Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er dere fornøyd med bilen og hadde kjøpt den igjen?

Startet av bjodnes, tirsdag 24. mai 2016, klokken 13:27

« forrige - neste »

El Stig

Hei, -prøvde alle bilene i samme 'klasse' før vi bestilte MB B-el. Vel vitende om ulempene; bilen ER i en klasse for seg rent kvalitetsmessig, den har god plass, stort produksjonsvolum å vise til, og 'leverer' på distanse.  Har nylig passert 20.000 km, og det var en fryd å hente bilen på ettårs kontroll, og betale tot 880,- for service, inkl kart oppdatering m m (!)
Liten kunnskap om LiPo/ Li-ion bat, -men ser for meg at normal lading, til ca 80% av tot kapasitet, (Range + et must), vil vise seg å være en god filosofi om noen år...

Anders Jensen

JA jeg hadde lett bestillte en til og kvittet oss med dieselbilen.. men frua er ikke helt med på det ennå.

må nok prøves litt først for hennes del.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Hehe, ja, skulle gjerne hatt en til jeg også, men da måtte det ha vært firehjulsdrift og 25 mil uansett temperatur (har ikke tenkt å bruke tid på lading). Slenger ikke 800 laken på bordet for å få til det, så blir nok fossil en stund til for å dekke det behovet. Kanskje om 3-4 år?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Blir nok en Tesla model3 når den kommer tenker jeg. Normal pris og fin familiebil.
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Ja, vi får se hva den kommer på når den er ferdig og de klarer å levere :-)
Hehe, tar jo år og dag...
Og, hva prisen blir med 4WD og greit med utstyr. Er redd det fort blir 450 laken...
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Om så så inkluderer det lading i bilens levetid. slik at man ikke har noe annet enn Service å tenke på. baker man det inn i prisen så blir det ennå enklere. B-klassen koster oss under 3000 kr pr måned inkl service. med 10% egenkapital og 9 år nedbetalingstid.

9 år er lenge.. men planen er uansett å betale ned raskere men fortsatt ha en fornuftig månedskostnad ellers.

Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Hehe, ja, men de tar nok betalt for ladingen også :-)

Uansett mener jeg hovedtrikset er god lading hjemme.

Jeg har hatt bilen på 7 år, men vil nå selge hovedbilen (grunnet firmabil) og cashe ut så kun 3 år/3000 pr mnd igjen :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Første langtur er overstått. 800km Langhus-Etne-Langhus.

Det gikk helt strålende. ble 3 ladestopp til og tre ladestopp fra. totalt strømforbruk på 77,3 kWt.
Til den nette sum av 201 kr tur retur..

turen tok da selvfølgelig noe lengre tid.. ca 12 timer til..kremt.. og 11 timer  fra.. :)

Men det var morro å prøve bilen på skikkelige stigninger. Fra Røldal til toppen før man begynne nedstigningen var hard på batteriet. men vi kom oss til Etne på en Lading fra Haukeligrend.

snittforbruket på turen fra Etne til Langhus endte på 15kWt pr 100 km. (ganget med 0,85)
Turen til Etne hadde nok litt høyere forbruk da det både var kaldere og brattere kjøring.

Ladet på Range +

snittfart på rundt 70-75 km/t

Langturen ga mersmak:)
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

jkirkebo

Sitat fra: Anders Jensen på mandag 05. september 2016, klokken 13:38
Første langtur er overstått. 800km Langhus-Etne-Langhus.

Det gikk helt strålende. ble 3 ladestopp til og tre ladestopp fra. totalt strømforbruk på 77,3 kWt.
Til den nette sum av 201 kr tur retur..

turen tok da selvfølgelig noe lengre tid.. ca 12 timer til..kremt.. og 11 timer  fra.. :)

Langturen ga mersmak:)

Bare synd at MB ikke tilbyr 22kW lader som ekstrautstyr, tenk så mye greiere slike langturer hadde blitt da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PaulusA

Ja, skulle gjerne hatt både 22 kW og hurtiglading, men de fleste er heldigvis ikke like gale som Anders  ;D

Hadde jo gjort bilen som mulig hovedbil det, ikke meg imot.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Født  Gæærn.. med papirer på det ;D ;D ;D

22 kw hadde vært veldig bra:) men fikk sett mye fin natur på turen. er litt som pokemon GO.. bare uten pokemon Go.. ut å bevege seg for å få tiden til å gå:)
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Hehe,
Ja, bra du har det skikkelig dokumentert Anders  8)

Tror din måte å ta en nødvendig stans på er flott og "respect" fra meg :-)
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

ethoring

#27
Fornøyd :-)
Kjøpte i fjor sommer, det ble da en 2015-modell Electric edition (fikk kun valgt lakk og interiørfarge selv).
Oppgraderte i år til 2017-modell. Fortsatt "Edition", men nå fikk man også valgt litt tilvalg som cruise control og skinnseter attåt kampanjemodellen. Jeg var fornøyd nok til å kjøpe igjen ja, og gjorde nettopp det!
Alt dere andre skriver av fordeler og ulemper er jeg stort sett enig i.

Jeg vektla - kanskje mer enn de fleste - fremkommelighet i bratte bakker, da vi gikk for denne. Har en lang, bratt bakke hjem (16 % stigning over en lengre strekning og lite mulighet til å ta god fart), og har sverget til 4x4 før elbil ble et tema. Hadde Ford Focus electric i ett år. Denne har forhjulstrekk men bare ca 48 % av vekten på forhjulene. Jeg visste selvsagt at det ikke var ideelt, men bilen skulle vise seg å være mye verre enn fryktet opp bakkene.

Prøvekjørte en rekke biler opp bakken: e-golf, i3, model s med bakhjulstrekk, leaf, soul og MB B electric.
Mercedesen var best på fremkommelighet av disse. e-golfen var litt dårlig pga bare 50 % vekt på forakselen og FWD - nesten som Forden -, mens leaf, soul og i3 kjentes sånn passe. Mercedesens gode egenskaper skyldes det enkle faktum at nær 60 % av vekten ligger på forakselen, og gjør at den krafser seg meget godt frem på glatta. Har naboer med Leaf (FWD, 56 % vekt på forakselen) og Model S (RWD, 50-50 vektfordeling), av disse 3 har Mercedesen ingen problemer opp bratta på dager hvor Leaf og Model S (RWD) har problemer.

Så hvis fremkommelighet er viktig, og model S/X med Dual motor ikke er aktuelt, så er B electric best :-)

PaulusA

Fin info angående fremkommelighet. Har en veldig bratt bakke, men heldigvis traktor. Vår Subaru Outback 2012 ble ofret for økonomien til vår B electric, grunnet økonomi, da jeg måtte selge en bil.

Vårt inntrykk foreløpig er også at B electric kryper godt frem i bakkene, men i slaps og løs-snø er både D og D- skumle da den bremser for mye på forhjulene, da blir det kun D-auto eller D+
Det er vel flere enn meg som synes dette?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

02jan

Oi så en i3 er som en fwd elbil , selv med motor bak og rwd ?

Har crv og quattro (ekte) for å komme meg opp innkjørselen og utkjørsel, i3 er som en liten geit (men ikke som 4x4).  Fwd audi a6 fungerer ikke.

Har ikke prøvd Mb b , men en i nabolaget med Mb A , ser jeg rygger for å komme ut på vei ved mye snø.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA