Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblem

Startet av olafurdg, lørdag 09. desember 2017, klokken 15:32

« forrige - neste »

olafurdg

Hei

Har en venn som har kjøpt en ny Renault Zoe som skal kunne lade 43kW men når han lader bilen får han bare 11kW per time.  Er lade effekten begrenset i software på bilen eller er det noe som er feil?

Med vennlig hilsen

Olafur David

zbk

Hvor prøver han å lade? Hvis batteriet rr kaldt og eller bstteri% er høy blir det heller ikke full effekt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

For det første finnes detbare en håndfull 43kw ladere i Norge, de fleste er 22kw eller mindre. Dersom laderen ikke har fast kabel vil den være på maksimalt 22kw.

For det andre vil en ny Zoe kjøpt i Norge ikke kunne lade med mer enn 22kw. De siste Zoene med 43kw lader ble vel solgt i begynnelsen av 2015, bilef levert i Norge de siste to årene lader med maksimalt 22kw...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

boxer72

Også viktig hvis man lader på 22Kw å ha 32A kabel  , lader man med 16A kabel på 22Kw stolpe vil den begrense til 11Kw

Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

jkirkebo

Sitat fra: boxer72 på søndag 10. desember 2017, klokken 12:28
Også viktig hvis man lader på 22Kw å ha 32A kabel  , lader man med 16A kabel på 22Kw stolpe vil den begrense til 11Kw

16A kabel finnes ikke, det som selges som "16A" er egentlig kodet for 20A. Dvs. at du får 13,8kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Ladet på Statoil/circleK i Sandvika i januar(?) og der fikk jeg bare 11kW fra noe som er merket som en 43kW-lader. Jeg klagde og fikk igjen penga men hva som egentlig var problemet aner jeg ikke.. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

Sitat fra: ladov på torsdag 14. desember 2017, klokken 19:15
Ladet på Statoil/circleK i Sandvika i januar(?) og der fikk jeg bare 11kW fra noe som er merket som en 43kW-lader. Jeg klagde og fikk igjen penga men hva som egentlig var problemet aner jeg ikke.. :(
Siden det i dette tilfelle ikke kan være kabel, er det høyst sansynlig et valg i bilen. Eller at dette ikke er 43kW ladestasjon.
43kW AC ladestasjoner er ikke ladere, laderen sitter i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ladov

Antyder du at jeg valgte '11kW' når bilen spurte hvilken effekt jeg ville lade med?

Laderen var merket 43kW. Det er irriterende at verken bil eller lader forteller hva ladeeffekt er akkurat nå. Da kunne jeg kanskje prøvd å starte lading på nytt for å se om bil og ladepunkt kommuniserte bedre på andre forsøk..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Griffel

#8
En 43kW ladestajon gjør jo i prinsippet ikke annet enn å fortelle bilens lader at den får lov til å trekke opp til 63A.
Er den koblet sammen med andre uttak på samme stasjon kan det jo tenkes at det er et lastdelingssystem som deler en maksimal effekt, det burde det i så fall være opplyst om.

Er dette et AC uttak på en DC lader kan det jo tenkes at AC reduseres mens en annen bil bruker DC laderen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bjaolsen

Har sett flere tilfeller der "vi" på AC får redusert hastighet når det kobles til en bil på DC
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ladov

Det var en multistandard stolpe men jeg var alene der så det var ingen å dele effekten med. Jeg fikk for øvrig full fart på ladinga da jeg flyttet meg til Kiwi Billingstad et par kilometer unna.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Øystein Sund

Sitat fra: Griffel på torsdag 14. desember 2017, klokken 19:46
Sitat fra: ladov på torsdag 14. desember 2017, klokken 19:15
Ladet på Statoil/circleK i Sandvika i januar(?) og der fikk jeg bare 11kW fra noe som er merket som en 43kW-lader. Jeg klagde og fikk igjen penga men hva som egentlig var problemet aner jeg ikke.. :(
Siden det i dette tilfelle ikke kan være kabel, er det høyst sansynlig et valg i bilen. Eller at dette ikke er 43kW ladestasjon.
43kW AC ladestasjoner er ikke ladere, laderen sitter i bilen.

Zoe 400 støtter ikke mer enn 22KWh, så det hjelper vel lite om det er en 43KWh ladestasjon.
Men til TS lurer jeg litt på hvor han så at bilen kun ladet på 11KWh? Jeg har tittet litt etter dette selv og kan ikke se at bilen viser dette noe sted.

ladov

Du kan lese det av direkte med en OBD2-dongle og canze-appen, eller så kan du ta tiden på hvor lang tid en prosent tar og regne ut laderaten derfra. Irriterer meg litt at jeg ikke kom på det under ladebomturen min i Sandvika..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Sitat fra: ladov på lørdag 06. januar 2018, klokken 23:00
Du kan lese det av direkte med en OBD2-dongle og canze-appen, eller så kan du ta tiden på hvor lang tid en prosent tar og regne ut laderaten derfra. Irriterer meg litt at jeg ikke kom på det under ladebomturen min i Sandvika..
Enkelte ladestasjoner har også display som viser antall kwh levert og ladetid, da er det jo bare å gange litt så finner man ladeeffekt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Daka

#14
Har ikke sett noen ladestasjoner 22kW (til Zoe) som har display. I selv bilen står det kun batteri-prosent og ladetid. Det har vært fint hvis den har med med opplysning om ladeeffekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA