Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Det evige DAB-spørsmålet

Startet av vander, onsdag 21. februar 2018, klokken 13:44

« forrige - neste »

vander

Hei,
jeg har jo åpenbart en eldre Zoe - men nå tar irritasjonen over manglende DAB-signaler overhånd.  (vet faktisk ikke om det er R210 eller R240 - eller hva forskjellen på disse er.. Kjøpt brukt i hui og hast på sensommeren ifjor mtp bompengene i Oslo :) )

Spørsmålet mitt er: Er det noen som har installert Tiny Dab C5? Er veldig spent på hvor den gjør seg best/hvordan den blir seendes ut (og har noen bilder) - eventuelt om noen har bedre erfaring med disse skjulte dab-boksene som integreres via USB og heller ville anbefalt disse? Det lille jeg har sett på nett når jeg har søkt, er at de kan virke trege på bytte av kanal etc..

zbk

Personlig er min favoritt C10-versjonen (har ikke installert ennå).

USB er uaktuelt pga måten kanalbytte gjøres og den forsinkelsen som kommer da.

I tillegg vil jeg at DAB-mottaker sender info til FM-kanalen, slik at jeg ser kanal++ i displayet på radioen.

Har du vurdert å bruke en radio-app på telefonen i stedet? Det integrerer best med kontrollene på rattet og du kan bytte kanal på samme måte som før fra rattet.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Barskog

Appen "Min Radio" gjør jobben. Har bare testet den på Android enhet. Man får opp mye bra info på skjermen i bilen, og man bruker knappene på rattet som tidligere. Det er ikke så mye data den laster ned ved streaming. Dette er min anbefaling til løsning.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

hsa77

#3
Jeg fikk installert autodab adapter på min R240. Det ble gjort av forhandler og kostet vel noe sånt som 7000!!! Fordeler: skjult montering (bortsett fra glassantenne), betjening via knapper ved rattet og informasjon i bilens display via rds. Ulemper: ekstremt klønete å bytte radiokanaler, glassantenne gir middels mottaksforhold.

Skulle jeg ha ettermontert dab i en annen bil hadde jeg ikke valgt autodab, jeg liker å høre på forskjellige kanaler og da er autodab alt for klønete, men dersom du kun hører på en kanal fungerer det greit.

App på mobil via Bluetooth fungerer jo stort sett bra, så kanskje ikke nødvendig å spandere på installasjon av adapter. Du kan jo ikke bytte kanal mens du kjører uten å bryte loven, men ellers funker app bra. 
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på onsdag 21. februar 2018, klokken 22:00
App på mobil via Bluetooth fungerer jo stort sett bra, så kanskje ikke nødvendig å spandere på installasjon av adapter. Du kan jo ikke bytte kanal mens du kjører uten å bryte loven, men ellers funker app bra.

Går da fint det? Jeg bruker appen "Bilradio" på min iPhone SE i Leafen, da fungerer knappene på rattet fint til å bytte kanal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Vurderer seriøst å mekke noe sjæl.. ;)

Denne ICen ser lovende ut. :
https://no.mouser.com/search/refine.aspx?Ntk=P_MarCom&Ntt=146713294

Tenker at en arduino-liknende sak skal få lov til å styre den. Kanskje emulere en cd-veksler? Eller late som den er en mobil? ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA