Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladdestasjon for Tesla + Leaf

Startet av fulvik, torsdag 24. august 2017, klokken 10:03

« forrige - neste »

fulvik

Vi skal gå over til fullelektrisk i løpet av høsten nå og venter på hver vår elbil i hjemmet, henholdsvis Nissan Leaf og Tesla Model S.
Er det noen som har erfaringer med ladestasjoner som fungerer bra til lading av to biler samtidig?
Eller må vi sette opp en lader pr bil?

Det trengs vel ikke nevnes at jeg er ganske grønn på elbil..
Tesla S75D - Bestilt, levering Oktober/November
Nissan Leaf 2017

Espen Hugaas Andersen

#1
En standard Type 2 ladestasjon vil fungere helt fint. Da bruker du en Type 2 -> Type 2 kabel på Teslaen og en Type 2 -> Type 1 kabel for Leafen. Hvis du vil lade begge bilene samtidig trenger du enten en ladestasjon med to uttak, eller to ladestasjoner. Det finnes mange Type 2 ladestasjoner å velge i, bare se litt rundt på dette forumet.

Men trolig vil du ikke strengt tatt behøve å lade begge bilene samtidig. (Om ikke du kjører veldig mye.) Teslaen har så god rekkevidde at om du lader den hver tredje dag og Leafen de andre to dagene, så vil det fungere fint. Noe i den dur, i hvert fall. Men det blir da litt mer styr med å bytte om kabler, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fulvik

Takk for hyggelig, oppklarende svar.
Du har nok rett i at vi ikke trenger å lade hver dag. Det er vel gjerne greit å begynne med én lader og se an behovet etterhvert.
Tesla S75D - Bestilt, levering Oktober/November
Nissan Leaf 2017

fredag

Sitat fra: fulvik på torsdag 24. august 2017, klokken 10:03
Vi skal gå over til fullelektrisk i løpet av høsten nå og venter på hver vår elbil i hjemmet, henholdsvis Nissan Leaf og Tesla Model S.
Er det noen som har erfaringer med ladestasjoner som fungerer bra til lading av to biler samtidig?
Eller må vi sette opp en lader pr bil?

Det trengs vel ikke nevnes at jeg er ganske grønn på elbil..

Vil du at de to bilene skal dele samme kurs? I så fall, bør du se på ladebokser med mulighet for lastdeling.

Hvis begge bilene skal stå i samme garasje: Hvor mye strøm har du tilgjengelig i garasjen? Har du enfase, eller 400V TN-trefase tilgjengelig i garasjen?

Er det en Nissan Leaf som støtter 32A lading eller kun 16A lading?

Jeg har to elbiler, og setter pris på å kunne lade begge samtidig. I en hektisk hverdag synes jeg det er nyttig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Om du vurderer kjøpe to ladestasjoner kan det være greit å vurdere om den ladestasjonen du kjøper skal ha støtte for lastdeling. Om du f.eks starter med en ladestasjon på en 32A kurs, så kan du ha det slik at når du installerer en andre ladestasjon så deler disse på effekten, og du trenger ikke legge opp en ekstra kurs. Da kan du lade bilene med 16A samtidig eller kun en av de med 32A.

Forøvrig kommer Teslaen med en Type 2 -> Type 2 kabel som standard nå. Så til å begynne med så trenger du kun en ladestasjon, og en Type 2 -> Type 1 kabel til Leafen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fulvik

Sitat fra: fredag på torsdag 24. august 2017, klokken 11:07

Vil du at de to bilene skal dele samme kurs? I så fall, bør du se på ladebokser med mulighet for lastdeling.

Hvis begge bilene skal stå i samme garasje: Hvor mye strøm har du tilgjengelig i garasjen? Har du enfase, eller 400V TN-trefase tilgjengelig i garasjen?

Er det en Nissan Leaf som støtter 32A lading eller kun 16A lading?

Jeg har to elbiler, og setter pris på å kunne lade begge samtidig. I en hektisk hverdag synes jeg det er nyttig.

Det må legges opp nytt i garasjen uansett, så her skal vi inn med elektriker for å se på løsninger (etter vi har tømt garasjen for det som var til overs etter flyttelasset..).
Leafen er helt ny (kjøpes ila uken nå) så jeg antar den da støtter 32A lading.

Støtte for lastdeling høres ut som veien å gå for oss. Uansett om vi bare begynner med en ladestasjon så er da muligheten til stede om vi utvider.
Tesla S75D - Bestilt, levering Oktober/November
Nissan Leaf 2017

jkirkebo

Sitat fra: fulvik på torsdag 24. august 2017, klokken 11:26
Det må legges opp nytt i garasjen uansett, så her skal vi inn med elektriker for å se på løsninger (etter vi har tømt garasjen for det som var til overs etter flyttelasset..).
Leafen er helt ny (kjøpes ila uken nå) så jeg antar den da støtter 32A lading.

Den støtter 32A lading om du bestiller den med dette. Dvs. 6,6kW lader er ekstrautstyr.

Sitat
Støtte for lastdeling høres ut som veien å gå for oss. Uansett om vi bare begynner med en ladestasjon så er da muligheten til stede om vi utvider.

Da kan du jo ta en titt på EcoLite som jeg selger, de støtter lastdeling om du bestiller de med dette.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fulvik

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. august 2017, klokken 12:07

Den støtter 32A lading om du bestiller den med dette. Dvs. 6,6kW lader er ekstrautstyr.
Har forhørt meg nå, dette er inkludert.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. august 2017, klokken 12:07
Da kan du jo ta en titt på EcoLite som jeg selger, de støtter lastdeling om du bestiller de med dette.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Takk, jeg sjekker opp nærmere når jeg har hatt elektriker på befaring.
Tesla S75D - Bestilt, levering Oktober/November
Nissan Leaf 2017

Blip

Jeg vil anbefale å gjøre det "så enkelt å bruke som mulig", dvs. ett fast (eller permanent) uttak til hver bil. Du blir for lei av å bytte kabler, flytte biler osv.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

elektrolux

#9
Hva med et lekkert anlegg med lastfordeling og smart funksjoner og til elbilhjelpen.no sine priser.

Mer om tema her:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bmw2002

Selv om man ikke har behov for å lade to biler samtidig, er det ikke slik at man anbefaler å ha elbiler plugget inn hele tiden når det er minusgrader?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bmw2002 på fredag 25. august 2017, klokken 11:56Selv om man ikke har behov for å lade to biler samtidig, er det ikke slik at man anbefaler å ha elbiler plugget inn hele tiden når det er minusgrader?
Tesla anbefaler å la bilen stå plugget inn (ikke bare når det er minusgrader, men generelt), og påpeker at det er dette som er best for batteriet, men det er ikke noe krav. Man må bare ikke la bilen gå tom for strøm. Det er en del som eier Tesla og ikke har lading hjemme. Det går jo helt fint.

Kunne heller ikke finne noe i bruksanvisningen for Leaf. Bare at om man ikke skal bruke bilen på lang tid, så bør man lade den minst hver 3. måned. Og så klart bør man ikke la bilen gå tom for strøm.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

manifold

Eg vil anbefala å legga opp til at begge bilane kan vera plugga i heile tida, først og fremst fordi det er praktisk å sleppa å halda orden på kva bil som treng lading. Ville satsa på standard ladeboksar med enkel lastdeling - det er ikkje avskrekkande dyrt.

Ein annan fordel med dette er at begge bilane kan forhåndsoppvarmast - du treng ikkje sjekka om den bilen du skal bruka, er plugga i.


Espen Hugaas Andersen

Du kan forhåndsvarme Teslaen uavhengig av om den er plugget inn. Leafen bør kanskje være plugget inn mest mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA