Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla-avgift fra 2018

Startet av Tuten, onsdag 11. oktober 2017, klokken 19:45

« forrige - neste »

Tor Ping

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:08
Tipper de tar utgangspunkt i registeringsdatoen og ikke bestillingsdatoen dessverre..! Dette vil nok ha ganske store konsekvenser for Audi og jaguar ++ som kommer med ganske tunge modeller right off the bat.. som ble plutselig 70-100k dyrere før de har levert en eneste bil..

Hvis model S bare får en økning på bare noen tusenlapper blir det vel ikke så mye på Audi og Jag heller? Blir vel ikke stort tyngre enn en S? Ihvertfall ikke Jag.

Stikkkontakt

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:08
Tipper de tar utgangspunkt i registeringsdatoen og ikke bestillingsdatoen dessverre..! Dette vil nok ha ganske store konsekvenser for Audi og jaguar ++ som kommer med ganske tunge modeller right off the bat.. som ble plutselig 70-100k dyrere før de har levert en eneste bil..

Tror du Jaguar i-pace blir tyngre enn Model X 100D?

eadie

Vil holde bruktprisene oppe...


Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:11
Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:08
Tipper de tar utgangspunkt i registeringsdatoen og ikke bestillingsdatoen dessverre..! Dette vil nok ha ganske store konsekvenser for Audi og jaguar ++ som kommer med ganske tunge modeller right off the bat.. som ble plutselig 70-100k dyrere før de har levert en eneste bil..

Tror du Jaguar i-pace blir tyngre enn Model X 100D?

Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.

Tor Ping



Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.
[/quote]

Fossilutgaven?

Nicho

Hvilke brøhuer er det som har funnet på dette da? Jeg trodde demokratiet gjorde slik at folket fikk bestemme. /oppgitt
S 75D Bestilt 4 oktober 2017, -  kansellert 20 nov (forsinket 3-4 mnd)
S 75D (Inventory) bestilt og bekreftet 20 nov - Levering medio desember.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Tor Ping på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:19


Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.

Fossilutgaven?
[/quote]

Ja tenker på Jaguar sin SUV, f pace eller hva den nå heter.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Tor Ping på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:19


Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.

Fossilutgaven?
[/quote]

Ser nå at de forventer at jaguaren kommer inn rundt 2200 kg, mens X100D ligger på rundt 2400 kg, så litt forskjell blir det nok, men vi har jo ikke fått endelig stats på produksjonsbilene så vi får jo bare se. Er uansett ikke noe positiv nyheter for Jag og Audi, det kan vi være enig om :) Ikke Tesla heller.

Tor Ping

Sitat fra: ModelS_Oslo88 på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:20
Sitat fra: Tor Ping på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:19


Nei, men er det noe som tilsier at den blir betydelig lettere da? Fossilutgaven er ikke akkurat liten. La oss si at de får en tilsvarende økning på 70k da, det er klart det har noe å si når de har ikke begynte å levere ut bilene sine en gang.

Fossilutgaven?

Ja tenker på Jaguar sin SUV, f pace eller hva den nå heter.
[/quote]

F-pace er faktisk ikke så veldig tung og I-pace blir vel en litt mindre bil. Den blir vel allikevel tyngre enn F-pace, men jeg ville kanskje tro at den ikke blir noe tyngre enn model S. Vi får vente å se.

Softblue

Siden det er batteriene som veier, så innfører regjeringen nå skatt på rekkevidde.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Brede

I-Pace er oppgitt å være 32cm kortere, 20cm smalere og 12cm lavere enn X så vidt jeg ser. Så vekta blir nok da sannsynligvis en del lavere ja.

orjan

Sitat fra: Softblue på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:27
Siden det er batteriene som veier, så innfører regjeringen nå skatt på rekkevidde.

Nja kan kjøre langt og veie betydelig mindre enn Tesla - ref Ampera-e
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

ludwig_holberg

Jeg tror det er sannsynlig at denne avgiften blir vedtatt - altså at den overlever budsjettforhandlingene med støttepartiene. Det er hovedsakelig to grunner til det:

1) Årets budsjett er allerede varslet å bli vanskelig å balansere. Fjerner man denne avgiften, må man hente inn kronene et annet sted. Når man må snu på kronen - kommer støttepartiene til å prioritere det som i praksis er subsidiering av Model X - eller kommer de til å være fornøyd med at alle andre elbiler - inkludert Model S - er fritatt eller bortimot fritatt for avgiften? Sannsynligvis det siste.

2) Støttepartiene vil sannsynligvis prioritere forhandlingskapitalen på å: 1) Øke bensinavgiftene. 2) Øke avgiften på plug-in hybrider. Dette mener jeg alt i alt er mer fornuftig bruk av innflytelsen, enn å verne Model X fra denne omleggingen.

Jeronan

#28
Sitat fra: orjan på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:28
Sitat fra: Softblue på onsdag 11. oktober 2017, klokken 20:27
Siden det er batteriene som veier, så innfører regjeringen nå skatt på rekkevidde.

Nja kan kjøre langt og veie betydelig mindre enn Tesla - ref Ampera-e

Because that is a small car no family can realistically use as replacement for their main car.

The sole reason we just ordered a Model S, is that it actually has a trunk where you can put something in, other than just two shopping bags, like most other electric vehicles.

BMW i3, Renault Zoe, Opel Ampera-E are nice commute cars and we love our BMW i3, but as a Main car...nope!

All such a tax will do, is stop progress on electric cars with longer range, since manufacturers will now focus on how to avoid/limit this kind of tax in the near future by keeping their cars as light as possible (smaller batteries), instead of focusing on new cars with bigger batteries for longer range!

So we will go the same route as with those stupid Plugin hybrids > compliance cars.  :(

Norway will never reach their target in stopping fossil fuel car sales by 2025, when imposing a tax like this.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vhagar

Dette tror jeg ikke får flertall på stortinget, dessuten er det småpenger å krangle om dersom man ser på hvor få model X som er registrert hittil. De vil få inn betydelig mer penger ved å fjerne goder som fri bompassering samt øke avgiftene på øvrig drivstoff.

Dessuten så er det nok av partier som suttrer i dag og ønsker å være i mot bare for å ha en sak å være i mot.
AP har jo vedtatt at de skal føre en slik politikk de neste 4 årene og KRF likeså.

Som noen skrev, vekt går på batteri som altså betyr rekkevidde - dreper man rekkevidden dreper man elbilsatsningen, særlig i distriktene. Tror ikke det er ønsket politikk fra noen.

Får jeg en ekstraregning på 70.000,- pga utlevering i januar, ja da droppes nok elbil til det kommer lettere batteriteknologi med lang nok rekkevidde. Et tap miljøpartiene nok ikke vil like særlig godt. Så jeg tror nok ikke at dette forslaget overlever høsten.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA