Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla drar inn mest penger som Taxi ifølge studie i Stockholm

Startet av Elbil fundamentalist, tirsdag 16. januar 2018, klokken 13:30

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

TU: -til tross for høyere pris på bilen...
«Teslabilene dro i gjennomsnitt inn størst inntekter fra taxivirksomheten: 4,4 millioner kroner på tre år. Biogassbilen dro i snitt inn 4,2 millioner, og dieselhybriden 3,6 millioner kroner. Batteribilene rullet i snitt en lengre strekning per vakt (260 kilometer sammenlignet med 240 kilometer for begge de øvrige).»

https://www.tu.no/artikler/svensk-studie-tesla-dro-inn-mest-penger-som-taxi-tross-hoyere-pris/417224

Stemmer overens med hva jeg snakket med en Taxisjåfør på biogass på vei ut til Arlanda. Han sa at de kjørte ca 220km på hver vakt, og det passet med det de fikk ut av en gasstank før den gikk over på bensin.

Når Taxieieren likevel velger å gå tilbake fra Tesla til gass, kan det ha litt med tidsforbruk på lading. Skulle gjerne hatt med tidsforbruk pr. vakt med i studien. Tiltaket å gjøre Tesla enda mer egnet er vel at Taxiene får egne SC på egnet lokasjoner.

Kommentarfeltet er som vanlig preget av «svovelpredikant og Tesla menighet»
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

JUL ZOE 240

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er flere eltaxier i Norge.

I artikkelen ser jeg at de skal bruke nye Zoe til taxi. Det virker jo lurt da kan man kjøpe to stk og fremdeles ha penger igjen sammenlignet med Tesla. Installerer man en 22 kW lader ved kontoret kan man svinge innom der etter to turer tur retur Arlanda-Stockholm og bytte bil. Bilen man har brukt setter man på lading og slik vil dette opplegget kunne fungere 24/7 hvi man vil.

Hansi

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke blir montert 2-3 CCS/Chademo og 2-4 22kW AC ladere ved de største taxiholdeplassene og tomgangsforbud fulgt opp, tenk så deilig det hadde vært å sluppet alle taxiene som står på tomgang..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

stefse

Sitat fra: Hansi på tirsdag 16. januar 2018, klokken 19:02
Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke blir montert 2-3 CCS/Chademo og 2-4 22kW AC ladere ved de største taxiholdeplassene og tomgangsforbud fulgt opp, tenk så deilig det hadde vært å sluppet alle taxiene som står på tomgang..
Ser ihvertfall ikke ut til at det er mangel på tid til å lade. Bilene står mesteparten av tiden på holdeplass - på tomgang.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 16. januar 2018, klokken 21:22
Hvorfor sitere når du svarer på innlegget rett over?

Fordi det ikke er alle som leser meldingene i trådform på forumet. Da er det ofte nyttig å ha litt sitat. Og så lenge ikke man er lat og quoter hele lange innlegg (nevnte tilfelle var ikke langt) så synes jeg det fungerer utmerket. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leaf_2014

Er vel ikke veldig rart at de tar inn mer penger når de hele tiden kan stille seg først i køen samt har andre incentiver.

Nå kjenner ikke jeg regler for bompenger etc i Sverige, men at en elbil har like høye driftsutgifter som en hybrid-Merce er vel ikke så mye å rope hurra for? Kanskje kommer de også spesielt godt ut av bruktverdi pga dollarkurs ved innkjøp og salg?

Med billigere langdistansebiler derimot (Bolt/Model3/Leaf60kwh), bør lønnsomheten virkelig komme seg.
Leaf 2014

Burger

Sverige har samme regler som i Norge, så man kan velge den taxi-en man vil ta ved f.eks en flyplass. Kan jeg velge så tar jeg alltid elbil på reise. Vet ikke hvor mye det utgjør, men kortere tid på å vente på passasjer kan også virke inn på kjappere inntjening.

Man trenger heller ikke å være miljøbevist heller, mer morro å sitte på i en Model S enn en Prius.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA