Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkeringsur - hvilket anbefales? Erfaringer?

Startet av Anterialis, fredag 21. august 2015, klokken 12:55

« forrige - neste »

Anterialis

Hei godtfolk,
får vel starte med å si at jeg vet det er flere tråder som omhandler tema, men disse er noe gamle og jeg ønsker siste erfaringer.

Jeg skal altså til innkjøp av et slikt ur. Dette er mine preferanser:

- Automatisk. Altså at uret stiller seg selv uten at jeg trenger foreta meg noe når jeg parkerer.
- Design. Så lite som mulig samtidig som det er brukervennlig og enkelt for meg (og parkeringsvakt) å se.
- Kvalitet.
- Sort farge.

Jeg ser at parkeringsur.no selger Park Mini, Park one black og Park one exclusive. Hvilket av disse passer mine preferanser best? Hvor er det best/billigst å kjøpe disse produktene fra?

Jeg betaler heller noen hundrelapper mer for god kvalitet =) Skal jo tross alt så i bmw-en min... (dette er vel lov å skrive i dette underforumet ;) )

Kom gjerne med erfaringer rundt uret du bruker daglig, og fordeler/ulemper!

På forhånd takk!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Jeg bruker Park one exclusive.

Jeg synes den matcher i3 bra, og etter å ha montert den, kan du rett og slett glemme at du har den.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Dette er jo diskutert før, og mitt råd er fremdeles FS21 Park Mini - det er så godt som laget for akkurat i3, og ser faktisk ut som standardutstyr på bilen ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12948.msg346092.html#msg346092

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Anterialis

#4
Sitat fra: bromm på fredag 21. august 2015, klokken 13:25
Dette er jo diskutert før, og mitt råd er fremdeles FS21 Park Mini - det er så godt som laget for akkurat i3, og ser faktisk ut som standardutstyr på bilen ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12948.msg346092.html#msg346092

Ja jeg visste jeg hadde diskutert dette før, men ser nå hvorfor jeg ikke fant det. Begravd inni en stor tråd om alt og ingenting =) Uansett bra imho at det nå er en dedikert tråd, da kan andre finne frem enklere.

Ja jeg liker Park mini, dette er preferansen min p.t. Jeg ser ann hva folk her mener noen dager til =)


EDIT:
Kan man med Park Mini stille klokkeslettet frem i tid? Feks om man kl 19:00 kommer til parkeringsplass hvor det er max 3 timer mellom 08:00 og 17:00, kan jeg da stille uret frem til 08:00?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 13:59
Kan man med Park Mini stille klokkeslettet frem i tid? Feks om man kl 19:00 kommer til parkeringsplass hvor det er max 3 timer mellom 08:00 og 17:00, kan jeg da stille uret frem til 08:00?
Selvfølgelig ikke  ;)
Da ville ikke uret bli godkjent. Poenget er at det skal vise tiden da du parkerte.
Men hva er problemet? Du vil kunne stå til 11:00 dagen etter når klokken viser 19:00.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#6
LMOR: Jeg har dessverre ikke orket sette meg så kraftig inni forskriftene, men etter hva jeg kan forstå av paragraf 11 i "forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr" står det jo at man skal sette tiden fremover dersom avgiftsfri periode ikke har startet.

§ 11.Parkeringstid
Dersom det på plass med tidsbegrenset parkering er innført påbud om bruk av parkeringsskive, skal fører umiddelbart etter at kjøretøyet er stilt på plass stille viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt kjøretøyet ble stilt på plass. Gjelder det ikke tidsbegrenset parkering på det tidspunkt kjøretøyet stilles på plass, stilles viseren på parkeringsskiven på det tidspunkt det igjen innføres tidsbegrenset parkering.

Her er også en post fra en på forumet som ser ut til å kunne sakene sine:

Fra Trafikkbestyrerdenne siden:

"Dette er min gate :)

Regel ang urskive og maks p-tid :

Urskive skal stilles da du ankommer stedet det er maks tid. Eks : 08-18 maks 5 timer. Kommer du klokken 10, stilles urskiven klokken 10.

Kommer du føre 08 eller etter 18 skal urskiven stilles til da avgiften begynner. Eks : kommer du klokken 19 skal urskiven stilles på klokken 08.

Problemet med denne urskiven du benytter er at denne kan ikke stilles frem til for eks 08. Den starter da bilen står stille. Da vil du risikere å få tilleggsavgift grunnet at du ikke har oppfyllt vilkårene.

Dette er lov å gjøre hvis du ikke har urskive :
skrive en lapp med ankomst tid, sett gjerne dato med år. Det er enklere for betjentene å se en lapp det står litt på enn bare en liten "anmerkning"

Kjøp en billett på automaten til 1 kr å legg godt synlig bak frontruten.
Da dokumenterer du gate, automat Nr, ankomsttid, dato.

Husk : urskiven er ment som en billett på lik linje som en fosildrevet kjøretøy. Bare at vi står gratis. Urskive trengs ikke hvis det ikke er maks p-tid.

Hvor du setter ur,et ditt er opp til deg, bare den er lett kontrolerbar.
Urskiven din er nok ikke godkjent. Kan du stille den vil den bli godkjent.
Man kan ikke få tilleggsavgift med dette uret så fremt du forholder deg innen avgiftstiden i gaten (ettersom du ikke får stillt den) "
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

TorS

Elbilforeningen har innmeldingstilbud på Park Mini (inkl. porto!).
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Anterialis

Jeg syns det stod at Elbilforeningen skal ha 449 kr for dette uret? Altså det samme som parkeringsur.no? Forhåntenligvis har jeg misforstått, hva skal Elbilforeningen ha for uret?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Hvis dette er din gate så må du be dem skjerpe seg.
En slik regel bryter med all fornuft og om registrering av tid, og uten at det gir noe som helst merverdi.
Tvert imot så vil du da ikke kunne vite hvor lenge bilen har stått der.
I tillegg kommuniserer du til eventuelle kriminelle at denne bilen kommer til å stå klar til innbrudd i natt  :o
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 14:24
Sitat fra: Anterialis på fredag 21. august 2015, klokken 13:59
Kan man med Park Mini stille klokkeslettet frem i tid? Feks om man kl 19:00 kommer til parkeringsplass hvor det er max 3 timer mellom 08:00 og 17:00, kan jeg da stille uret frem til 08:00?
Selvfølgelig ikke  ;)
Da ville ikke uret bli godkjent. Poenget er at det skal vise tiden da du parkerte.
Men hva er problemet? Du vil kunne stå til 11:00 dagen etter når klokken viser 19:00.
Dette er feilinformasjon, LMOR - man KAN sette hvilket som helst tidspunkt på FS21 Park Mini !!! På baksiden er det en knapp midt på som man tikker frem 15 minutt step til det man måtte ønske på døgnet. Har brukt dette mange ganger da jeg f.eks ankommer 1 minutt over "kvartereret", slik at det ser ut som jeg kommer om 14 minutter (klokken stiller seg nemlig på nærmeste hele kvarter "frem i tid" noe som er akseptert nede på kontinentet, men ikke nødvendigvis her til lands). Da må man riktignok klikke knappen noen ganger (23 timer og 45 min, altså 95 kjappe klikk ;) ). Men altså: man kan sette det tidspunktet man måtte ønske innefor "hele kvarterer" :)

LMOR

OK, jeg kan visst det jeg også, men hele poenget for meg er å slippe å tenke på dette, og det å endre på klokken mener nå jeg fremdeles er ulogisk og risikofylt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på fredag 21. august 2015, klokken 16:14
OK, jeg kan visst det jeg også, men hele poenget for meg er å slippe å tenke på dette, og det å endre på klokken mener nå jeg fremdeles er ulogisk og risikofylt.
Det er ikke ulogisk hvis du ankommer plassen kl. 14:01, og så står det 14:15 på ruta når du forlater bilen. Hva tror du P-vakten kan (potensielt) finne på da, hvis han eller hun ankommer kl. 14:05 etter at du har gått fra bilen ? Jo de kan gi deg bot for å ha stått der 24 timer hvis de er noen skikkelige svinpelser ;)

...og i tilfellet som Anterialis beskriver: nemlig at man ankommer etter avgiftstid er utgått på kvelden, så er det helt riktig at man skal sette uret på innslaget av avgiftstid dagen etter. MAX-tiden gjelder IKKE utenfor avgiftstiden - det finnes massevis av biler (ikke minst fossiler) som står hele natta på plasser i de større byene, hvor det ikke taes betalt mellom f.eks 20:00 og 08:00...

LMOR

#13
Ja, med alle slike regler er det ikke rart etaten får dårlig rykte.
Ditt første eksempel bromm er jeg enig i ikke er ulogisk. Trodde bare at min urskive gjør det automatisk. Skal sjekke det.
Det andre er ulogisk, fordi du har lov å stå fra 19:00 til 11:00. Hvis regelen er 3 timer etter 08:00.
Står klokken på 19:00 er det ingen som kan vite hvor lenge du har tenkt å stå. Hvis den står på 08:00 så mener jeg at det en unødvendig opplysning til elementer som er værre enn parkeringsetaten.

Dette står i manualen min:
Når du parkerer bilen, stiller ParkOne exclusive sig automatisk på det nærmeste kvarter efter ankomsttidspunktet (Eks.: Ved ankomst 10:07 stiller ParkOne exclusive sig på 10:15).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

Det er jo irrelevant hva vi synes er logisk og ikke. Slik jeg oppfatter det er dette ettertrykkelig skrevet ned i lovverket jf. "parkeringsforskriften" jeg siterte i innlegget mitt over. Det går jo klart frem at vi _skal_ klikke frem tidspunktet til innslag av parkeringsbegrensningen, altså feks. 08:00.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA