Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

El + fossil

Startet av Troald, mandag 06. november 2017, klokken 13:03

« forrige - neste »

Burger

#30
Må snart flytte meg fra el + fossil til to el.

Gikk igjennom nettbank og la sammen bensinstasjonsutgifter det siste året + forventa kostnad på årlige reperasjoner basert på de to siste åra på bensinbila.

700 kroner billigere for en ny i3 pr måned, så nå kona fornøyd og får den 'feteste' bilen i husholdningen siden jeg vil bruke Leafen til 26-28k km i pendling. Hører med vi har penger bundet opp i gave som kan kun brukes på nybil så regnestykket er litt sært. Uten det så hadde det blitt break even.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

1Ampera

#31
Kjører hver vår elbil til hverdags på grunn av stor besparelse i bompenger.
Når helgen kommer tas M5 ut for å få en følelse av å kjøre bil. El bil kan ikke måle seg med denne gleden bensinbilen gir eller når solen skinner å ta en tur med MC en.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Knut Røe

Hva er det som er så bra med fossil bilen, er det støyen, den rykkete giringen eller den ujevne kraftleveransen? Støyen er nok en stor del for mange med spreke biler og MC. Det får dem til å føle at det går fort, i tillegg til vibrasjonene fra motoren.

PK snekker

Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 17:30
Hva er det som er så bra med fossil bilen, er det støyen, den rykkete giringen eller den ujevne kraftleveransen? Støyen er nok en stor del for mange med spreke biler og MC. Det får dem til å føle at det går fort, i tillegg til vibrasjonene fra motoren.

Ja støyen(musikk), er viktig.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Ferry

Sitat fra: PK snekker på søndag 12. november 2017, klokken 17:53
En forbrenningsmotor har ikke en flat kurve som en elmotor, denne øker effekten etterhvert i takt med turtallet.

Amigakongen

@Ferry
Ganske kurant når man passerer 7000o/min. :)

Sitat fra: Ferry på søndag 12. november 2017, klokken 22:32
Sitat fra: PK snekker på søndag 12. november 2017, klokken 17:53
En forbrenningsmotor har ikke en flat kurve som en elmotor, denne øker effekten etterhvert i takt med turtallet.
2015 BMW I3 - 11800km

PK snekker

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Ferry

Så dere foretrekker at det er litt leveringstid på kraften, da? Ja, jo, kan være fint å spare godbitene til slutt. Bunndrag er oppskrytt!  :+1:

geear

Krysset to elbiler og ingen fossil, så fort TMXen kommer i desember så ryker X5en, så da blir det helelektrisk.

PS: Jeg har vært "petrolhead" i veldig mange år, men kjører jeg elbil i noen dager er det skremmende hvor "gammel" X5en føles etterpå. Vibrasjoner, støy og giring..  :o

Lassi

Sitat fra: tiger`n på søndag 12. november 2017, klokken 17:30
Hva er det som er så bra med fossil bilen, er det støyen, den rykkete giringen eller den ujevne kraftleveransen? Støyen er nok en stor del for mange med spreke biler og MC. Det får dem til å føle at det går fort, i tillegg til vibrasjonene fra motoren.

Blir som å sammenligne et skikkelig urverk mot en casio. Casioen er enklere og mer effektiv, men den har null sjarm og gir ingen eierglede.

Lassi

Sitat fra: Ferry på søndag 12. november 2017, klokken 23:35
Så dere foretrekker at det er litt leveringstid på kraften, da? Ja, jo, kan være fint å spare godbitene til slutt. Bunndrag er oppskrytt!  :+1:

En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst... 3 liter bensinturboen i kebabtrallen min lever 450nm ved 1300rpm. Kun 306 hk, men krysser likevel 100kmt før 5 sek er passert.

geear

Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:24
En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst... 3 liter bensinturboen i kebabtrallen min lever 450nm ved 1300rpm. Kun 306 hk, men krysser likevel 100kmt før 5 sek er passert.
Og allikevel er den totalt frakjørt av hvilken som helst Tesla i fart, fordi den må gire ned og vente på turbotrykk før den drar avgårde, mens elbiler går avgårde momentant i det øyeblikket du trår på gassen.

Gassrespons er nøkkelordet.

PS: Dreiemoment får ikke bilen til å gå fremover. Det har riktig nok en viss sammenheng, det at du har høyt dreiemoment på lavt turtall betyr at du også har forholdsvis høy effekt (hestekrefter) der, og det er det som betyr noe, siden det er hestekrefter som får bilen til å bevege seg.

HCO

Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 13:59
Gassrespons er nøkkelordet.

Det er dette det handler om, ja. Og det er kanskje også det vanskeligste å forklare til de som ikke selv eier elbil, selv om de kanskje har prøvekjørt en eller flere elbiler. Det er jo først ved vanlig dagligdags bruk man virkelig merker den praktiske forskjellen i motorkarakteristikk.

Selv har jeg en bensinbil med selvpustende sekssylindret motor med 245hk, og en Zoe med 90hk. I de aller fleste situasjoner føles Zoe kvikkere, fordi kraften leveres umiddelbart. Og da må det også tas med i betraktningen at Zoe er en av de dårligst motoriserte elbilene man får kjøpt akkurat nå.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jlan

Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 13:59
PS: Dreiemoment får ikke bilen til å gå fremover. Det har riktig nok en viss sammenheng, det at du har høyt dreiemoment på lavt turtall betyr at du også har forholdsvis høy effekt (hestekrefter) der, og det er det som betyr noe, siden det er hestekrefter som får bilen til å bevege seg.
Ja det nok antall watt du klarer å få ut til hjulene som betyr mest akselerasjonen, men det kan jo være greit å vite litt om dreiemoment også, for det er det som betyr noe for hjulspinn, og det er det du kjenner i ryggen. Da mener jeg dreiemoment på hjulene, eller egentlig den tangentielle kraften mot vegbanen. Det å sammenligne dreiemoment for motorer uten å se på giringsforhold og turtall er jo ganske uinteressant,

Det burde også vært en bedre måte å angi responstid på, spesielt for automatkasser. Det er virkelig påfallende hvor mye større luke man må ha for å komme inn på veien fra stillestående med en konvensjonell automatgiret bil sammelignet med en elbil.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lassi

Sitat fra: gr på mandag 13. november 2017, klokken 13:59
Sitat fra: Lassi på mandag 13. november 2017, klokken 12:24
En skikkelig bensin eller diesel idag har jo fort over 400nm fra ca. tomgang. Er ikke akkurat tannløst... 3 liter bensinturboen i kebabtrallen min lever 450nm ved 1300rpm. Kun 306 hk, men krysser likevel 100kmt før 5 sek er passert.
Og allikevel er den totalt frakjørt av hvilken som helst Tesla i fart, fordi den må gire ned og vente på turbotrykk før den drar avgårde, mens elbiler går avgårde momentant i det øyeblikket du trår på gassen.

Gassrespons er nøkkelordet.

PS: Dreiemoment får ikke bilen til å gå fremover. Det har riktig nok en viss sammenheng, det at du har høyt dreiemoment på lavt turtall betyr at du også har forholdsvis høy effekt (hestekrefter) der, og det er det som betyr noe, siden det er hestekrefter som får bilen til å bevege seg.

Frakjørt og frakjørt... Om man ligger og lunter på motorvei i 7. gir på 1200 rpm og plutselig skal rekke å blokkere en telsa fra å komme over fra kollektivfeltet er det klart man sliter. Er man dog i rett gir er det ikke noen praktisk forskjell.

Hestekrefter og dreiemoment kan vel ikke eksistere uavhengig av hverandre i denne sammenhengen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA