Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lading av ampera e

Startet av ola77, mandag 30. oktober 2017, klokken 12:51

« forrige - neste »

Olemann


Mye klokt i siste innlegg. Temp.korrigering begge veier gjør at generelle data for li ion levetid ikke kan utledes fra generelle studier uten slik.  Også erfart at store marginer (tipper. temp styrt) gjør at hurtiglading er treg på bilen, det er allerede noe mange klager på, som tydeligvis vil prioritere ladefart foran levetid.  Men her tror jeg GM har gjort grundig jobb, det samme med buffer i topp og bunn.
Kjenner ingen studier der man sammenligner ødeleggende lading vs bevisst lading av siste gen elbiler.
Er en morsom debatt i fagmiljøet for tiden, om det er tid eller strømstyrke, som er mest degenerende (ionisering), altså hvorvidt 8 A i 10 timer er bedre enn 16A i 5 timer eller 32A i 2.5t.   Tror forøvrig at under 16A er varmeeffekten ubetydelig.
HillTop er åpenbart bedre om man ikke trenger all kap, opplading opp mot topp spenning er mindre bra enn å holde den på 88%.  Dog, om dette betyr flere ladinger eller tapper ned mot min. er saken ikke så opplagt lenger.  Ikke lett dette. Så skjønner dem som ikke gidder tenke på dette, men generelt er det heller ikke slik at å droppe tenkning gir noen gevinst, flaks kan man dog ha :-)

Matzy

Det står dette i instruksjonsboken på side 189: "Det anbefales å la bilen være plugget inn, selv når den er fullt oppladet, for å holde temperaturen på høyspenningsbatteriet klar for neste kjøretur. For å unngå driftsproblemer og for å maksimere høyspenningsbatteriets levetid må bilen kobles til strømforsyning når utetemperaturen er under -25 °C. Vi anbefaler imidlertid å koble bilen til strømforsyning når temperaturen faller under 0 °C eller overstiger 32 °C"

Det er vel bare å følge dette :)

zbk

Sitat fra: Olemann på søndag 12. november 2017, klokken 21:02
Dog, om dette betyr flere ladinger eller tapper ned mot min. er saken ikke så opplagt lenger.

De fleste jeg har sett regner levetid i "fulle" ladesykluser, slik at en 0-100% tilsvarer to 25-75%. Klattlading er ikke et problem slik det var i "gamle" dager. Men så har du som du påpeker tilleggseffekten av at batteriet trives best et stykke borte fra ytterpunktene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

S4e

Sitat fra: Matzy på mandag 13. november 2017, klokken 10:36
Det står dette i instruksjonsboken på side 189: "Det anbefales å la bilen være plugget inn, selv når den er fullt oppladet, for å holde temperaturen på høyspenningsbatteriet klar for neste kjøretur. For å unngå driftsproblemer og for å maksimere høyspenningsbatteriets levetid må bilen kobles til strømforsyning når utetemperaturen er under -25 °C. Vi anbefaler imidlertid å koble bilen til strømforsyning når temperaturen faller under 0 °C eller overstiger 32 °C"

Det er vel bare å følge dette :)

Den hadde jeg ikke sett og det er krystallklart i mine øyne - lukker vel denne diskusjonen?

Dette er veldig positivt at moderne elbiler er enkle i bruk. Hvis det blir mye en skal passe på så vil mange nøle med å bytte til elbil. Ingen ting er enklere enn alltid å plugge inn ladekabel når en har muligheten og da vil "tanken" stort sett være full når du kjører også - til forskjell fra en bensin/diesel bil :-)


Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tellus

GM er mest opptatt av at du ikke lar bilen stå helt tom eller at batterier fryser eller blir for varmt. Om du har 79% eller 88% igjen etter 10 år bryr de seg lite om. Derfor finner vi disse anbefalingene som går på tvers av all viten om litium ion batterier.

Det finnes likevel spor i manualen at også dette batteriet oppfører seg på samme måte som alle andre batterier.

Se side 259 i Bolt manualen.

https://my.chevrolet.com/content/dam/gmownercenter/gmna/dynamic/manuals/2017/Chevrolet/BOLT%20EV/Owner%27s%20Manual.pdf


S4e

Sitat fra: Tellus på mandag 13. november 2017, klokken 16:09
GM er mest opptatt av at du ikke lar bilen stå helt tom eller at batterier fryser eller blir for varmt. Om du har 79% eller 88% igjen etter 10 år bryr de seg lite om. Derfor finner vi disse anbefalingene som går på tvers av all viten om litium ion batterier.
...

Imponerende hvilken innsikt du har om GM...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Tellus

#36
SitatImponerende hvilken innsikt du har om GM...

Ja ikke sant ?

Men det får bli opp til hver enkelt å måtte tro at det beste for batteriet er å tilbringe brorparten av sitt (korte) liv på høy SOC.

Ja bortsett fra om bilen tilfeldigvis skal bli stående fire uker og en dag. Da er det plutselig viktig at batteriet har vært lagret på lav SOC i følge GM

tsjaavik

Hvilken ladehastighet oppnår dere ved hurtiglading nå på vinteren? Selv med nesten tomt batteri får jeg bare 18-21 kw..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tellus

Med nesten tomt batteri så er det vel vanlig å redusere ladestrømmen. Får du ikke flere kW etter 5-10 minutter ?

zbk

Sitat fra: tsjaavik på mandag 20. november 2017, klokken 16:34
Hvilken ladehastighet oppnår dere ved hurtiglading nå på vinteren? Selv med nesten tomt batteri får jeg bare 18-21 kw..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Er dette etter å ha tømt batteriet på en lang-ish kjøretur i forkant eller starter du med å lade etter at batteriet har rukket å kjøles ned?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tsjaavik

Dette er ved lading på/etter langtur. Har bare sjekket rett etter at ladingen har startet. Skal la det gå litt tid neste gang for å se om hastigheten tar seg opp...


Sent from my iPhone using Tapatalk

elekTrond

Mye god lesing i denne tråden over de siste ukene. :+1: Såe, dere som forhåpentligvis har saumfart manualen til produktet. Må det fortsatt lades til 100% SOC for at cellebalansering skal skje?
'13 Mjau

zbk

Sitat fra: tsjaavik på mandag 20. november 2017, klokken 16:34
Hvilken ladehastighet oppnår dere ved hurtiglading nå på vinteren? Selv med nesten tomt batteri får jeg bare 18-21 kw..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Opplevde samme labre effekt på hurtiglading i dag. Hadde kjørt 270km, men lot bilen stå 3 timer med ca 0°C ute før jeg satte på lading. Ventet ikke mer enn 5min for å se om farten tok seg opp etter hvert, men satte den til fleksilading i stedet. Skal kjøre 60 mil søndag, så får teste mer da.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Ladet på Grelland i dag. Startet på 31kW men økte til 42kW i løpet av noen minutter. Ladet også på skøyen der det startet sakte, men etter en halvtime var snitteffekten ca 38kW så effekten tok seg opp etter hvert.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amundmo

En det noen som har forstått seg på når bilen låser opp ladekabelen fra bilen når den er fulladet? Opplever enkelte ganger at bilen automatisk låser opp kabelen når bilen står i garasjen, i de fleste tilfeller så må jeg frem med fjernkontrollen. Dette er egentlig bare irriterende, når bilen er "nøkkelløs" så er det greit å bare ha den liggende i lomma og ikke må lete den fram for å løse ut kabelen? ???
Ampera-e bestilt 29/9- levert juni 17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA