Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leie ut dieselbil - samfunnsmessige fordeler og ulemper

Startet av Osloensis, tirsdag 07. november 2017, klokken 19:51

« forrige - neste »

Osloensis

Mannen ønsker ikke å gi slipp på bilen han kjøpte for 3 år siden, en 10 år gammel diesel stasjonsvogn. Og vi har nå fått en livssituasjon som forsåvidt jevnlig krever to biler.

De siste 5 ukene (siden Evaliaen kom i hus) er den brukt på 5 langturer, samt noen få turer i Oslo når vi har skullet frakte 6+ personer e.l.

Jeg synes det er sløsing både med ressurser og gateparkeringsplass (deltid) å bare la den stå resten av tiden, og ønsker å leie den ut. Mannen er ikke så lysten.

Så:
Tror dere at å leie ut via nabobil vil bidra til å minske behovet for bil hos andre?

Vil bilen vare mye lenger om den brukes lite? Biler bør jo beholdes lenge ut ifra et miljøhensyn. Men bruken bør jo begrenses. 

Hva er det som eldes på en bil, uansett bruk? (Den blir tatt godt vare på av mannen)

Den forurenser jo endel, litt i underkant av 0,5 l/milen generelt, ca 0,42-0,45 på motorvei, mer i byen. Og diesel EURO 4 tilsier at jeg ikke vil at den skal kjøres særlig lokalt. Samtidig er vel dette en typisk bil folk vil leie for langkjøring.

Han er bekymret for at det vil koste mer enn det smaker. Utvendige bulker og skraper kan man jo se, men han ser for seg at det vil føre til mer behov for service generelt, slite på girkassen osv.

Jeg tenker som så at om vi går i null økonomisk sett (inkl lønn for ekstraarbeid og ekstra verditap), så er det verdt det om det fører til bedre ressursutnyttelse samfunnsmessig sett.
Men så kan det jo være jeg tar feil, og at det er bedre om den varer lenger enn å utnytte den maksimalt, da vi nok har behov for to biler, hvorav en med lang rekkevidde, men sjeldent bruksmønster, i overskuelig framtid. 

Vil gjerne ha mer bilkyndige/-interessertes tanker om dette.

(Jeg hadde gjerne leid ut Evaliaen også, men innser at det blir for mye jobb, da den isåfall kun kan leies ut på timesbasis om kvelden)
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

elektrolux

Lei ut bilen via Nabobil.no

Slike biler er veldig populære, og du kan regne med 30 000 + i leieinntekter i året / 300 kr dagen.

Bilen er forsikret gjennom Nabobil, og dere bestemmer selv når dere ikke vil leie ut.

Har utleie på alle våre biler, bortsett fra camperen som vi vil beholde for oss selv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Osloensis

Mannen er fremdeles lunken :(
Hans ankepunkter:
- folk som ikke behandler bilen godt = mer slitasje = lett dyre reparasjoner
- om noen krasjer bilen, og den blir kondamnert, vil vi sannsynligvis kun få listepris i.f.t alder, ikke hva vi i prinsippet kunne ha videresolgt den for.

Økonomisk sett er det altså ganske risikabelt.

For meg er det samfunnsmessige perspektivet viktigst. Liker ikke sløsing med ressurser. Og ergrer meg over at den tar opp verdifull gateparkering.
Mannens ankepunkter mot: bruk = sliter bremseklosser, dekk, mer motorolje osv i tillegg til dieselbruk og -utslipp. Men dette vil jo være tilfelle med andre fossilbrenselbiler også.
Spørsmålet er om det kan minske kjøring og produksjon av biler totalt sett, ved at det kan bidra til at folk som trenger bil nå og da, ikke får seg en egen bil.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

elektrolux

#3
Husk det er bare en bil. Frist mannen med alt han kan kjøpe seg for alle pengene dere vil tjene på utleien. Kanskje et ordentlig samleobjekt som denne lekkerbisken.

https://elbil.no/ombygd-triumph-gt6-elektrisk-estetikk-pa-hoyt-niva/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Kudos for samfunnsengasjementet.

Jeg forstår godt mannen din. Noen biler kunne jeg lett leid ut, andre hadde jeg slitt med.

Ved kondemnering er det ikke listepris man får - det er en individuell takst. Iallfall i Gjensidige. Har heldigvis kun en kondemnering bak meg, men da diskuterte jeg meg frem til en grei avtale med takstmannen til Gjensidige, basert på alder, kilometer og utstyr opp mot tilsvarende biler på Finn.

Gordon Retriever

Sitat fra: Osloensis på torsdag 09. november 2017, klokken 13:25
Mannen er fremdeles lunken :(
Hans ankepunkter:
- folk som ikke behandler bilen godt = mer slitasje = lett dyre reparasjoner

Jeg må si meg enig med mannen her.  Økt slitasje, småskader o.l. vil akselerere aldringsprosessen til bilen, og gjøre den mindre verdt. Noe som også må taes i betraktning er bruken av tid: Alt fra kommunikasjon med interesserte leiere, ut- og innlevering av bilen, kontroll av at den er klar til å leies ut - og videre til samtaler og forhandlinger med takstmenn og forsikringsselskap når skader oppstår.

Interessenter tar ofte kontakt på tidspunkter det ikke nødvendigvis passer så godt for deg selv, og man må ta stilling til hvorvidt man skal stokke om på egen timeplan for å yte service for kunden, eller om man skal si nei og gå glipp av inntekt.  Slike dilemmaer er enklere å håndtere når man f.eks. leier ut en leilighet med en tidsramme på flere år, og man kan sette av alt fra en helt til en uke eller to og være tilgjengelig for henvendelser fra interessenter.  En bil som stadig skal være tilgjengelig for kortere utleieperioder blir derimot annerledes.

Det er mulig utleie av bil er mer interessant hvis man og brenner for å være del i delingsøkonomien og samtidig har glede av samt plass, mulighet og tid mellom utleieoppdragene til å holde bilen vedlike og mest mulig presentabel.




Osloensis

@elektrolux: absolutt, en av de få veteranbilene han kunne fått lov til å ha (som jeg også gjerne skulle hatt). Men hadde nok heller blitt en ny sykkelramme på mannen om han skulle kjøpt noe til seg selv.


@gr og @gordon retriever: ser problemene dere peker på.
Men vil ikke bilen lett bli skadet av å stå i gaten også? Den er jo nå kastet ut av garasjen deler av tiden.

Han har gjort endel egenarbeid på bilen, installert ryggekamera og bedre høyttalere bl.a, der all kledningen innvendig ble løsnet for å få kablene på plass. Osv osv. Han har vel et ganske personlig forhold til henne, selv om hun sjelden ble kjørt mer enn 1-3 ganger i uka.

Men er virkelig leietakere så mye mer uvørne enn eierne? Når vi har leid bil i utlandet, har han jo vært ekstra forsiktig.

Jeg kan klare å levere ut og motta bilen, og eldstemann ville nok mer enn gjerne ha bidratt med bildetaking. Men klart, vasking, ekstra service og klargjøring kommer vel i tillegg.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

eriksj

Jeg har leid ut tidligere via Nabobil. Hadde vel 40-50 utleier og alt gikk strålende, ingen problemer og svært fornøyd med både Nabobil og de ekstra pengene som kom inn.

Men! Så kom det en leietaker som ødela alt, fikk kostnader på bilen som overgikk alt jeg hadde tjent inn, Nabobil fraskrev seg alt ansvar. Så det var slutten på det "eventyret". Ingen mer utleie via sånne steder på meg hvertfall.

Mulig jeg hadde maks uflaks, men lurt å tenke gjennom dette før man setter igang og tror at det ikke finnes noen negative sider ved dette.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

elektrolux

Sitat fra: eriksj på tirsdag 14. november 2017, klokken 09:47
Så kom det en leietaker som ødela alt, fikk kostnader på bilen som overgikk alt jeg hadde tjent inn, Nabobil fraskrev seg alt ansvar.

Hvordan klarte de det.

Hadde selv en som stinket ut bilen, men Nabobil tok full rens til 3000 kr uten noe om og men. Regningen videresendte de han som hadde stinket ut bilen med røyk og gjødsel eller noe lignende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hemi

Folk som leier ting, behandler det  ofte deretter.

Jeg har blitt forespurt både fra folk som vil leie biler/båt jeg eier, og nei nei nei er konklusjonen. Koster så utrolig mye å rette opp en liten ting med våre priser. Og fortjeneste er lav.

PK snekker

Skjønner godt mannen din, men når det gjelder småbulker osv så er det risikosport å stå parkert i gaten også.

På meg virker det også som at dere trenger en ekstra bil noen ganger. Så hvorfor ikke tenke motsatt. Lei en bil ved behov, prøv dette ett par ganger, kanskje mannen vil selge dersom han får en nyere finere bil når dere skal på langtur?
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA