Skrevet av Emne: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.  (Lest 22603 ganger)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1905
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • www.scanfilm.no : Digitalisering og overføring av smalfilm og video til DVD
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #45 på: onsdag 07. juni 2017, klokken 14:16 »
Kan vi bytte kabel på P20 boksen slik at den passer til Tesla eller "må" vi ha ny hjemmelader fra Tesla?

Har boksen uttak med kontakt, eller fast kabel? Er den løs, er det bare å betille en type2-type2 kabel.

Er det boks med en fast kabel med type1 pistol, ville jeg ringt NoFuel. Det skal bare være å skifte kabelen, du behøver ikke ny boks.
Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Marius Strengelsrud

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #46 på: lørdag 09. september 2017, klokken 20:30 »
Hei. Jeg vurderer kjøp av ny 2018 e-golf. Så jeg lurer på det med hurtiglading. Hvor ofte kan jeg lade på denne måten ?

Forum Admin

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Innlegg: 286
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #47 på: tirsdag 12. september 2017, klokken 10:59 »
Lad så ofte du har behov. Lader du flere ganger om dagen, i flere år på rad, som f.eks en taxi kanskje vil gjøre vil batteriet trolig degraderes fortere enn ved kun saktelading, men på den annen side betyr jo det at du har brukt bilen mye :-).

For vanlig bruk er dette ikke noe å være bekymret for.
Mvh Lars, Administrator på elbilforum.no

Art

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #48 på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 19:17 »
Hei. Vet ikke om dette er rette plassen å spørre, har prøvd å søke, men kjenner nok ikke systemet godt nok.
Henter ny og første el bil I morra, og deretter ladebrikke fra elbil foreningen. Hvor lang tid, fra registrering til jeg kan bruke brikka, går det normalt?. Planlegger tur på torsdagen hvor det vil være behov for lading for å klare tur/retur. Kan jeg satse på å bruke ladebrikke, eller bør jeg satse på fosilbrennstoff bilen?

Vollis47

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 302
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #49 på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 20:19 »
Rett plass dette Art. Mener du kan bruke ladebrikken så raskt du har fått registrert den hos Elbilforeningen og deretter Fortum og Grønn Kontakt. Du har jo ogs muligheten til å bruke App om du har smarttelefon eller SMS. Lykke til og god tur. Ja, og gratulerer som elbilist.
Kristiansand / Egersund
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015
MB S-klasse, 2012

Art

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #50 på: tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:49 »
Flott villig.
Da satser jeg på at dette ordner seg I morra, og dermed "avgårde kåre" på torsdag. Takk for tilbakemelding.

Erik Ola Ulvestad

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #51 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 22:57 »
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Nja, DC feilstrøm under utløsenivå til type B  vern kan likevel maskere funksjon til ovanforliggande type A vern for AC feil, er det ikkje så? Derfor er det ikkje anbefalt med A + B. Men det kan nok diskuterast om det likevel er betre enn ikkje noko vern i heile tatt. Forvirrande, ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7097
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #52 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 12:10 »
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Nja, DC feilstrøm under utløsenivå til type B  vern kan likevel maskere funksjon til ovanforliggande type A vern for AC feil, er det ikkje så? Derfor er det ikkje anbefalt med A + B. Men det kan nok diskuterast om det likevel er betre enn ikkje noko vern i heile tatt. Forvirrande, ja.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
For å bidra til forvirringen, B-vernet i Salto og Keba boksen er visnokk av typen med så lav utløsestrøm på DC at en ikke får forankoblet vern til å gå i metning.
Dessuten er dette A før B problematikken kun relevant der det forankoblede vernet beskytter mer enn kun ladestasjonen.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tiger`n

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 900
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #53 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 12:29 »
Salto og keba har ikke B vern i den forstand, men Dc-rcm. Lekkasje strøm detektor.
Disse installeres med type A vern i tilførsel og kan brukes med eksempelvis Pr eller pfsp kabel. trenger ikke dobbel isolert som pfxp.

HEL

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #54 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 10:01 »
Har en Peugueot iON

Ønsker å lade på P-Huset i Aker Brygge

Har fått svar om at jeg trenger en type 1 til 2 ladekabel

Hvordan ser den ut?
Hvor får jeg tak i det billigst mulig?

https://ladeinorge.no/userguide.html

Det står også på automaten:

22KW kr 15 pr påbegynt 30 min
4-22 KW kr 15 pr påbegynt 60 min

Leverer den 22 KW til iON via overgangskabelen?


Pysjå ion
Kjørte Think i 2004 til 2007, det var kaldt.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3719
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #55 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 10:08 »
Du kan betale f.eks 1650 kr hos ladespesialisten: http://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler

Ladehastigheten vil bli begrenset av den interne laderen i bilen, som jeg antar er 3,3 kW.
« Siste redigering: mandag 23. oktober 2017, klokken 10:10 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

Forum Admin

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Innlegg: 286
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #56 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 10:08 »
Skal du vestover, kan du kjøpe kabel hos NoFuel på lokket mellom E18 og Fornebu.
http://www.nofuel.no/Produkt/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-20a-5m#product

Laderen i iON er på 14A og du vil ikke få raskere lading enn det. (men altså litt raskere enn med ladekladden du allerede har).
« Siste redigering: mandag 23. oktober 2017, klokken 10:10 av Forum Admin »
Mvh Lars, Administrator på elbilforum.no

HEL

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 33
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #57 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 15:28 »
Et annet spm. Jfr bildene i innlegget mitt over.
Dersom bilen er fulladet etter en time og den blir stående i to.
Blir jeg da belastet for to timer?
Pysjå ion
Kjørte Think i 2004 til 2007, det var kaldt.

Orbit

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 690
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #58 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 15:46 »
Fra din egen link
Sitat
OBS att dersom prisingen er angitt i tid vill kortet bli belastet for den tid bilen er tilkoblet, ikke for den tid bilen faktisk lader.
2017 BMW i3 94Ah

PalEngh

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Lading for Dummies -en nybegynnerguide.
« Svar #59 på: mandag 23. oktober 2017, klokken 19:29 »
Et annet spm. Jfr bildene i innlegget mitt over.
Dersom bilen er fulladet etter en time og den blir stående i to.
Blir jeg da belastet for to timer?
Det vanlige er at du belastes for den tiden du er tilkoblet, så ja.