Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinket levering

Startet av haheide, mandag 08. januar 2018, klokken 12:05

« forrige - neste »

haheide

Skulle hatt bilen levert "Late November December", Final invoice estimerer 5. desember , Teslakonto
sier 3-17 desember.
Jeg har fått Avis diesel leiebil så jeg har blitt mobil igjen, men
hvor lenge er forsinkelsen innafor kjøpsloven ?
Hadde tenkt å vente til fredag 12.1 og forlange en TMX lånebil og ett ordentlig svar på hvorfor så forsinket. Hva er jussen her ?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

RazAquato

#1
Hei.
i korte trekk sier skadeserstatningsloven § 5-1 nr 2 at de "plikter en skadelidt i rimelig utstrekning og etter evne å begrense skaden.", hvor forbrukerkjøpsloven §§ 24 (rett til erstatning) faller inn.

Til nød kunne du nok krevd erstatning for personlig tap i form av leiebil e.l., men det faktum at du har fått tidelt en lånebil av tesla, samt at dekker utgiftene til denne, så har de nok i tilstrekkelig grad og etter beste evne forsøkt å begrense skaden.¨

Du kan lese mer om en dom på dette i denne tråden.

Edit: jeg ville forøvrig trappet opp hos selger, da de kan skaffe mer innsikt i hvorfor bil er forsinket. Jeg forsøkte selv utallige ganger å få svar fra delivery, men etter å ha pratet med selger (som måtte rote litt i noen datasystemer og ringe meg opp igjen) fikk jeg beskjed om at det var ett defekt dørthåndtak, og at de ventet på del fra USA.

haheide

#2
Ja, jeg er fornøyd med deres respons.
Ikke så fornøyd med at bilen mangler og den manglende evnen/lysten til å fortelle hva problemet er.
Har prøvd å gå på selger - de sier at de ikke har tilgang til "Logistics" sine datasystemer, noe som sier meg at de ikke vil - eller at de har som politikk å ikke snakke om det.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Jeronan

Sitat fra: haheide på mandag 08. januar 2018, klokken 13:47
Ja, jeg er fornøyd med deres respons.
Ikke så fornøyd med at bilen mangler og den manglende evnen/lysten til å fortelle hva problemet er.

If the car is still in transit/under production at this time, you are allowed to switch to an inventory car without loss of deposit!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

haheide

Sitat fra: RazAquato på mandag 08. januar 2018, klokken 13:27
Edit: jeg ville forøvrig trappet opp hos selger, da de kan skaffe mer innsikt i hvorfor bil er forsinket. Jeg forsøkte selv utallige ganger å få svar fra delivery, men etter å ha pratet med selger (som måtte rote litt i noen datasystemer og ringe meg opp igjen) fikk jeg beskjed om at det var ett defekt dørthåndtak, og at de ventet på del fra USA.

Hvor lang tid ekstra tok det før du fikk din bil ?
Har prøvd Delivery og fikk en historie om mengden biler i Zeebrugge og at de ikke settes ut på kaia og plukkes opp i ordnet rekkefølge.
Presset litt ekstra og fikk vite at den var kommet til Larvik med båt den 27/12, men den skulle vel rekke til Drammen til nå ? så det må være noe mer.
Selger sa for ettpar uker siden at de ikke har tilgang til systemene, men det de kan se er at den står i Belgia
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Jeronan

If the car is in Zeebrugge or already been there, you can track the car yourself with the VIN number via:

http://uecc.com/customer-centre/cargo-tracking/high-and-heavy/

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Virker tracking igjen nå?

Trodde det var blitt sperret for et par måneder siden?

haheide

#7
Den sluttet å virke å høst - såvidt jeg vet. Virker ikke nå heller
Denne ble nevnt ei stund og skulle visstnok virke: http://www.uecc.com/internal/supporttracking men det ble slutt på det også
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Jeronan

Hehe probably they got fed up with Tesla buyers running them against the wall with huge bandwith costs with all the frantic tracking!  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

haheide

Snakket med Delivery like over nyttår og de antydet at bilen var kommet med båt til Larvik.
Det var bare tull og snikk snakk - den står enda (siden 23.10) i Belgia , skjønte jeg etter en ny samtale med delivery igår.
Nå har de i alle fall sendt mail til Logistics i Belgia for å sjekke - istedenfor å vente på neste båt for å
se om den er med der.
Kjenner at jeg begynner å bli lei og kjei av hele greia.
Jeg har leiebil fra Avis (Skoda diesel stasjonsvogn) og de har sitt på det tørre da.
Trenger noe tålmodighets middel - finnes det ?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Jeronan

Have you paid the invoice already? If so, they should give you a Tesla loaner!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

haheide

Forskuddet på 30000,- ble betalt ved bestilling - resten betales ved levering (låner resten fra DNB )
Prøvde meg å kreve en TMX eller TMS som lånebil, men de sier det er få lånebiler - de skal ringe når de får inn en.
Jeg har bil så jeg klarer meg, men det er det forsmedelige i å vente så lenge.
OK - nå skal jeg slutte å klage :-)
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Jeronan

#12
Ok, since you said you got your final invoice back in November in your signature.  ;)

But in all seriousness, I think you sadly got caught in the chaos at Zeebrugge, causing your delivery delay.
I remember there was a lot of capacity issues at the Zeebrugge port back in November/December.  :(

The moment Tesla hands over the car to the logistics chain from the Factory, it's out of their hands until the car is dropped off at Drammen Havn.

I am pretty sure that was also the reason as to why UECC has disabled tracking on their website.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

haheide

#13
Bilen er fremdeles i Zeebrugge hvor den altså har vært siden 23.11, altså straks to måneder.
Det må være noe mer enn bare enn effekt av leveringkaoset i siste kvartal i  kombinasjon med omprioriteringer en gjorde for å tilpasse seg den såkallte Teslaskatten som det aldri ble noe av.

Har altså en leiebil som holder meg skadesløs, men nå er det altså gått en måned på overtid og snart 6 måneder etter bekreftet bestilling.

I lys av dette kan vi snakke kompensasjon ? Isåfall hva kan en praktisk snakke om ? Ett chademoadapter, matter ? Noe mer, mindre annet ?
Noen som har noen tanker?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

Jeronan

#14
Did Tesla said to you that the car has been standing there since 23.10?

Because the tracking updates on MyTesla are often not accurate and buggy. A lot of people complained about this, when the car was in fact still at Freemont factory.

Because, if the car has really been standing in Zeebrugge for that long, then it must have sustained damage during transport over the Atlantic.

All cars that arrive in Zeebrugge go through a Tesla checkpoint where they inspect all cars on transport damage, before being delivered to the UECC terminal for further transportation.

So if your car has been standing there for almost 3 months, then it must have sustained transport damage. No other explanation.

Tesla should be completely upfront on this. They can't hide this from you if this is the case.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA