Skrevet av Emne: Zero Motorcycles  (Lest 9024 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12472
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #30 på: onsdag 08. november 2017, klokken 18:27 »
Kopierer dette siste innlegget. Kjørte også Zero på regnvåt vei, og uten tryggheten av antispinn kjørte jeg "som ei krykke". Ikke kjekt. Hadde nok lært sykkelen bedre å kjenne raskt, men det er bare så utrolig avslappende å vite at systemet er der i tilfelle gruff.

Hadde en annen situasjon; denne gangen i camperen der antispinn var essensielt: Kjørte forbi en lastebil på rett strekning i tett regn, og da jeg kom opp på siden av lastebilen ble jeg totalblindet av vannsprut fra dekkene til lastebilen som kjørte i piggdekk spor fulle av vann. I trygg forvissning om at bilen hadde antispinn og at veistrekkningen var fri før jeg mistet sikten gav jeg full gass og kikket sideslengs på lastebilen for å konstant avstand til den. Siden lastebilen hadde god sikt, og kjørte rett fram, var teorien at det ville jeg også gjøre omjeg holdt fast avstand til den. Antispinn forhindret sladd, og etter noen sekunder var jeg forbi og hadde full sikt igjen. Egentlig udramatisk, men dramatisk likevel. ( Glad kona sov for å si det slik )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 579
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #31 på: mandag 13. november 2017, klokken 11:26 »
Angående offentlig lading, det funker vel hvis man har Charge Tank og eventuelt med seg en Type 2-kabel? Så kan man lade med max 6 kW på flexiladere, noe som er kjekt fordi de ofte er ledige og kan brukes selv om noen andre står på CHAdeMO. Litt kjedelig å betale for 43/22 kW og bare få 6 selvfølgelig, og det blir jo en lang pause, men da er jo langtur om sommeren litt mer gjennomførbart, om enn med en betydelig redusert aksjonsradius. Hvis du planlegger litt så overnatter du kun på steder med lading, ikke altfor mange km per dag og med et langt lunsj-stopp på et sted med Type 2 lading og noe å finne på. Jeg hadde kost meg i alle fall.  :)

Men 20 kWh, CCS og antispinn, da er vi i mål.

Lepet65

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #32 på: mandag 13. november 2017, klokken 14:05 »
BMW X3
Venter på X3i, iX3, X35edrive, i5 eller noe lignende

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 579
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #33 på: mandag 13. november 2017, klokken 14:49 »
Denne altså:
http://www.energicamotor.com/energica-eva-esseesse9-old-school-electric-motorcycle/

Energica ser ut som veldig bra sykler, men 11,7 kWh er jo et stykke unna. Zero SR har jo 14,4 uten at den veier mer enn 188 kg, så her er det noe å gå på. Power Tank legger til 3,6 kWh og 20 kg. Hvis vi antar at det er mulig å pakke inn to ekstra power tanks i hovedpakken ved å redesigne sykkelen ender vi bare på 228 kg. Ikke uhåndterlig det, tåler t.o.m. litt ekstra vekt i form av aktiv kjøling ved hurtiglading.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12472
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #34 på: mandag 13. november 2017, klokken 17:28 »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Porsgrunn

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 419
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #35 på: mandag 13. november 2017, klokken 22:31 »
Så både Energica og Zero syklene på elbilmessen i Gøteborg i helgen, flotte sykler alle sammen.

Har ikke noe erfaring med mc, men de er ganske forskjellige både i størrelse og kjørestilling. En annen stor forskjell er at Energica støtter CCS lading noe som nok bør gjøre lading på lengre turer enklere med den.

HCO

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 542
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #36 på: tirsdag 14. november 2017, klokken 07:53 »
Jeg prøvekjørte Energica i sommer. Alle som tviler på at elmotor er fremtiden også for tohjulinger bør ta en tur på en sånn. Min egen GSX-R føltes som en gammel treg traktor etter turen på Energica...
2016 Renault Zoe 240 Life Hvit Glacier
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium (bestilt)
202x Tesla Model ≡ (kanskje)

Schled

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 73
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #37 på: torsdag 07. desember 2017, klokken 11:57 »

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
Pris på ekstra "charge tank" for 2018 modellen er vist ikke klar ennå men til den gamle kostet den over 16000kr.
 >:(

Så det ser ut til at det foreløpig blir vanskelig å få tak i en ok el MC til en fornuftig pris en stund til.
VW e-up

PerBear

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 815
    • Vis profil
    • Info om Podbike
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #38 på: fredag 11. mai 2018, klokken 06:33 »

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
...

I følge denne artikkelen fås 2018 modellene med hurtigladeplugg.
https://cleantechnica.com/2018/05/06/6-months-of-zero/
Sandnes, Norway.
Inventor of Podbike.

Hansi

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 881
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #39 på: fredag 11. mai 2018, klokken 10:08 »
"Charge Tank" (tilleggsutstyr) med J1772 (Mode3 Type1) ca. 6kW kan vel neppe defineres som hurtigladeplugg?
« Siste redigering: fredag 11. mai 2018, klokken 15:11 av Hansi »
Buskerud
Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

yhafting

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #40 på: søndag 13. mai 2018, klokken 21:40 »

Har fått svar fra importøren av Zero.
Zero syklene kan KUN lades fra vanlig stikkontakt (SCHUKO).
Pris på ekstra "charge tank" for 2018 modellen er vist ikke klar ennå men til den gamle kostet den over 16000kr.
 >:(

Så det ser ut til at det foreløpig blir vanskelig å få tak i en ok el MC til en fornuftig pris en stund til.

Her er noe å sikle på:
http://www.tacita.it/t-cruise/
(Bare så synd den bruker gir :-/ )

Jeg kjører Zero til daglig selv til og fra jobb. Det er ikke en langturssykkel. På svingete veier kjører jeg turer på ca 1.5-2 timer med kona bakpå, uten å bli ukomfortabel mhp batteristatus.

Zero motorsyklene kan lades opp til 1c hastighet, dvs opp mot 10-12 kW. Det finnes tredjepartløsninger (Diginow, Evtricity, se electricmotorcyclesforum.com) som tilbyr det til en gunstigere pris som enn Zeros 6kW, men det er fremdeles litt labert hvis du skal henge med på en guttetur der andre kjører bensinsykkel. Kjører du alene kan det hende det er akseptabelt..

Den dagen motorsyklene når 2.5c, slik som ioniq, så er det duket for et taktskifte. Per i dag krever det aktiv kjøling, med påfølgende kostnader og vekt.

Selv har jeg bygd meg en egen 5kW lader, som bruker auxillery ladeporten til sykkelen. Men det er mest et hobbyprosjekt, men det funker til 1/4 av prisen til Zero, men det er ikke på langt nær så elegant som det du får kjøpt.

Kjører Zero SR 2015 og Hyundai Ioniq

Balrog

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 824
    • Vis profil
    • Ubegrenset og gratis lagring av personalia og data
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #41 på: lørdag 26. mai 2018, klokken 23:54 »
Kjempespennende - fortell mer om ladeløsningen din er du snill!
Over 98.000 problemfrie km i Tesla S P85 levert 270913 samt mer enn 52.000 km i japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA og bannlyst av nissene i Nissan Norge
Tesla Model 3 reservert 310316
Zero SR elektrisk motorsykkel

Jorg

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #42 på: søndag 27. mai 2018, klokken 08:58 »
Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal gå for en løsning hvor man bytter ut standard-laderen til Zero, med 9.9 kWh DigiNow-ladere via englishelectricmotorco.com. Monteres under sykkelen, så man fortsatt kan montere ekstra batteri, eller beholde hanskerommet i "bensintanken". Elsker den oppbevaringsplassen. (Zero DS 2017)

Da kommer man fra 0 til 80% på ca 40 min. Og selv om hastigheten er lavere enn på en bensinsykkel, så er det flere som kører 50-80 mil på en dag med det oppsettet.


« Siste redigering: søndag 27. mai 2018, klokken 09:02 av Jorg »

bno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1930
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #43 på: tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:15 »
Interessant. Kan man få dette montert i Norge (les er det et firma som driver med dette og som har erfaring?)
Tesla Model ≡ RN10779**** 31.03.16 
2017 AmperaE Mottatt 26.5.2017
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

Jorg

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: Zero Motorcycles
« Svar #44 på: tirsdag 29. mai 2018, klokken 23:05 »
Høyst sannsynlig ikke. Oppsettet er ganske nytt. Men de påstår det er en rimelig enkel operasjon. FAQ her:

http://englishelectricmotorco.com/superchargers/