Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

X90D vs X100D

Startet av Tin, tirsdag 18. april 2017, klokken 14:46

« forrige - neste »

Tin

Ønsker å oppgradere fra 60D. Er det noe poeng å vurdere 90D I forhold til 100D nå når prisen gikk noe ned på 90? Ønsker raskere lading og noe mer rekkevidde. 75D er ikke aktuellt.

Nasatech

Sitat fra: Tin på tirsdag 18. april 2017, klokken 14:46
Ønsker å oppgradere fra 60D. Er det noe poeng å vurdere 90D I forhold til 100D nå når prisen gikk noe ned på 90? Ønsker raskere lading og noe mer rekkevidde. 75D er ikke aktuellt.

100D er vel mer enn 10Kw mer enn 90D, hvis jeg har fått med meg riktig? Jeg har 90D og er veldig fornøyd med den. Alle destinasjoner nær Oslo (Geilo, Beito osv.) går uten lading, selv med henger. Reiser jeg til DK så lader jeg to ganger, men det tror jeg man gjør med 100D også.

Espen Hugaas Andersen

90D har vel ca 84 kWh tilgjengelig og 100D har vel 98,4 kWh tilgjengelig. Da er forskjellen ca 14,4 kWh eller ca 17% økt kapasitet/rekkevidde.

42.800 kr ekstra, eller 5,15% høyere pris, for 17% mer rekkevidde, virker ikke urimelig for meg. Men jeg syns ikke det er en no-brainer lengre å velge 100D. Man får spørre seg - hvor mye rekkevidde trenger man?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nasatech

I % er det ikke mye, men mye man kan få for 42.800 kroner

Havebigfun

Det er vel ikke bare 17% større batterikapasitet men også vesentlig raskere lading på SC- både fordi batteriet tåler høyere ytelse men også fordi man trenger lavere SOC for å nå neste SC. Det blir også lettere å hoppe over enkelte SC. På mine turer hvor jeg kjører 150 mil på en dag og er innom 8-10 SC monner det- tror jeg sparer en time ca.
Med større batteri er man også mere fleksibel mtp enkelte SC med lange køer på utfartsdagene- de kan lettere hoppes over.
Ettersom det nå følger med "kun" 400 kWh/år gratis lading på SC flytter man noe av den da dyrere ladingen på SC hjemover- dette blir bare småbeløp men man sparer tid og hjemmelading er mindre skadelig for batteriet enn lading på SC.

Høyere batterikapasitet gir også høyere restkapasitet om noen år. Dette virker ikke å være et stort problem ettersom degraderingen går svært langsom.

De fleste her inne bytter biler og kjører de ikke opp- da kommer bruktbilprisen man får inn- 100 gir mere penger i kassen en 90 når den dagen kommer- kan hende det er vesentlig bedre salgsmuligheter og dertil høyere pris, mellomlegget blir altså vesentlig lavere enn de 43k som ligger imellom i nybilprisen.

Jeg ville heller valgt større batteri enn andre features, eks premium eller lyd- forutsatt jeg har de pengene ved kjøpstidspunktet. ;)

nie

Sitat fra: Tin på tirsdag 18. april 2017, klokken 14:46
Ønsker å oppgradere fra 60D. Er det noe poeng å vurdere 90D I forhold til 100D nå når prisen gikk noe ned på 90? Ønsker raskere lading og noe mer rekkevidde. 75D er ikke aktuellt.
Forskjellen i dag er vel ca 43000,-
Natt til kommende mandag øker denne til ca 58000,- så det kan i så fall være greit å bestemme seg før dette.

Personlig ville nok jeg ha valgt X100. Dette da min dimensjonerende strekning fra Bergen-Ørsta (34 mil) stort sett krever lading på Sandane med min nåværende S85D. Det vil nok også være nødvendig med X90.

Med X100 er jeg nokså sikker på at jeg kan kjøre uten å lade på Sandane. Lading på Sandane er 0 problem i dag men jeg ser for meg at dette endres i årene som kommer etterhvert som Model 3 rulles ut.



Espen Hugaas Andersen

Ganske enig med Havebigfun. I tillegg vil man kanskje helst ha en viss sikkerhetsmargin i bunn som man sjeldent/aldri benytter. (Bilen vil begynne å klage om at rekkevidden er veldig lav og man må lade øyeblikkelig. Tilgjengelig effekt vil reduseres.)

Sier man at dette er på 5 kWh/20 km, så er den praktisk brukbare kapasiteten 79 kWh på 90D og 93,4 kWh på 100D. Da er økningen i kapasitetet enda litt større - 18%.

Er man enda litt mer forsiktig/nervøs, og sjeldent/aldri bruker de nederste 10 kWh/40 km, så er den praktisk brukbare kapasiteten 74 kWh for 90D og 88,4 kWh for 100D. Da er økningen på 19,5%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Differansen er ca 102,4 versus 88,9 målt på nye biler. Dvs 13,5kWh.

100D lader litt raskere.

Jeg ville nok sterkt vurdert 100D om jeg skulle kjøpt, men det begynner å bli en veldig dyr bil.
Noe under 90 ville jeg ikke vurdert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. april 2017, klokken 15:03Differansen er ca 102,4 versus 88,9 målt på nye biler. Dvs 13,5kWh.
Forskjellen er nok litt større. Jeg vet ikke akkurat hvilket tall som er feil, trolig er begge litt unøyaktige (alle batteripakkene er jo litt forskjellige), men det vi vet er at 100 kWh pakken har 8256 celler og 90 kWh pakken har 7104 celler.

Er da 102,4 kWh riktig for 100 kWh pakken, så må 90 kWh pakken ha 88,1 kWh. Og er 88,9 kWh riktig for 90 kWh pakken, så må 100 kWh pakken ha 103,3 kWh. Forskjellen er altså 14,3-14,4 kWh.

Begge batteriene har en utilgjengelig buffer i bunn på 4 kWh, så det er snakk om ganske nøyaktig 17% mer tilgjengelig kapasitet for 100D vs 90D.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Jeg har sett at Teslabjørns TMX P90DL aldri går over 100 kW på SuC, stopper på lavt 90-tall. Han nevnte noe om en oppdatering som senket peak ladeeffekt, gjelder dette for alle?

Nasatech

Sitat fra: gigafactory på onsdag 19. april 2017, klokken 15:42
Jeg har sett at Teslabjørns TMX P90DL aldri går over 100 kW på SuC, stopper på lavt 90-tall. Han nevnte noe om en oppdatering som senket peak ladeeffekt, gjelder dette for alle?

Nope. TeslaBjørn har F0008x som VIN. Jeg har F00076 og har ikke dette problemet. Må være noe med bilen hans eller kanskje det at han har ladet så mye?

fonberg

Sitat fra: Nasatech på onsdag 19. april 2017, klokken 16:27
Sitat fra: gigafactory på onsdag 19. april 2017, klokken 15:42
Jeg har sett at Teslabjørns TMX P90DL aldri går over 100 kW på SuC, stopper på lavt 90-tall. Han nevnte noe om en oppdatering som senket peak ladeeffekt, gjelder dette for alle?

Nope. TeslaBjørn har F0008x som VIN. Jeg har F00076 og har ikke dette problemet. Må være noe med bilen hans eller kanskje det at han har ladet så mye?

Serr? Min S85D starter som regel på 118 kW effekt (rundt 50 tkm/ 12% SOC)
Tipper TeslaBjørns X er strupet slik at hans fans skal få mer tid sammen med han  ;D
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Epleskreller

Gå for 100D.
-Får aldri for mye rekkevidde
-Mindre slitasje på batteri
-Raskere lading på superladere
-Bedre annenhåndsverdi
-90 vil "høres" gammelt ut når den går ut av produksjon
-Snarlig prisøkning på 100D
-oppgradert lader på 100D, fint på trefaselading..
-Vent heller med AP,  det kan evt aktiveres i ettertid (vet mange er uenige i denne..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nasatech

Sitat fra: fonberg på torsdag 20. april 2017, klokken 02:49
Sitat fra: Nasatech på onsdag 19. april 2017, klokken 16:27

Nope. TeslaBjørn har F0008x som VIN. Jeg har F00076 og har ikke dette problemet. Må være noe med bilen hans eller kanskje det at han har ladet så mye?

Serr? Min S85D starter som regel på 118 kW effekt (rundt 50 tkm/ 12% SOC)
Tipper TeslaBjørns X er strupet slik at hans fans skal få mer tid sammen med han  ;D

Oi! Det var veldig høyt igjen. Ligger på ca 100 til 113. Har en eneste gang sett 118 tror jeg.

Helt sikkert strupet for fansen

Cirion

Sitat fra: Nasatech på torsdag 20. april 2017, klokken 08:37
Sitat fra: fonberg på torsdag 20. april 2017, klokken 02:49
Sitat fra: Nasatech på onsdag 19. april 2017, klokken 16:27

Nope. TeslaBjørn har F0008x som VIN. Jeg har F00076 og har ikke dette problemet. Må være noe med bilen hans eller kanskje det at han har ladet så mye?

Serr? Min S85D starter som regel på 118 kW effekt (rundt 50 tkm/ 12% SOC)
Tipper TeslaBjørns X er strupet slik at hans fans skal få mer tid sammen med han  ;D

Oi! Det var veldig høyt igjen. Ligger på ca 100 til 113. Har en eneste gang sett 118 tror jeg.

Helt sikkert strupet for fansen
Kommer litt ann på kjørestil, utetemp osv. Men i P85+ får jeg alltid 118kW som det høyeste på SC nummer 2 og utover... Men på den første, er det ikke alltid jeg kommer opp de tallene der. Mest sannsynlig er det fordi det ikke er langt nok til første supercharger til at batteriet er i rett temp eller at jeg har for høy SOC når jeg ankommer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA