Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i-Miev vil ikke lade 2.0

Startet av Jafo, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

Jafo

Da er bilen solgt for 35.000,- inkludert 32A Type 2 til type 1 ladekabel og den overnevnte Ratio ladestasjonen med det som trolig er kabelbrudd.

God interesse for billige El-biler med over 2000 visninger av annonsen på 4 dager og 3-4 mer eller mindre fornuftige bud.

TB

Uten tvil selgers marked på elbil om dagen.

Om kjøper klarer å reparere batteriet, ved å bytte heile eller enkelte celler blir det mange km på denne.

Var mange som meinte elbil med defekt batteri var berre å vrake, batteriet ville ikkje være mulig å reparere eller bytte pga kostbare deler. I motsetning til fosilbil der det eksisterer EiT stort marked for slikt.

Marked for reparasjon av eldre elbiler er der, når tilgang på biler uten garanti starter å komme.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kebabi

Jeg som har kjøpt den, sannsynligvis skal jeg bare kjøre den til den er helt ubrukelig. Har kun 20 km daglig kjørelengde jobb-barnehage-hjemme så den bør holde tross halvdefekt batteri. Jeg kan skru litt på den selv også hvis jeg får låne løftebukk på verkstedet på jobben, hvis ikke tror jeg det blir vanskelig å få ut batteripakken (den veier jo litt). Har sett den youtube-videoen med tyskeren som bytter et par celler, men de hopper elegant hvordan de faktisk får batteriet trygt ut av bilen og det får meg til å anta at det kanskje ikke var så trygt.

elekTrond

Den enes død blir den andres morr.. P.I.T.A. brød osv... :angel:

@kebabi: Ta en titt på rapporten til han dansken her inne som hivde batteriet fra en vraket trilling i baksetet på sin egen. Husker ikke hva han kaller seg i farta.
'13 Mjau

TB

Sitat fra: kebabi på torsdag 08. februar 2018, klokken 21:05
Jeg kan skru litt på den selv også hvis jeg får låne løftebukk på verkstedet på jobben, hvis ikke tror jeg det blir vanskelig å få ut batteripakken (den veier jo litt). Har sett den youtube-videoen med tyskeren som bytter et par celler, men de hopper elegant hvordan de faktisk får batteriet trygt ut av bilen og det får meg til å anta at det kanskje ikke var så trygt.

Her er ein klar som har bytta batteri i sin Leaf på eigen hand. Historien er svært godt skrive:

SitatHeve og senke bordet, en batteriskifters beste venn sto nå godt plassert inn under buken på bilen. Det var viktig at batteriet var avlastet når man skrudde ut siste skruen –300 kg rett i nebbet var ingen spøk. Forsiktig, litt irritert av fruens påfunn, løsnet han siste skruen. Stille, «Ok, det gikk jo fint» mumlet han og rullet ut på det rødebiltema-brettet sitt. Ute av løvens hule beundre han verket. Batteriet lå perfekt plassert på heve og senke boret, en liten omdreining på en hydraulisk ventil og?
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37530.msg652681#msg652681

Mulig noko slikt han brukte?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Verkstedinnredning/Loftevogn-300-kg-2000040249/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elekTrond

'13 Mjau

kebabi

Jobben med å bytte celler virker egentlig overkommerlig den.
Men det virker ikke så lett å få tak i enkeltceller. Kunne selvfølgelig kjøpt et helt batteri og solgt de cellene jeg ikke trenger, men er skeptisk til å kjøpe batteri som har ligget hos hugger i et halvt år.
Har ikke noe spesielt utstyr for å måle tilstanden til battericellene (har multimeter og oscilloskop..), så jeg måtte kanskje montert inn hele batteriet og brukt CaniOn elns for å sjekke modulene, og deretter tatt det ut igjen og laget et batteri av de beste modulene. Det begynner da å bli mye arbeid. Jeg får heller bare kjøre bilen og følge med om noen selger enkeltceller etterhvert.


elekTrond

Jeg tenkte å skamby på 2016 batteriet på Skedsmo da jeg vinterhjul og pusserarm derfra. Men siden det er 80, ikke 88 celler får jeg uansett ikke brukt det komplett - as is. Videre har jeg ikke plass til det på studenthybelen min ...  :'(

Dessuten tenker jeg det samme som deg mtp. lagringstid uten kontroll på cellespenningsnivå. Tviler på at høggern går over jevnlig og vedlikeholdslader verken elbil eller et separat batteri.  ::)
'13 Mjau

kebabi

#38
Har fått bilen hjem!

Hurtigladet hele 7 ganger på 137km, men det hadde holdt med 5. Brukte minimalt med varme og A/C, kun av og til for å bli kvitt dugg de første 50 km. Ladet en gang til 75% og ellers til 62%-67%, den er litt kranglete å lade over 60% og på 75% var det ikke mulig å lade mer. Virket som om bilen ladet raskere på Veefil og ABB ladestasjoner enn på Garo, men det er kanskje tilfeldig.

Har byttet støpsel og terminert kabel til ladepistol på nytt men det hjalp ikke på den kranglete laderen. Kunne heller ikke se noe unormalt under demontering, alt så egentlig veldig bra ut.
Det er en mikrobryter i pistolen, har ikke målt om denne virker enda.

Når den lader tåler den fint å bevege pistolen i alle retninger uten at ladingen stopper så tror ikke det er dårlig kontakt på pinnene heller.
Den lader i fem sekunder på 6A før ladelampa slukker og vifta i bilen stopper. Den lader fint på 10A, men jeg måtte slå laderen av og på noen ganger for å få den til å lade i stad etter at kona hadde tatt en tur med den. Den originale 16A laderen funker bra hver gang uten problemer.

Eneste jeg har funnet av feil er at jordfeilbryteren er defekt, men det skal vel ikke ha noen betydning for ladingen.
Håper ikke det er noe galt med selve ladeelektronikken.

TB

Dette vart ein lang tur  :D
Men, bilen går - om enn ikkje så langt med gongen.

Når eg besøkte trådstarter testa eg å koble min bil på ladeboksen, men ingen lading. Om eg ikkje hugsar feil er dette Ratio 31338NB? Kjøpt av www.elbilhjelpen.no

Mulig bruker Electrolux har tips rundt kva som kan være feil på denne?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kebabi

#40
Ja, ladestasjonen oppfører seg litt rart. Den vil ikke lade bilen hvis jeg nettopp har vært ute og kjørt. I går fikk jeg den ikke til å lade etter kjøring, men lot den stå i bilen, og når jeg kom tilbake etter å ha spist middag hadde den begynt å lade av seg selv. Den ladet da til 100%.

Ellers har jeg pusset batteripoler og klemmer i går og ladet 12V-batteriet med skikkelig lader og nå er plutselig indikert rekkevidde ca 6 mil med varmeapparat på og nesten 8 mil uten. Tidligere litt under 4 og 6 mil med/uten varmeapparat så har plutselig fått 30 - 50% lengre rekkevidde. Og den indikerte rekkevidden økte på vei til jobb, gikk ikke nedover :o

Batteriet er av den antikke typen som må vedlikeholdes med påfyll av batterivann så det skal jeg få byttet i dag.

TB

Sitat fra: kebabi på tirsdag 20. februar 2018, klokken 09:36
Ellers har jeg pusset batteripoler og klemmer i går og ladet 12V-batteriet med skikkelig lader og nå er plutselig indikert rekkevidde ca 6 mil med varmeapparat på og nesten 8 mil uten. Tidligere litt under 4 og 6 mil med/uten varmeapparat så har plutselig fått 30 - 50% lengre rekkevidde. Og den indikerte rekkevidden økte på vei til jobb, gikk ikke nedover :o
Bruker bobakka omtalte denne effekten - om bilen blir nullstilt ved å fjerne 12 V batteri så vil dette påvirke estimert rekkevidde. Ved å kjøre batteri langt ned, mulig heilt til skilpaddelyset tenner og så lade opp igjen skal kalibrere denne effekten igjen - om eg har forstått det korrekt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kebabi

OK, da skal jeg prøve på det. Har kjørt litt med canIon overvåkning også, kan ikke se at det er noen enkeltceller som utmerker seg som svake, men det kan jo ha noe å gjøre med oppløsningen på Y-aksen på grafen. Største spenningsforskjellen ved pådrag er 0.2V. Hvis jeg slipper gassen brått etter pådrag skjer det ting på grafen og differansen kan komme opp i 0.4V, men det er kanskje normalt?

elekTrond

Sprøtt at en 12V reset kan gi så store utslag på RR/GOM. o_O

@kebabi: Får du lagt ut noen logger og grafer til oss? Gjerne før framdriftsbatteriet finner på å selvhele seg eller kvelden. Har du studert det som er av caniOn- og batteritråder på myimiev?
'13 Mjau

bobakka

Sitat fra: kebabi på tirsdag 20. februar 2018, klokken 12:54
Største spenningsforskjellen ved pådrag er 0.2V. Hvis jeg slipper gassen brått etter pådrag skjer det ting på grafen og differansen kan komme opp i 0.4V, men det er kanskje normalt?
Spenningsforskjellen ved høy SoC er ofte veldig lav.
Den blir høyere jo lenger du kjører og lavere SoC du får.
Du må måle spenningsforskjellen uten pådrag - dva når vilen har fått roet seg litt og står stille.

Tror ikke du bør ha noe større forskjell enn 0,1 V ved rundt 3,6V - dvs. en forskjell fra 3,55 til 3,65 er mye. Det tyder på at batteriet begynner å bli "slitent".
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA