Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeutfordringer! Bilen kan bare lades fra 1 - én - stikkontakt??

Startet av T.K, torsdag 04. januar 2018, klokken 23:38

« forrige - neste »

T.K

Amerikanskimportert Fiat 500 med Turbo Cord Portable EV Charger. Lader bare på 1 - én kontakt på jobb. Ikke på de andre. Hjemme er det nyinstallert 16 amp kurs, lader ikke der heller. Kjenner ikke til at den ene stikkontakten på jobb har noen spesielle ting ved seg. Den har alltid vært en vanlig stikkontakt og har alltid virket. Har prøvd flere ganger og blir snart gråhåret av dette merkelige fenomenet. Noen Petter Smart her?

TB

Har du testa med andre ladekabler - kan være den du har med ikke liker det norske IT strømnettet, med 230 V mellom faser, og ca 130 V til jord?

Kanskje den kontakten der det fungerer mangler jord ved ein feil? Det er mulig å sjekke ved å måle mellom fase og jord - skal være 230 / 0 V for TN, og 130 V for IT. (Korrigert, måler ca 130 V, kan variere uten det er noko feil.)

Når Nissan bytta frå ein modell ladekabel / EVSE var det ein del som opplevde denne typen oppførsel.

Det er vel type 1 kontakt på din USA Fiat 500? Dvs, ved å prøve ein annen ladekabel / EVSE vil du kunne finne ut om det er bilen, eller kabel. Kvar er du i landet - så finnes det sikkert nokon nær deg?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

#2
Jeg ville ha målt spenningene for å se om det er noen fellestrekk mellom kontakter som virker, og de som ikke virker. Spenningene mellom hver tråd og jord, kan man legge merke til.

For amerikanerene kan kan det være utenkelig om ikke begge fasene har like høy spenninger mot jord:
http://www.oempanels.com/240v-single-phase-and-240v-3-phase

Det kan være greit å prøve ulike EVSEr og følge med på varsellamper og jordfeilbrytere.

Det er ikke alltid godt å vite hva slags kontrollmekanismer som er lagt inn i EVSE. Det kan være gode kontrollmekanismer som overspenningsvern og jordfeilvern. Så kan det være sære ideer enkelte har hatt, som det er vanskelig å forstå poenget med. Det kan være enkelte som synes at lokale forhold er normalt, og man lager forutsetninger ut fra det. Som f.eks Renault som ikke vil lade på IT-nett. Det spørs om det kan finnes særinger andre steder i verden forutsetter at man bruker Split-Phase:



KjellG

«Skal være 130V til jord i et IT-nett». Dette utsagnet er litt strengt. «Vil vanligvis være ca 130V til jord passer bedre. Spenningen er ikke definert og dannes ved tilfeldig kapasitiv kobling mellom kraftlinjene og jord. Dette gjør at midtpunktet kan flyte endel uten at det er feil i nettet.

Rav4_EV

Turbo Cord Portable EV Charger er ikke designet for det norske strømnettet. Den har vel neppe noe CE merke heller. Da har du et stort problem om noe går galt. Det er mange type 1 ladekabler å få kjøpt i Norge. Kjøp deg noe som er tilpasset og vil virke.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

T.K

Da har jeg kjøpt en kabel til Leaf, som virker til Fiaten.

Takk for gode innspill her :)

TB

Sitat fra: KjellG på fredag 05. januar 2018, klokken 10:00
«Skal være 130V til jord i et IT-nett». Dette utsagnet er litt strengt. «Vil vanligvis være ca 130V til jord passer bedre. Spenningen er ikke definert og dannes ved tilfeldig kapasitiv kobling mellom kraftlinjene og jord. Dette gjør at midtpunktet kan flyte endel uten at det er feil i nettet.
Du har heilt rett, var feil å skrive "skal være 130V" - har oppdatert litt over.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

KjellG

Er jo bare en bagatell, men kan føre til at en enkelte ganger trekker feil slutning.

Trekkoppbil

Her la jeg merke til en liten setning som kan gi en forklaring:
"International orders will operate properly on isolated earth systems, unlike most other units."
http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25
Det tolker jeg  som at jord skal være på nivå med nøytral, midt mellom linje 1 og 2, hvis man bruker amerikansk Panasonic-EVSE.


For Split-Phase er det ikke snakk om 120graders faseforskjeller.   Dvs at det kan være 180 graders forskjell på linje 1 og 2. Både linje 1 og -2 skal ha 120V mot Nøytral.

Har du flaks, kan den amerikanske EVSEn fungere på enkelte IT-kurser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA