Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mangel på batterier

Startet av Gogs, mandag 07. mai 2018, klokken 21:03

« forrige - neste »

Gogs

«Further, the Hyundai Motor America spokesman allowed that the battery shortage may affect production of Hyundai's upcoming Kona Electric»

Antakelig dårlig nytt for pris og levering. Men godt nytt for de som står forrerst i køen. De får en ettertraktet bil.
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

andy99

Fra den originale forumtråden som saken har hentet info fra, så virker det fortsatt som det er mangel på dagens 28 kwh batteripakke og at de stopper salget for å vente på neste generasjon batteripakke fra LG. Også derfor de har åpnet salget på MY2019.
De har jo også solgt 30000 ioniq ev nå, så det er kanskje det antallet de har kontrakt med LG på.
Ellers er det ingen annen info rundt dette, så det er nok ikke så alvorlig.
Tror ikke det vil påvirke KONA, da årets produksjonsmengde må være sikret for lenge siden.

http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/27961-2018-ioniq-ev-production-halted-8.html
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

brako79

Står jo det i artikkelen, mest om Ionic, men dette om Kona:

SitatFurther, the Hyundai Motor America spokesman allowed that the battery shortage may affect production of Hyundai's upcoming Kona Electric, which is expected to go on sale toward the end of this year with a 64-kwh battery pack rated at 238 miles of range.

Men hvis de 20.000 i Norge faktisk tar bilen, så tror jeg nok det kommer til å bli litt forsinkelser ja.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

andy99

Nå skal det jo bare leveres 2500 stk i Norge i 2018, og det har vært meldt lenge. Ingen som forventer at de skal levere 20000.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

brako79

Sitat fra: andy99 på tirsdag 08. mai 2018, klokken 09:44
Nå skal det jo bare leveres 2500 stk i Norge i 2018, og det har vært meldt lenge. Ingen som forventer at de skal levere 20000.

I 2018 ja, men hva med 2019? Vet ikke hvordan takten på batteriproduksjon er versus bilproduksjon.
Klarer de å produsere 17.500 batterier til Kona iløpet av 2019? Leveres de resterende 17.500 biler i 2019?
Hva med batteripakker til andre biler, veier jo opp det også.

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

andy99

Sitat fra: brako79 på tirsdag 08. mai 2018, klokken 09:51
Sitat fra: andy99 på tirsdag 08. mai 2018, klokken 09:44
Nå skal det jo bare leveres 2500 stk i Norge i 2018, og det har vært meldt lenge. Ingen som forventer at de skal levere 20000.

I 2018 ja, men hva med 2019? Vet ikke hvordan takten på batteriproduksjon er versus bilproduksjon.
Klarer de å produsere 17.500 batterier til Kona iløpet av 2019? Leveres de resterende 17.500 biler i 2019?
Hva med batteripakker til andre biler, veier jo opp det også.
2019 er umulig å forutse nå. Det er for mange andre som kommer og tilbudet øker kraftig. (og etterspørsel etter KONA vil falle kraftig). Niro kommer, Leaf 60 kwh og jeg tror Tesla har en ny model de skal lansere i Norge i 2019.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Goggen123

Og hvordan vet man at andre produsenter har sikret seg batterier?
I denne verdenen er vel ingenting sikkert før man står med bilen i hånda..

andy99

Sitat fra: Goggen123 på onsdag 09. mai 2018, klokken 13:12
I denne verdenen er vel ingenting sikkert før man står med bilen i hånda..
Nøkkelen kanskje:-)
Men helt enig! Jeg har ikke tenkt å si fra meg noen reservasjoner (på andre aktuelle) før jeg har nøkkel i hånda og bilen i garasjen.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Amoss

Linker like godt inn svaret jeg ga i en Ioniq-tråd om det samme også inn hit:
Sitat fra: Amoss på onsdag 09. mai 2018, klokken 20:03
Kanskje det ikke er noe å diskutere?

https://www.tek.no/artikler/batterimangel-skal-gi-forsinkelser-pa-hyundai-ioniq-bare-tull-sier-hyundai-norge/436861
Sitat
Hyundai Norge sier ryktene om batterimangel bare er tull

Om den påståtte batterimangelen har produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge følgende å si:

– Bare tull, så vidt oss bekjent. Det er et brev som har versert i sosiale medier en stund fra Canada, som vi ikke har noen annen kjennskap til. Vi har med andre ord ingen offisiell informasjon som tilsier at dette skulle være korrekt.

– I alle tilfeller påvirker det ikke norske leveringer på noe vis, og vi har fortsatt den samme allokeringen som vi har hatt. Leveringstiden på Ioniq Electric er i dag 6-8 måneder, avhengig av farge- og utstyrsvalg, sier Knudsen, som opplyser at det eneste nye på 2019-modellen vil være at bilen får tretthetsvarsler som standard.
Model S 85D

e-curious

Uansett, ulike batterikjemier, ulike fabrikker....
fks har Kona NCM622 celler fra LG Chem og Niro har NCM811 celler fra SK Innovation.

http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyundai-ioniq-electric-ev/28793-new-battery-layout-motor-components-hyundai-kia-electric-vehicles-2.html

dagah


e-curious

#11
Vet ikke...
Her står det noe om egenskapene ncm 811
https://pushevs.com/2018/04/02/ncm-811-sk-innovation-vs-lg-chem/

Kona skal ha termisk stabile batterier for hardere kjøring vistnok
http://www.etnews.com/20180309000211

ProsjektX

Kanskje greia er rett og slett at 40kWh kommer med samme type batteri som Ioniq, mens 64kWh kommer med NCM811..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Olemann

Det er lettere å få katoder med mer mangan/kobolt termisk stabile enn de siste 811 batteriene, så kan hende Kona da kommer med 622 celler og Niro med de nye 811.
Til forskjell fra nye Leaf har f.eks. Ampera_e safet skikkelig med både 622 og bra termisk regulering.
Rart dette nesten ikke omtaler når nye Leaf omtales.

Sitat fra: e-curious på torsdag 10. mai 2018, klokken 15:32
Vet ikke...
Her står det noe om egenskapene ncm 811
https://pushevs.com/2018/04/02/ncm-811-sk-innovation-vs-lg-chem/

Kona skal ha termisk stabile batterier for hardere kjøring vistnok
http://www.etnews.com/20180309000211

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA