Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mer vei og mindre avgifter - vi bør betale for vår elbil

Startet av GeirHM, fredag 29. desember 2017, klokken 10:54

« forrige - neste »

GeirHM

Interresant sak fra NTB:

I 2016 fikk staten inn 60 milliarder i skatter på biler og andre kjøretøy (engangsavgift og avgifter på fossilt brennstoff) samtidig som staten brukte 70 milliarder på veitransport. Ti år tidligere var situasjonen en helt annen. Da tok staten inn dobbelt så mye i avgifter som staten brukte på veitransport.

Saken sto på trykk i aftenpostens papirutgave 28 desember (s. 15) men den finnes også på nettet her: https://www.bygg.no/article/1338611

Dette er sikkert en sak dagens regjering gjerne vil profilere seg på. Men den er også en fortelling om hva omstillingen til elbil koster samfunnet. Avgiftsfritaket har finanspolitisk stempel som ferskvare. I fremtiden må vår elektriske transport også bidra til å dekke fellesskapets utgifter.

Når avgiftene kommer bør vi etter min oppfatning kjempe for at avgiftene på fossil transport økes tilsvarende mye. I 2018 (tror jeg) innføres bomavgift for eltransport inn til Oslo. Det er bra. Men jeg håper bomavgiften for bensin og dieselbilene samtidig økes tilsvarende avgiften som pålegges elbilene.

Det er ikke nødvendigvis slik at en regjering med FRP vil være med på en slik avgiftspolitikk. Men kanskje kan det finnes støtte i bystyret? Det er vel de som bestemmer nivået på bomavgiftene lokalt. Vil være et viktig politisk signal. Og føre til renere bygater.

Pallesnekkern

Selv om elbilen bidrar til at statens inntekter faller i forhold til utgifter, er ikke dette per i dag hovedårsaken.
Kraftig økt satsing på vei er hovedårsaken, mens redusert engangsavgift og omregistreringsavgift for fossilbiler bidrar også kraftig.

Nå vil riktignok elbilens andel øke i framtiden, så noe må skje etterhvert. Moms kommer gradvis, dette er ikke til å unngå, og vanlig biler betaler også i dag veibruksavgift gjennom prisen på bensin/diesel. Denne må kompenseres på en måte, da elbilen også bruker veien. Kanskje man kan kreve inn en avgift basert på kilometerstand som rapporteres inn til forsikringselskapene?

Bompenger kommer til å øke også i framtiden hvis satsingen på vei fortsetter, men dette gir strengt tatt ikke inntekt til staten, det bare bidrar til å betale ned på en vei.

Jeg tror elbilen kan potensielt skape ett nytt "problem", nemlig at den er så billig å bruke når du først eier den, at det kommer til å bli en kraftig økning i trafikkmengden. Dette kan man kanskje hindre med en ren avgift på antall kjørte kilometer.





Amatøren

Selv om det ikke vil medføre store inntekter fra personbiler så kan også Norge innføre en veiavgift (som synliggjøres med oblat i frontruten) for utenlandske kjøretøyer slik vi må betale ved kjøring i enkelte europeiske land.

Dette bør gjelde utenlandske vogntog/lastebiler også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Knut Røe

Sitat fra: Pallesnekkern på fredag 29. desember 2017, klokken 11:59
Jeg tror elbilen kan potensielt skape ett nytt "problem", nemlig at den er så billig å bruke når du først eier den, at det kommer til å bli en kraftig økning i trafikkmengden. Dette kan man kanskje hindre med en ren avgift på antall kjørte kilometer.
Dette har man vel sett i rundt 5 år allerede, da Leaf kom. Den første "vanlige" bilen som gikk på strøm. Folk byttet ut sykkel, buss og tog til fordel for Leaf. Mye kjappere og mer komfortabelt, særlig med gratis parkering og sniking i kollektiven.
Problemet som egentlig kommer frem er følgende: Hvordan skal man oppfordre folk til å bytte til 0-emission, men samtidig holde dem i tøylene hva angår bruk av dette? Det blir en umulig situasjon. Folk har stadig mer ferie og penger, og reise er en flott bruk av fritiden. Folk vil kjøre bil og de vil fly. De har tid og de har penger, da sier det seg selv at det skjer. Dette er en velstandsøkning.
Så spørsmålet blir vel: Hvor lenge kan snyltingen fortsette? Hvor lenge har Norge råd til dette? Statens inntekter fra diverse er allerede kraftig fallende. På olje har de fortsatt en del inntekter siden de har klart å svekke kronen mye, dette er viktig for verdien av oljefondet også. De vil gjøre alt de kan for å holde kronen svak. Sterk krone vil føre landet inn i resesjon. Samtidig er ultralav rente som vi har nå (0.25%) ytterligere bensin på bålet i oppheting av økonomien.
Litt av en kabal dette.

arthur

Sitat fra: Amatøren på fredag 29. desember 2017, klokken 12:05
Selv om det ikke vil medføre store inntekter fra personbiler så kan også Norge innføre en veiavgift (som synliggjøres med oblat i frontruten) for utenlandske kjøretøyer slik vi må betale ved kjøring i enkelte europeiske land.

Dette bør gjelde utenlandske vogntog/lastebiler også.

Gjelder ikke det kun for bruk av motorvei?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amatøren

#5
I Østerrike måtte vi ha oblat ved kryssing av grensen.

Så da måtte vi kjøpe på tollstasjonen på grensen.

Der tok de heller ikke alle typer kredittkort. Visa og Master card som vi har tok de ikke. Godt med en del Euro i reisekassen da. Har alltid med litt kontakter som nødreserver. Heller ikke alle små private overnattingsteder som tar kort.


Forøvrig så ville det jo være enklest for kontroll at alle utenlandsk registrerte biler skal ha oblat for avgift uansett hvor de kjører. Ellers må man jo kontrollere det på motorveien eller ved av-/påkjøring.  :police:   Og kontroller på motorveien er ikke alltid like praktisk. ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gardin

Det er litt missvisende å anta at elbilene er hovedårsaken til nedgangen i statens inntekter fra bilavgifter. Det ble solgt flere biler med forbrenningsmotor i Norge i 2016 enn i 2006, og det ble solgt mer fossilt drivstoff i 2016 enn i 2006. Altså ville statens inntekter ha økt dersom avgiftsnivået på fossilbiler hadde vært det samme.

Det hadde vært fint å oppgi litt flere tall for å belyse årsakene til endringen. Denne saken i fra aftenposten gir litt mer informasjon om emnet:
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler

Reduserte avgifter på biler med forbrenningsmotor utgjør ca. 7 milliarder mens avgiftsfritak for elbiler utgjør ca. 2 milliarder. Begge tallene er selvsagt bare teoretiske og tar ikke hensyn til at salget åpenbart ville vært lavere dersom avgiftene hadde vært høyere.

Hovedårsaken til reduksjonen i statens inntekter fra bilavgifter er altså at fossilbilavgiftene har gått ned. Ikke så rart egentlig siden FRP sitter i regjeringen. Lavere bilavgifter er en velkjent FRP kjernesak. Hvem som blir stemt inn på Stortinget betyr utrolig nok en god del for hva slags politikk som blir ført.

elektrolux

Interessant at staten "sponser" fossilbilene med 3,5 ganger det elbilene får.  :D

Ellers nevnte Erna årsaken til dette misforholdet i nyttårstalen sin; nemlig at regjeringen pøser inn midler på veibygging for å holde sysselsettingen i gang i ellers dårlige tider.

Alternativet kunne vært mange flere arbeidsledige og enda mindre inntekter til Staten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Knut Røe

De største synderne for å utnytte dette systemet er vel biler som Volvo T8, X5 40e osv. Omtrent ikke avgifter på disse, over 2 tonn, 300+hk, ganske høyt forbruk når batteriet er utladet og den hjeltrimmede 2 liter turboen må gjøre all jobben.

Amoss

Sitat fra: Gardin på tirsdag 02. januar 2018, klokken 23:31
Begge tallene er selvsagt bare teoretiske og tar ikke hensyn til at salget åpenbart ville vært lavere dersom avgiftene hadde vært høyere.

Interessant. Nå har jeg sett utallige artikler om hvor mye avgiftsfritaket for elbiler "koster", men ALDRI sett at de har tatt slike reservasjoner tidligere. Men nå som man satte kostnaden ved "fossilbil subsidier" (ja, om det er subsidier når man snakker om elbiler så må det da også være det samme for fossilbilene?) så finne man det for godt å ta med denne helt korrekte reservasjonen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA