Carl skrev - det holder lenge med 16 A for de aller, aller fleste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sylwester

Bortsett fra at du med TN-nett har opptil 6,6kW enn 6kW på IT ved 32A last, muligens fordi spenningen er høyere mellom en fase og nøytral.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA