Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Range extender - C-Zero

Startet av Marius Link, tirsdag 06. desember 2016, klokken 05:20

« forrige - neste »

Marius Link

Hallo, fikk zero for et par mnd siden men mangler akkuratt 1-2 mil på å komme meg frem og tilbake fra et sted jeg er veldig ofte og må derfor innom hurtigladerstasjon hver gang når det er kaldt, men det hadde gått på sommerføre.

Lurer derfor på om det er en billig enkel løsning å øke rekkevidden med et par mil på elbilen, så jeg har litt ekstra kraft å gå på? Er og klar over at rekkevidden vil gå ned med endel prosent etterhvert som elbilen blir eldre.

Er ikke teknisk kyndig selv og er redd for å bryte garanti osv, men finnes det verksted e.l som kan løse dette her? Ellers er nemlig elbilen grei, bortsett fra frem/tilbake til det ene stedet. 1-2 mil ekstra er minimum, men om det ikke koster all verden å øke det enda mer på så er såklart det og aktuelt. Bør kunne brukes med eksisterende ladekontakter så det blir en "integrert" del av bilen.

AppleKnocker

Webasto eller tilsvarende drivstoffvarmer kanskje? Da slipper du å bruke strøm til varmeapparatet.

Rekkeviddeforlenger i form av ekstra batteri du kan plugge inn, er i praksis science fiction. I hvert fall hvis du tar kostnader med i vurderingen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pwb

Jeg trodde det jo ikke selv når jeg byttet til gode sommerdekk (gode som i at de sitter som støpt på veien), men dette tok jo fort 2-3 mil av rekkevidden. Så dekkvalg har en del å si. Men hvorfor kjøpte du den bilen hvis du mangler noen mil på ett sted du er veldig ofte?

lfc4ever

#3
Webasto eller varme klær er et godt tips.
Jeg regner halv rekkevidde på vinteren med full guffe på varmeappratet.

Når du bruker varmeapparatet er det en fordel om den står på maks varme og heller redusere vifte hastigheten.
Ha minst mulig luft på frontruten, da går energien til oppvarming av luften i bilen isteden for frontruten.
Samt ikke bruke aircondition da den trekker ekstra strøm.
En kan også sette inn en liten varmeovn før en drar for å forvarme bilen.

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

asbkar

Det er også flere som har isolert vannkretsen til varmesystemet. Forvarmet bil med defa kupevarmer og varme klær kan gjøre at du klarer deg uten varmeapparat. Er mest rundt 0 og fuktig vær du kan trenge varme for å bli kvitt dugg.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

TB

Sitat fra: Marius Link på tirsdag 06. desember 2016, klokken 05:20
Er ikke teknisk kyndig selv og er redd for å bryte garanti osv, men finnes det verksted e.l som kan løse dette her? Ellers er nemlig elbilen grei, bortsett fra frem/tilbake til det ene stedet. 1-2 mil ekstra er minimum, men om det ikke koster all verden å øke det enda mer på så er såklart det og aktuelt. Bør kunne brukes med eksisterende ladekontakter så det blir en "integrert" del av bilen.
Å utvide batteriet er ikkje ein enkel jobb. Har lest om enkelte som har laga løysing for dette, blant anna ein med dobbelt batteri i Danmark? Men, det er ikkje enkelt å utføre kombinert med fare for å ødelegge. Garanti vil garantert ikkje være gyldig på dei deler som blir endra på.

Det som vil være mulig uten å bryte garanti er å sette inn ekstra batteri som blir brukt for å lade bilen på ordinært vis når den er parkert. Dvs, du lader opp bilen sitt batteri og ekstra batteri. Når du er framme ved destinasjonen kobler du ekstra batteri til den ordinære ladeporten med 230 V vekselspenning. Bilen blir lada opp når den står parkert frå ekstra batteri. Du kobler ifrå og reiser i retur. Når du er heime set du både bil, og ekstra batteri på lading. Ekstra batteri har eigen separat lader og kabel.

Dette vil koste ein del, du treng likeretter, BMS system, batteri og inverter (like til vekselspenning) som kan levere minst 6A. 230 x 6 A = ca 1,4 kW pr time - dvs lading går seint.

Det som er mulig å gjennomføre. (ein del er alt foreslått):
- Lade på destinasjonen er alltid svært effektiv bruk av tid, så lenge som det er praktisk mulig.
- Hurtiglade undervegs fungerer og godt, men var ønske om å unngå dette.
- Redusere eller slå av varmen* hjelper stort.
- Isolere varmekretsen, har ein viss effekt.
- Redusere farten.*
- Forsiktig kjørestil.
- Montere fosilvarmer, Eberspächer eller Webasto.
- Sette på dekk med låg rullemotstand, som gjerne er litt slitt, men ikkje nedslitt.. Nye dekk er ofte meir friksjon.
- Ekstra luft i dekk.

*= ikkje alltid like trafikksikkert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Er også mulig å koble til et rent boosterbatteri som står parallellt med original batteriet. Pris: 5000 Euro for 10 kW

Tilgjengelighet: Vanskelig
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marius Link

#7
Sitat fra: pwb på tirsdag 06. desember 2016, klokken 08:46
Jeg trodde det jo ikke selv når jeg byttet til gode sommerdekk (gode som i at de sitter som støpt på veien), men dette tok jo fort 2-3 mil av rekkevidden. Så dekkvalg har en del å si. Men hvorfor kjøpte du den bilen hvis du mangler noen mil på ett sted du er veldig ofte?

ganske enkelt fordi det var et godt familievalg som jeg ikke alene tok (jeg var med på beslutningen og synes ideen var god) og den turen der 3-4 ganger i uka er mitt eget valg da jeg passerer bom frem og tilbake (ca 40,- tilsammen). men elbilen går jevnt og trutt og var billig i drift, så bortsett fra den ene turen der hvor det kniper på med en mil (40 km frem og 40 km tilbake, stort sett motorvei) så er bilen genial til vår bruk rundt her. bensinbilen min har knapt nok vært i drift siden vi fikk den.

i kroner pr kilometer er det vel nesten ingen bil som slår zero (og imiev/ion) og derfor gikk vi for denne

Marius Link

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 06. desember 2016, klokken 07:35
Webasto eller tilsvarende drivstoffvarmer kanskje? Da slipper du å bruke strøm til varmeapparatet.

Rekkeviddeforlenger i form av ekstra batteri du kan plugge inn, er i praksis science fiction. I hvert fall hvis du tar kostnader med i vurderingen.

det var kjipt, rent teknisk skulle en nesten tro det var mulig å kjøpe batterier som kunne settes sammen som lego med 1-2 kwt pr kladd og legge i bagasjerommet e.l med en slags mulighet for å koble sammen mot det andre, jeg fant en sånn dings i tyskland tror jeg det var som skulle lade det vanlige bilbatteriet mens man kjørte og gi 60-80 km ekstra rekkevidde, men det kostet den nette sum av 72 000,- og hadde egen kabel, noe det rett og slett ikke er verdt.

da får jeg bare finne meg i å hurtiglade på veien hjem.

Marius Link

Sitat fra: TB på tirsdag 06. desember 2016, klokken 13:36
Sitat fra: Marius Link på tirsdag 06. desember 2016, klokken 05:20
Er ikke teknisk kyndig selv og er redd for å bryte garanti osv, men finnes det verksted e.l som kan løse dette her? Ellers er nemlig elbilen grei, bortsett fra frem/tilbake til det ene stedet. 1-2 mil ekstra er minimum, men om det ikke koster all verden å øke det enda mer på så er såklart det og aktuelt. Bør kunne brukes med eksisterende ladekontakter så det blir en "integrert" del av bilen.
Å utvide batteriet er ikkje ein enkel jobb. Har lest om enkelte som har laga løysing for dette, blant anna ein med dobbelt batteri i Danmark? Men, det er ikkje enkelt å utføre kombinert med fare for å ødelegge. Garanti vil garantert ikkje være gyldig på dei deler som blir endra på.

Det som vil være mulig uten å bryte garanti er å sette inn ekstra batteri som blir brukt for å lade bilen på ordinært vis når den er parkert. Dvs, du lader opp bilen sitt batteri og ekstra batteri. Når du er framme ved destinasjonen kobler du ekstra batteri til den ordinære ladeporten med 230 V vekselspenning. Bilen blir lada opp når den står parkert frå ekstra batteri. Du kobler ifrå og reiser i retur. Når du er heime set du både bil, og ekstra batteri på lading. Ekstra batteri har eigen separat lader og kabel.

Dette vil koste ein del, du treng likeretter, BMS system, batteri og inverter (like til vekselspenning) som kan levere minst 6A. 230 x 6 A = ca 1,4 kW pr time - dvs lading går seint.

Det som er mulig å gjennomføre. (ein del er alt foreslått):
- Lade på destinasjonen er alltid svært effektiv bruk av tid, så lenge som det er praktisk mulig.
- Hurtiglade undervegs fungerer og godt, men var ønske om å unngå dette.
- Redusere eller slå av varmen* hjelper stort.
- Isolere varmekretsen, har ein viss effekt.
- Redusere farten.*
- Forsiktig kjørestil.
- Montere fosilvarmer, Eberspächer eller Webasto.
- Sette på dekk med låg rullemotstand, som gjerne er litt slitt, men ikkje nedslitt.. Nye dekk er ofte meir friksjon.
- Ekstra luft i dekk.

*= ikkje alltid like trafikksikkert.

dette med et ekstra portabelt batteri har jeg faktisk tenkt på, men hva vil det evt koste i norge? trenger jo forsåvidt bare en vanlig stikk kontakt, i værstefall hadde jo faktisk et agregat fungert men det hadde sett litt dumt ut hvis det skulle stått der å dure. Jeg har sett noen sånne dingser på alibaba, men å bestille derfra har jeg litt skrupler mot mht kvalitet på det du får, spesielt på så dyre ting.

et sånt fritidsbatteri man bl.a bruker på solpanel på rundt 200 amperetimer + en slags koblingssak hadde muligens vært noe en kunne satt sammen selv? spiller ingen rolle mht tid egentlig, jeg blir sittende der i 2-3 timer pr gang og ofte mer, og får jeg 1 mil på batteriet går det nok hjem (selv om skilpadda lyser).

Marius Link

#10
Sitat fra: lfc4ever på tirsdag 06. desember 2016, klokken 10:54
Webasto eller varme klær er et godt tips.
Jeg regner halv rekkevidde på vinteren med full guffe på varmeappratet.

Når du bruker varmeapparatet er det en fordel om den står på maks varme og heller redusere vifte hastigheten.
Ha minst mulig luft på frontruten, da går energien til oppvarming av luften i bilen isteden for frontruten.
Samt ikke bruke aircondition da den trekker ekstra strøm.
En kan også sette inn en liten varmeovn før en drar for å forvarme bilen.

har kupevarmer og varmetråder i førersete så stussen holder seg god og varm uten at det drar mange watt så det har vi tenkt over. så lenge det 2-3 varmegrader så lyser skillpadda ca 3 km før jeg kommer hjem hver gang. kaldere enn det så må jeg mellomlade, virker som batteriet gir mindre da plus da begynner det å bli drøyt å kjøre uten varmeapparat.

om ikke annet så er det her en interessant tråd for jeg er sikkert ikke eneste med det dilemmaet her.. folk som skal på trening, møter osv 2-3 ganger pr uke og mangler akkuratt så de kommer hjem. det er liksom så dumt at det skal så lite ekstra til.


pwb


automat

https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/ecomulti

https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multiplus-12v-24v-48v-800va-3kva. Men bør nok bruke lithiumbatteri hvis man i det heletatt skal få plass i bagasjen.

Er det ikke mulig å kjøpe seg noe lademulighet på stedet? Tror det fort kan bli billigere enn en batteriløsning. (Eller kjøre fossilbil om vinteren).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Sitat fra: Marius Link på tirsdag 06. desember 2016, klokken 16:01
har kupevarmer og varmetråder i førersete så stussen holder seg god og varm uten at det drar mange watt så det har vi tenkt over. så lenge det 2-3 varmegrader så lyser skillpadda ca 3 km før jeg kommer hjem hver gang. kaldere enn det så må jeg mellomlade, virker som batteriet gir mindre da plus da begynner det å bli drøyt å kjøre uten varmeapparat.

om ikke annet så er det her en interessant tråd for jeg er sikkert ikke eneste med det dilemmaet her.. folk som skal på trening, møter osv 2-3 ganger pr uke og mangler akkuratt så de kommer hjem. det er liksom så dumt at det skal så lite ekstra til.
Det finnes ikkje strøm der du reiser til - det ville være det beste alternativet.

Aggregat er tungt, og sølete. Må ha det ut av bilen for å bruke det, bensin søl, lukt og bråk. Ingen god løysing.

Om du treng lite ekstra vil ein ferdig løysing være ein tradisjonell UPS.
Ulempen er at desse normalt blir levert med blysyrebatteri - dvs. tungt og lite energi.

Eksempel: 6x 12V/9Ah batteri kan levere 2000 W i ca 7 minutt. Kan legge til fleire batteri, der 6 batteri er kobla i serie x 2. Tre slike pakker vil gi 42 stk 12 V / 9Ah som bør gi litt over ein time med lading på ca 6A.

Vekta blir ca 160 kg... Kostnad ca 16 000 kr

Vil være lettere med lithium, kva kostnad dette blir har eg ikkje rekna på.

Eksempel på UPS:
https://www.komplett.no/product/613083/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-pw-ups-vfi-3000-lcd-3000va#
https://www.komplett.no/product/877587/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups-og-ups-batteri/bluewalker-batterypack-for-vivfi-3000rt#
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA