Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Acc i ioniq

Startet av moby666, søndag 20. november 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

moby666

Har hatt bilen i noen dager nå og må bare få trekke fram den vanvittige bra adaptive cruise kontrollen. Har kjørt mange biler med acc, men den som sitter i ionoq overgår alle! Kø funksjonen er helt genial, fartstilpassningen og  medbremsing er silkemykt. Acc kombinert med lane assist (i medium) er en fantastisk kombinasjon.  Hva er andres erfaringer?

turfsurf

Har du prøv Tesla AP og MB sin drive pilot+, og f.eks BMW sin kø assistent, som ett sammenligningsgrunnlag?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moby666

#2
Har testet ap på tesla og det er et litt annerledes system og ikke helt sammenlignbart når det gjelder funksjon og pris. Biler jeg har kjørt med acc er: i3, egolf, outlander phev, mazda 6, mazda cx5 og passat

turfsurf

Utviklingen går fort fremover med disse tingene, veldig bra at Hyundai har gjort en god jobb her.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lible

Hvordan fungerer fartsintervallene (økning og reduksjon av rekuperasjon) og styringen av disse?

e-Golf har en liten knapp på rattet med +- 10 km av gangen, dvs man kan kjøre bilen aktivt kun med bruk av ACC og bryteren på rattet, trenger strengt tatt ikke bruke pedalene på en lengre kjøretur. Morsomt å kjøre på svingete vei, nærmer deg svingen i 80 km/t, 2 klikk på - knappen, kraftig nedbremsing/rekuperasjon til 60 km/t, 1 klikk på + midt i svingen for fartsøkning ut av svingen, 1 klikk til i utgangen, så er man tilbake til 80 km/t.

Genialt system, eneste jeg savner er en større bryter, f.eks én på hver side av rattet, på undersiden/baksiden, da ville man kune kjøre bilen nærmest som en Formel 1 bil.

Eoniq

Acc var noe jeg så frem til på Ioniq , spesielt siden en glipp fra min side gjorde at jeg ikke fikk det i hybriden min, men må innrømme at både Acc og lane assist er avskrudd nå.

Acc passer ikke på svingete veier da den gjør at bilen akselererer når bilen foran forsvinner rundt en sving og bremser hardt når jeg kommer ut av svingen i større fart og nærmere bilen foran. (Blir for mye rykk og napp)

Lane Assist gir såklart beskjed når du er for nærme midt og kantmerkingen på veien, noe som er ett problem ved vann i hjulsporene i veibanen og ved møte av større biler som tar mer enn halve kjørebanen (BMW, Mercedes, Audi og tungtransport

Kavorka

Sitat fra: Lible på søndag 20. november 2016, klokken 10:02
Hvordan fungerer fartsintervallene (økning og reduksjon av rekuperasjon) og styringen av disse?

e-Golf har en liten knapp på rattet med +- 10 km av gangen, dvs man kan kjøre bilen aktivt kun med bruk av ACC og bryteren på rattet, trenger strengt tatt ikke bruke pedalene på en lengre kjøretur. Morsomt å kjøre på svingete vei, nærmer deg svingen i 80 km/t, 2 klikk på - knappen, kraftig nedbremsing/rekuperasjon til 60 km/t, 1 klikk på + midt i svingen for fartsøkning ut av svingen, 1 klikk til i utgangen, så er man tilbake til 80 km/t.

Genialt system, eneste jeg savner er en større bryter, f.eks én på hver side av rattet, på undersiden/baksiden, da ville man kune kjøre bilen nærmest som en Formel 1 bil.
Robert viste litt hvordan regen kraft justeres med hendler på ratt på ioniq'en, ref:
https://youtu.be/0kZgYdKmIKA

Lible

Sitat fra: Eoniq på søndag 20. november 2016, klokken 10:10
Acc var noe jeg så frem til på Ioniq , spesielt siden en glipp fra min side gjorde at jeg ikke fikk det i hybriden min, men må innrømme at både Acc og lane assist er avskrudd nå.

Acc passer ikke på svingete veier da den gjør at bilen akselererer når bilen foran forsvinner rundt en sving og bremser hardt når jeg kommer ut av svingen i større fart og nærmere bilen foran. (Blir for mye rykk og napp)

Har ikke merket tilsvarend problem. Tror du lett unngår slike rykk ved å tilpasse avstanden til forankjørende og fart på ACC. Dvs hvis farten er innstilt på ca fart til forankjørende, vil ikke farten øke om forankjørende forsvinner rundt en sving. Ditto mener jeg du kjører for nærme forankjørende hvis du opplever å innhente vedkommende for raskt ved utgangen av svingen.


Sitat fra: Kavorka på søndag 20. november 2016, klokken 10:28

Robert viste litt hvordan regen kraft justeres med hendler på ratt på ioniq'en, ref:
https://youtu.be/0kZgYdKmIKA

Se der ja, der var hendlene/knappene på baksiden av rattet, som jeg etterlyste på e-Golfen. Kan man stille inn for f.eks 10 og 10 km/t eller fungerer de som en vanlig gasspedal med suksessiv øking/demping?

tuono

#8
Med hensyn til avstandsholding til bil foran I svinger o.l:
Ioniqen har imponert meg her. Den har askillig større radarvinkel en f.eks. hva Volvo har på sitt system.
Dette har jeg konstatert da jeg kjører bilen I ACC mode på akkurat samme strekning som jeg I flere år har kjørt Volvo. Der Volvo mistet forankjørende bil på sitt system og startet å dra på, holder Ioniqen avstanden fjellstøtt.

Jorgen86

Fikk 4900,- og tre prikker pga den acc'n jeg, bilen foran svingte av og jeg hadde acc innstilt på E6 fart i 70 sona, ikke vandt til å kjøre med sånne moderne greier så jeg tenkte ikke på det, min første fartsbot siden jeg tok førerkort for 12 år siden
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

tutti

Sitat fra: tuono på søndag 20. november 2016, klokken 13:25
Med hensyn til avstandsholding til bil foran I svinger o.l:
Ioniqen har imponert meg her. Den har askillig større radarvinkel en f.eks. hva Volvo har på sitt system.
?

HPSE

Sitat fra: Jorgen86 på søndag 20. november 2016, klokken 20:28
Fikk 4900,- og tre prikker pga den acc'n jeg, bilen foran svingte av og jeg hadde acc innstilt på E6 fart i 70 sona, ikke vandt til å kjøre med sånne moderne greier så jeg tenkte ikke på det, min første fartsbot siden jeg tok førerkort for 12 år siden
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

tuono

Sitat fra: tutti på søndag 20. november 2016, klokken 23:53
Sitat fra: tuono på søndag 20. november 2016, klokken 13:25
Med hensyn til avstandsholding til bil foran I svinger o.l:
Ioniqen har imponert meg her. Den har askillig større radarvinkel en f.eks. hva Volvo har på sitt system.
?

Det er tydelig at systemet klarer å "holde" forankjørende bil innenfor en større vinkel enn hva Volvo klarer med sitt system. Med den reservasjonen at jeg ikke har kjørt den helt nye versjonen av Volvos system.

Jorgen86

det var 70 og jeg ble målt til 92 men 100 på nåla.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

HPSE

Sitat fra: Jorgen86 på mandag 21. november 2016, klokken 07:26
det var 70 og jeg ble målt til 92 men 100 på nåla.

Ok :( Men da fikk du jo ikke bot pga ACC´en til bilen!?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA