Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Premium or No Premium...

Startet av teslashrink, mandag 18. september 2017, klokken 09:52

« forrige - neste »

teslashrink

Jeg har noen dager før min ordre på en X blir låst. Den nye premium-pakken fikser helt sikkert produksjonsflyten til Tesla med den enorme rampen de har foran seg med Model 3, men gjør det ditto vanskeligere for meg som forbruker. Den nye premium-pakken inneholder;
* Selvpresenterende dører
* Ultra Hi-Fi
* Vinterpakke
* Hepa luftfilter med biodefence-mode
NOK 49.400,-

Jeg har idag en Model S med Ultra lyd, og er over gjennomsnittlig audiofil. Alt det andre er nice to have, men egentlig ikke avgjørende. Jeg har enten tenkt :

1) Droppe AP og heller kjøpe denne senere når den tenkelig går ned i pris (reell prisjustering + valuta) og heller inkludere Premium som er hardware.
2) Satse på både AP og Premium og håpe på at enkelte features (selvpres. dør + hepa?) blir standard for X, og at det kommer et prisavslag, FØR bilen går i produksjon i november.
3) Droppe premium fordi lyden i standardanlegget egentlig er bra nok ?

Hva tenker dere? Er Premium verdt (den stive) prisen hvis man føler at man MÅ ha gromlyd i bilen. Hvordan ville dere vurdert tilsvarende situasjon? Med kampanjerente snakker vi om 350 kr ekstra pr mnd over 10 år for premium pakken.



morpheos

Jeg synes Premium er verdt pengene ; hvis det primært er pga. lyd, så finnes det sikkert tredjepartsløsninger som er minst like bra eller bedre i samme prissegment. For min del likte jeg både lyden (dog ikke audiofil, men synes ikke standard i X er like bra som Ultra i TMS), vinterpakken og selvpresenterende dører (de er nyttigere enn det høres ut som).

AP er et annet must - det er litt det jeg liker med Tesla, og det er i mange sammenhenger nyttig (for meg). Husk at bla. adaptiv CC ikke kommer med mindre du har AP. Et annet moment er at tilleggsutstyr er momsbelagt ved etterbestilling, men ikke ved kjøp av ny bil. Jeg tviler på at det kommer en prisreduksjon på 25 % på AP.

MyMuffin

Var litt i samme båt, kommer fra en ribba 2014 S60 (kun supercharging). For all del, konge bil.
Men kunne tenke meg både litt bedre lyd og AP (og ACC).

Erfaringen er at det man ikke kjøper, kommer man til å savne / angre på i etterkant.

Resultatet ble både Premium og AP denne gangen :)


2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

ModelS_Oslo88

Jeg er også veldig opptatt av lyd, og synes ikke lyden i S er noe uten permium. Jeg ble derimot fortalt av en selger at det er flere speakers i X'en som gjør at behovet for Hi-Fi er ikke like stor.... så da er det kanskje ikke verdt det hvis det er kun lyden er er opptatt av. Noen ander som kan si noe om lydkvaliteten i S vs X?

morpheos

Er man skikkelig audiofil så er det vel sjanse for at man uansett ikke er fornøyd med lyden.
Her er litt skikkelig nerding fra en som vet hva han driver med (antar jeg). Lyden er veldig subjektiv; jeg har Hifi i min TMS '14, og synes at standard i TMX var dårligere. Premium i TMX synes jeg høres bedre ut av Hifi i TMS, men støydemping og dekk/felgstørrelse spiller også inn.

geear

Jeg syns ikke at premium er verdt pengene, mens jeg ikke vil være uten aktiv cruise og derfor har tatt AP.

Hadde det vært gammelt oppsett hadde jeg bestilt vinterpakke, men selvpresenterende dører har jeg ikke ønske om, kjører lite og har som regel bilen full av unger, så hifi betyr nada, og hepa-greiene ser jeg ingen poeng i så lenge vi aldri sitter i noe kø å snakke om - spesielt i tunneler.

AirCanada

Premium all the way her. Musikkfrelst og kjører mye tunell, 10 mil i uka.

Valgte 19" med tanke på dekkstøy, får se det an.
TMS 75D (levering oktober 2017)

steam

Sitat fra: AirCanada på mandag 18. september 2017, klokken 13:28
Premium all the way her. Musikkfrelst og kjører mye tunell, 10 mil i uka.

Jeg valgte også Premium. Dette gjorde jeg fordi jeg gjerne ville teste ut Bioblabla-mode. På lørdag var jeg ute og kjørte bil, og i Tåsentunellen trodde jeg at jeg skulle dø av den fæle lukten av den gamle bilen foran meg. Det var en så fæl lukt at jeg måtte åpne vinduene etter jeg kom ut av tunellen. Nå gleder jeg meg bare mer til å få skikkelig luftfilter, fordi det var en sykt ubehagelig opplevelse.

Also, er allergiker.  :)
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

teslashrink

Gode innspill, tusen takk folkens!

Jeg var faktisk ikke klar over 25% påslaget ved etterbestilling av ekstrautstyr, det er et viktig poeng synes jeg.

Jeg synes ultra hifi i TMS fra `14 er knallbra, så dersom opplegget i TMX er bedre...vel da har jeg et valg å ta.
Det som er dumt er at jeg vet at Muskern selv er veldig opptatt av lyd og musikk, det hadde vært en nobrainer å velge lydpakken hvis denne kostet 25k og var separat. Med nåværende bundle, selv om jeg også er allergiker og megafilteret er digg...så er prisen heftig på en allerede heftig prislapp totalt sett.

Noen som vet om ettermarkedsløsninger som selv har fått dette gjort, i Trondheimsområdet?

...

Droppet premium-pakka, men tok AP2. Lyden er mer enn god nok for min del, og jeg kan jo skru den opp til 11 selv uten premium, yes?  ;D

Husk å bruke referralkode når du bestiller, ta kontakt på PM om du trenger en ;)

ChrML

Helt klart Premium for min del. Jeg hadde angret raskt hvis jeg ikke hadde bestilt med det :). Hvis det er pengene det står på ville jeg heller valgt bort EAP inntil videre og kjøpt den senere (selv om det blir 15 000kr dyrere).

Tai

Har selv valgt premium uten å ha en god grunn. Litt pga 2hånds verdi, litt for musikk og litt fordi-fordi!

Kunne sikkert klart meg uten. Tesla endrer vel på innholdet i pakken rett etter jeg har mottatt bil
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

AirCanada

TMS 75D (levering oktober 2017)

teslashrink

Ok, en liten oppdatering. Idag fikk jeg testet standard lydanlegg på Model X, og det er jeg veldig glad for å ha gjort. På egne bein og uten å sammenligne med noe annet en et standard anlegg i et annen ICE bil - så er standard for MX helt kurant. Desverre har jeg blitt godt vant med Ultra HiFI i Model S, og dermed så falt standardanlegget rett og slett helt igjennom. På 7-8 i volum ble det merkbart at man mangler dynamikk og at forvrengning gjør seg (ubehagelig) gjeldende. Til vanlig radio og vanlig pop-musikk er standard helt sikkert ok, men for min del er det uaktuelt å ordne seg drømmebilen uten at lydanlegget henger med i svingene. Det skal sies at jeg testet anlegget bådet med vanlig pop (T. Swift) men lot det kjøre seg med Infected Mushrooms og et par spor fra skiva "Army of Mushrooms". For dem som har hørt sistnevnte - det får ethvert anlegg til å miste pusten i lydbildet som skal produseres.

Jeg går ALL IN på premium, og vil anbefale alle som setter pris på god lyd å ikke ta til takke med standardanlegget i model x med mindre man har tenkt å ordne et ettermarkedsanlegg.

Takk for alle innspill her inne  :+1:

ModelS_Oslo88

Sitat fra: teslashrink på tirsdag 19. september 2017, klokken 20:25
Ok, en liten oppdatering. Idag fikk jeg testet standard lydanlegg på Model X, og det er jeg veldig glad for å ha gjort. På egne bein og uten å sammenligne med noe annet en et standard anlegg i et annen ICE bil - så er standard for MX helt kurant. Desverre har jeg blitt godt vant med Ultra HiFI i Model S, og dermed så falt standardanlegget rett og slett helt igjennom. På 7-8 i volum ble det merkbart at man mangler dynamikk og at forvrengning gjør seg (ubehagelig) gjeldende. Til vanlig radio og vanlig pop-musikk er standard helt sikkert ok, men for min del er det uaktuelt å ordne seg drømmebilen uten at lydanlegget henger med i svingene. Det skal sies at jeg testet anlegget bådet med vanlig pop (T. Swift) men lot det kjøre seg med Infected Mushrooms og et par spor fra skiva "Army of Mushrooms". For dem som har hørt sistnevnte - det får ethvert anlegg til å miste pusten i lydbildet som skal produseres.

Jeg går ALL IN på premium, og vil anbefale alle som setter pris på god lyd å ikke ta til takke med standardanlegget i model x med mindre man har tenkt å ordne et ettermarkedsanlegg.

Takk for alle innspill her inne  :+1:

Spennende! Da tenker vi jo veldig likt... ikke nødvendig for alle.. men det hadde vært meget kjipt dersom du ville gått og angret på det i ettertid! Nå er det bare å glede seg til ny, topp utstyrt bil   ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA