Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping ZOE

Startet av AppleKnocker, tirsdag 26. desember 2017, klokken 11:51

« forrige - neste »

AppleKnocker

Teslaforumet har side opp og side ned om støydemping. Inspirert av dette har jeg gått løs på en Zoe.
To gode nyheter:
1) det har merkbar effekt på lydnivå
2) Jobben er enklere enn forventet

Foreløpig har jeg dempet alle fire dører med bitumen fra Biltema. Dørene foran har i tillegg fått et ekstra sett med gummilister.
Videre plan er å behandle hjulbuene, taket, bagasjerommet, bakluken og legge på ekstra gummilister på bakdørene.

Denne Zoe'en brukes til pendling på motorvei i Norge og Sverige og den har piggdekk. Typisk cruising 100-130 km/t.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bjaolsen

Nice, gjerne mer detaljer om demontering av paneler osv  8)
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

HCO

#2
Demontering av dørtrekk er som på de fleste andre biler: Løsne skruen ved dørhåndtaket, og "brekk" løs nedenfra. Men plast-klipsene på Zoe er de skjøreste jeg har vært ute for, så før neste gang jeg eventuelt skal av med et dørtrekk skal jeg på forhånd ha kjøpt inn noen ekstra klips.

Årsaken til at jeg har hatt av trekket er forøvrig ikke støydemping (eller jo, på en måte): En irriterende skrangling i førerdøra viste seg å være at skruene som holder vindusheis-systemet var i ferd med å skru seg ut. Litt loc-tite og en god stramming gjorde susen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AppleKnocker

Det er litt pussig at den elbilen som er vanligst å støyisolere, er Tesla Model S (hvis man skal tro antall innlegg om temaet). Behovet i større i Zoe og en del andre biler for å si det sånn...
Jeg fikk den største aha opplevelsen i nyttårshelgen hvor jeg freste nedover en folketom motorvei med piggdekk, CC på 130 km/t og passasjerer i baksetet. Forskjellen på hvordan det er å føre en samtale mellom forseter og bakseter er meget stor i en slik situasjon. Uten at jeg har noe vitenskapelig bevis, kjennes det som en støyisolert Zoe ligger på nivå med en standard Model S med hensyn på støy.


Her er en kar som fjerner dørpanelet på en Renault Clio. Det er nesten det samme på en Zoe, men enklere fordi man ikke trenger å røre høyttalerne.


https://www.youtube.com/watch?v=0_KHa3pr5Rc


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Knutans

Vurderer å gjøre det samme på min, hvor merkbar vil du si at det er? Er stort sett fornøyd med støynivået, men har stort sett også isolert dørene på de første bilene mine. Hvilke lister har du lagt ekstra? Kan du legge ut bilde  :)

AppleKnocker

Når det gjelder effekten, så er det nok individuelt. Personlig er jeg oppmerksom på støy og jeg kjører ofte langt på motorvei. Så jeg er nok litt nerd :D

Jeg vil si at det er merkbar forbedring, men ingen revolusjon. Sammenlignet med andre biler jeg kjører jevnlig, så vil jeg si at Zoe gjør det bra mot Tesla, I3, Renault varebil (kandidat for øreklokker) en ny Mercedes. Nissan Leaf er i utgangspunktet bedre dempet enn Zoe, men Zoe er bedre enn Leaf etter demping.

Jeg vil si at støynivået i Zoe nå nærmer seg en Mercedes GLC, men det merkes at dempingen i GLC er mer "sofistikert". Vet ikke helt hva faguttrykkene her er - dempingen dekker kanskje et større frekvensområde i GLC?

En liten kuriositet er at lydnivået i tunneler er spesielt lavt i Zoe nå. Da jeg kjørte GLC inn i en tunnel forleden begynte jeg å lure på om bakluka var åpen...

Lister og alt annet jeg har brukt er skaffet fra Biltema.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

hsa77

Sitat fra: HCO på tirsdag 02. januar 2018, klokken 13:07
Demontering av dørtrekk er som på de fleste andre biler: Løsne skruen ved dørhåndtaket, og "brekk" løs nedenfra. Men plast-klipsene på Zoe er de skjøreste jeg har vært ute for, så før neste gang jeg eventuelt skal av med et dørtrekk skal jeg på forhånd ha kjøpt inn noen ekstra klips.

Hvor får man kjøpt slike klips?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

EBay og Aliexpress har tror jeg.

Jeg knakk et par klips. Men dørene sitter i tillegg med flere skruer så det var ikke behov for å erstatte klips.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ladov

Kult prosjekt.  :+1:

Har du noen anslag for pris, tidsbruk og samlet vekt på modifikasjonene?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Pris: ca 2000,- i materialer og demonteringsjern i plast
Tid: 1time opplæring på youtube. Dør nr 1 brukte jeg 3 timer på. De neste gikk raskere. Total arbeidstid ca 7-8 timer. Jeg gjorde dette i en varm garasje fordelt over flere mørke vinterkvelder og koste meg med jobben :)
Vekt: 12 kg ekstra kanskje. 
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA