Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor selges det ikke flere i3 enn det gjør?

Startet av dozeren, onsdag 19. august 2015, klokken 14:14

« forrige - neste »

SOS

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 20:38
Sitat fra: Ferry på onsdag 19. august 2015, klokken 18:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. august 2015, klokken 17:39
Det som gjorde at jeg ikke kjøpte BMW er manglende autoseilefunksjon.

Hvorfor ønsker du den funksjonen? Jeg har sett du har nevnt det flere ganger, men har aldri skjønt problemet. Men så er det heller ikke alt jeg skjønner, da..

Har nok med at jeg er oppforstret på Think Classic og når en er godt vant så holder en på fordelene så langt det lar seg gjøre.

Da forstår jeg ikke helt at valget heller falt på en i3. Ingen andre elbiler på markedet har videreført og forbedret filosofien og målsetningen som Think hadde enn BMW med i3. De har også tenkt nytt vedrørende  produksjonsmetoder, alternative materialer, resirkulering og å benytte tilgjengelig teknologi på best mulig måte.

Girspaken på i3 er ikke så ulik den TH!NK city (Classic) har. Jeg vipper også denne i N  og triller (seiler) der dette er hensiktsmessig. Det kan en og gjøre med i3, men det er hverken frarådet eller anbefalt i brukermanualen. Det å kontrollere pådrag, seiling og effektiv regenering i en og samme pedal er en bedre, enklere og sikrere måte å kjøre på. I nedoverbakker vil TH!NK'en bruke sin moderate regen til å prøve å holde inngangshastigheten. Setter en den i N vil bilen trille og hastigheten øke, alt. holde eller sakte retardere på slake nedoverbakker eller flater. En får en kjørestil der hastigheten varierer en del i forhold til fartsgrensene. Den kan en kun benyttes når en ikke har noen bak seg. Min erfaring er at mest mulig jevn hastighet er vel så effektivt. På i3 med ACC kan bilen holde jevn hastighet og justerer pådrag og regen etter behov.

Jeg har en startstrekning hjemmefra på 7 km der det er mulig å trille den første og de 3 siste av disse. Men jeg må igjennom 2 rundkjøringer for å få det til. Da må en ha klar bane for å komme igjennom disse uten å miste fart. Med i3 og dens kraftige regenering er en alltid parat til å bremse ned med kun bruk av regen. Selv fram mot rødt lys stopper en med kun bruk av regen og bruk av gasspedal. Også i køkjøring trenger en sjelden å flytte foten bort fra "gass"-pedalen. Bremsepedalen benyttes kun til å starte bilen, holde den i ro foran lyskryss i hellinger og når uforusette ting opptrer der en må bremse hardt. Selv da er det ofte nok å justere pedalen til full regen. Etter litt testing på disse 7km ser det faktisk ut som om jeg benytter mindre energi på å holde jevn hastighet i nedoverbakkene og regenerer enn å rulle (seile) så langt som mulig. Jeg har praktisert Rock'n Roll kjørestil når jeg er alene på veien, men heller nok til at a Steady Beat er vel så bra både med eller uten medtrafikanter foran eller bak. Begge kjørestilene fordrer at en holder en viss avstand til forankjørende biler.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

elektrolux

Helt enig med deg i at i3 er eller i alle fall kunne vært den optimale etterfølgeren til Think Classic.

Virker litt som om du sammenligner med Nye Think og ikke Classic. Disse kjører helt forskjellig og den siste mangler bl.a Autoseilefunksjonen. Autoseiling er nettop det: Automatisk seiling, ikke manuell der en aktivt må bytte gir for å seiule.

Classic Think sin funksjon er genial i all sin enkelhet: Slipp akseleratoren og bilen seiler fritt.

Renner en nedover en bakke og farten øker mer enn 5 km/t over siste hastighet der en brukte motoren vil bilen automatisk entre regenerering og holde farten konstant.

I tillegg aktiveres regen ned mot nesten 0 hastighet etter et lett puls på bremsepedalen, og er enda kraftigere om en holder bremsepedalen nede. Girvelgeren gir kun valg mellom revers neutral og framover, og trenger ikke brukes såp lenge en kjører i samme retning.

Dessverre "forsvant" denne funksjonen med Classic Think, ( Tror det var en Siemens Patent ) men en verdig erstatning kom heldigvis med VW sine biler. Siden VW har cruise kontroll er det mulig å manuelt simulere bakkefunksjonen til Classic Think ved å aktivisere cruise kontrollen.

Blir litt mer stress, men som en selger av Mercedes sa: " Med nye biler vinner en noe, og taper noe annet" Vi diskuterte da den nye camperen som har blitt flottere innvendig, men som har mistet den fantastiske V6 motoren som kun brukte 1l mer enn den gamle rekke 4 på 700 km kjøring da vi kjørte 2 eller like biler sammen. Grunnet mer fotgjengervennlig front har den også bikket over 5 meter og koster dermed mer på flere ferger, og det mest brukte skapet der vi lagrer mat, er erstattet med et klesskap som er det siste en trenger på f.eks en festival. Dermed nytter det aldri så mye at den nye kommer med adaptiv cruiser kontroll, som ville vært hovedgrunnen til å "oppgradere" For oss virker nemlig Nye Viano Marco Poloen som en nedgradering i forhold til den vi allerede har.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry

@elektrolux: Takk for grundige forklaringer om autoseiling m.m. Nå skjønner jeg i hvert fall litt mer.

Ingeniøren

#33
Tror ikke mangel på Autoseile funksjoen er grunnen til at ikke I3 topper salgsstatistikken. De fleste som kjøper en slik vet vel knapt hva dette er, meg inkludert  ;).

Grunnen er vel heller at dette er en spesiell bil, en enthusiast bil og ikke noe som fenger hvermansen som mest er opptatt av noe som går fra a til å når man vil, men unger og kjerring. Som ingeniør ble jeg "forelsket" i konseptet når jeg fant ut hvordan den var konstruert. Kunne valgt en E-Golf da den kjørte minst like bra, var mer fornyftig for mitt behov, men valgte å lytte til hjertet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ali_ben

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 20. august 2015, klokken 08:25
Tror ikke mangel på Autoseile funksjoen er grunnen til at ikke I3 topper salgsstatistikken. De fleste som kjøper en slik vet vel knapt hva dette er, meg inkludert  ;).

Grunnen er vel heller at dette er en spesiell bil, en enthusiast bil og ikke noe som fenger hvermansen som mest er opptatt av noe som går fra a til å når man vil, men unger og kjerring. Som ingeniør ble jeg "forelsket" i konseptet når jeg fant ut hvordan den var konstruert. Kunne valgt en E-Golf da den kjørte minst like bra, var mer fornyftig for mitt behov, men valgte å lytte til hjertet  :).

Når det gjelder akkurat Golf så er den nå Norges mest solgte bil gjennom nesten 40 år. Ikke så rart at Hvermannsen bidrar til at e-Golf blir bestselger blant elbilene da ;-)

Men jeg deler ingeniørens fascinasjon for konseptet med i3. En fantastisk bil, og uten tvil den mest avanserte elbilen på markedet i dag, noe som jo er bekreftet av slike folk som plukker alle nye biler fra hverandre: http://www.hybridcars.com/teardown-reveals-bmw-i3-is-most-advanced-vehicle-on-the-planet/
BMW i3 levert 2. mai 2014

bromm

#35
Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. august 2015, klokken 05:07
Helt enig med deg i at i3 er eller i alle fall kunne vært den optimale etterfølgeren til Think Classic.

Virker litt som om du sammenligner med Nye Think og ikke Classic. Disse kjører helt forskjellig og den siste mangler bl.a Autoseilefunksjonen. Autoseiling er nettop det: Automatisk seiling, ikke manuell der en aktivt må bytte gir for å seiule.

Classic Think sin funksjon er genial i all sin enkelhet: Slipp akseleratoren og bilen seiler fritt.

Renner en nedover en bakke og farten øker mer enn 5 km/t over siste hastighet der en brukte motoren vil bilen automatisk entre regenerering og holde farten konstant.

I tillegg aktiveres regen ned mot nesten 0 hastighet etter et lett puls på bremsepedalen, og er enda kraftigere om en holder bremsepedalen nede. Girvelgeren gir kun valg mellom revers neutral og framover, og trenger ikke brukes såp lenge en kjører i samme retning.

Dessverre "forsvant" denne funksjonen med Classic Think, ( Tror det var en Siemens Patent ) men en verdig erstatning kom heldigvis med VW sine biler. Siden VW har cruise kontroll er det mulig å manuelt simulere bakkefunksjonen til Classic Think ved å aktivisere cruise kontrollen.

Blir litt mer stress, men som en selger av Mercedes sa: " Med nye biler vinner en noe, og taper noe annet" Vi diskuterte da den nye camperen som har blitt flottere innvendig, men som har mistet den fantastiske V6 motoren som kun brukte 1l mer enn den gamle rekke 4 på 700 km kjøring da vi kjørte 2 eller like biler sammen. Grunnet mer fotgjengervennlig front har den også bikket over 5 meter og koster dermed mer på flere ferger, og det mest brukte skapet der vi lagrer mat, er erstattet med et klesskap som er det siste en trenger på f.eks en festival. Dermed nytter det aldri så mye at den nye kommer med adaptiv cruiser kontroll, som ville vært hovedgrunnen til å "oppgradere" For oss virker nemlig Nye Viano Marco Poloen som en nedgradering i forhold til den vi allerede har.
Det ville vært svært interessant å høre om elektrolux faktisk har prøvekjørt en i3 med ACC (er jo ganske komisk at han også på den nye "camperen" fra MB har ansett ACC som mindre viktig enn hva som finnes av skap, siden motorene stort sett er like  ;) ;D ).

Nå må du lese nøye etter, elektrolux (vi har også prøvd å forklare deg dette mange ganger før, og nå begynner jeg å bli lei av at du forsøker å spre usannheter om at i3 ikke kan "seile" - for det kan den, både med pedal og med ACC så gjør den det tilogmed HELT automatisk). ACC-funksjonen på i3 gjør ALT som du lirer av deg ovenfor i "geni-erklæringen" av Think Classic !!! Du kjører bilen med venstre tommeltott, og ACC-systemet seiler så mye at en Think Classic kan betegnes som "landkrabbe" i forhold. Forutsatt at man følger en hvis konstant hastighet, så er det ikke sjans i havet for at en Think seiler mer enn en i3 med ACC. Du sier det jo selv: den renner opp i 5 km før den gjør tiltak - det skjer ikke med i3 som hele tiden justerer mellom regen og pådrag, MEN SOM ALLTID forsøker å SEILE absolutt HELE tiden !!!

Så hvis du ikke har prøvd ACC på i3, så anbefaler jeg at du faktisk tar en lengre tur og følger med på displayet som indikerer pådrag, regen og SEILING [null]. Hvis du ender opp med å fortsatt tro at classic'en seiler mere, så bør vel vi andre svelge alle kamelene i afrika  ;)

...og en ting til: Å påstå at Think er en sikrere bil enn andre pga. fordi "autoseilingen" gir lavere blodtrykk og mindre fare for fartsbøter er jo en indikasjon på at du faktisk ikke vet hva du snakker om. Du er vel klar over hvordan 5AT (ACC og anti-kollisjonssystemene) på i3 fungerer ? For det første så står fartsgrensene indikert med et skilt-symbol i displayet hele tiden (så du kan justere inn farten med, ja nettopp, tommeltotten), og for det andre så stopper bilen automatisk (nødbrems) om det er fare for påkjørsel av andre biler eller fotgjengere. Jeg har personlig blitt reddet av nødbrems 2 ganger med i3'en, og jeg skulle virkelig likt å se hvordan en Think Classic i "fri seiling" ville ha stoppet av seg selv når det plutselig løper en 10-åring etter en ball 10-15 meter på tvers forran bilen ;D

Ferry

Sitat fra: bromm på torsdag 20. august 2015, klokken 10:48
det skjer ikke med i3 som hele tiden justerer mellom regen og pådrag, MEN SOM ALLTID forsøker å SEILE absolutt HELE tiden !!!

Er ikke den påstanden en selvmotsigelse? ACC prøver å holde konstant fart og varierer pådraget for å oppnå dette. Seiling holder pådraget på null, og farten blir det den blir.

bromm

#37
Sitat fra: Ferry på torsdag 20. august 2015, klokken 11:25
Sitat fra: bromm på torsdag 20. august 2015, klokken 10:48
det skjer ikke med i3 som hele tiden justerer mellom regen og pådrag, MEN SOM ALLTID forsøker å SEILE absolutt HELE tiden !!!

Er ikke den påstanden en selvmotsigelse? ACC prøver å holde konstant fart og varierer pådraget for å oppnå dette. Seiling holder pådraget på null, og farten blir det den blir.
Dette er muligens vanskelig å forstå, men målet er altså å "seile" mest mulig i de situasjonene man kan gjøre dette, for å spare mest energi uten å miste fart. Og dette ivaretaes 100% med ACC og er så pinlig nøyaktig at ingen høyrefot i verden kan utkonkurrere det ;) Når man er kjent med systemet så vet man også akkurat når man bør begynne å redusere farten (med tommelfingeren), og til slutt deaktivere ACC for å stoppe bilen helt nøyaktig der man vil at den skal stoppe (f.eks på streken før et rødt lys). Nedbremsingen skjer da med KUN regen, som er den mest effektive måten å bremse inn en elbil ved middels til raskere nedbremsinger. Bremsepedal brukes så godt som ALDRI. At noen vil ha det til at det er bedre med seiling fra f.eks 80 km/t til full stopp over flere hundre meter bør stå for deres egen regning - de er iallefall ikke særlig populær i trafikken, og spesielt ikke for de som ligger bak ;)

TorAtle

Strømsparere er ikke som andre folk  :P Kjør som dere vil, bare ikke lag kø...

Jeg har også stusset over at i3 den siste tiden har vært den nest minst populære elbilen, bare slått av trillingene. For meg var i3 eneste interessante alternativet.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

fiskeri

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så er jo jeg en av dem som valgte bort i3. Kort fortalt: BMW i3 sitt utseende var det første som trakk ned interessen for bilen. Hvor mye bil du får for pengene ble avgjørende. Har nylig fått min Kia Soul Exlucive til 256.400 inkl. ladekabel-overgang, og vinterdekk. Jeg (og resten av familen) likte utseendet (noe det klart er delte meninger om), og førsteinntrykket er viktig. Den har plass til 5 personer, 7 års garanti, har bedre rekkevidde og en rik utstyrspakke inkludert i prisen. Hadde ingen erfaring med Kia frø før, men er så langt kjempefornøyd med bilen og valget vi tok. Heldigvis er smaken som baken, og behovene vår ulike; noe som gir flere modeller og konkurranse innenfor elbil-markedet.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Rødkleiv

Det er flere opplagte svar på spm i tråden:
1) høy pris for en bil som kunne vært en fjerde trilling (firling)
2) fire stjerner i Euro NCAP
3) tullete dørløsning
4) utseende

Mine beste biler har vært BMWer, men i3 kjøper jeg ikke før den koster 135" ny.

K S

Sitat fra: fiskeri på torsdag 20. august 2015, klokken 15:20
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet så er jo jeg en av dem som valgte bort i3. Kort fortalt: BMW i3 sitt utseende var det første som trakk ned interessen for bilen. Hvor mye bil du får for pengene ble avgjørende. Har nylig fått min Kia Soul Exlucive til 256.400 inkl. ladekabel-overgang, og vinterdekk. Jeg (og resten av familen) likte utseendet (noe det klart er delte meninger om), og førsteinntrykket er viktig. Den har plass til 5 personer, 7 års garanti, har bedre rekkevidde og en rik utstyrspakke inkludert i prisen. Hadde ingen erfaring med Kia frø før, men er så langt kjempefornøyd med bilen og valget vi tok. Heldigvis er smaken som baken, og behovene vår ulike; noe som gir flere modeller og konkurranse innenfor elbil-markedet.

Er jo helt enig med deg, bortsett at det var kona som likte Kiaen, ikke meg, nå er jeg kjempeglad for at vi var sammen om valget! Hvis den skulle blitt byttet bort i dag måtte det bli en hybrid med hengerfeste og minimum 100 km el rekkevidde! Selvsagt elbil med hengerfeste, men det ser fjernt ut.

moonbuggy

#42
Jeg hadde igrunnen bestemt meg for Kia, men testet (uheldigvis for Kia) begge bilene med en halvtimes mellomrom. Forskjellen var så merkbar at det ikke var noen tvil. For meg spiller prisforskjellen ingen rolle, jeg bare "måtte" ha I3.

http://www.theguardian.com/business/2015/aug/20/the-last-mile-toyota-sees-its-future-in-short-range-cars

Som man ser av linken, urbaniseringen i verden får bilfabrikker til å endre sin oppfatning hvor markedet ligger.

As Toyota sees it, the future of cars for city drivers – particularly in America – lies in covering the short distances between bus or subway stop and home.
---
The rethink has been foisted on car companies by rising rates of urbanisation and changes in consumer behaviour. America's big cities are in the midst of a boom, and single-person households now account for a rising share of the US urban population: up to 45% in cities such as Washington DC and Atlanta. Such residents are not necessarily in the market for big, people-moving vehicles

Der ligger nok konseptet med I3. Den er svært så fremtidsrettet, men blir dyr når så mye nytt skal inn i et nytt konsept. Som bil passer den som hånd i hanske i det markedet også Toyata ser utkrystalliserer seg i en urbanisert verden. Små, ektremt lettkjørte biler uten utslipp, for korte turer.

elektrolux

Som Ferry indikerer kan det virke som om vi har forskjellige oppfatninger av funksjonen autoseiling.

Jeg har ingen ønsker om å følge hverken trafikken eller fartsgrensen. Derimot ønsker jeg muligheten til å ta foten av akselleratoren når som helst og vite at bilen friruller fra det tidspunktet.

Ellers har jeg kjørt i3 i Alpene inkludert bruk av acc og det bekreftet bare mine preferanser til ekte autoseilefunksjon.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rapid

Jeg skjønner godt at den ikke selger bedre...

-dyr
-ikke takstativ
-bare fire seter
-lite batteri
-spesiell design. Spesiellt de med litt farge.
-uvant med plast og karbonfiber

mao ikke noe for den typiske Toyota/VW kjøperen

Jeg kjøpte den fordi den er kul, spennende teknologi og materialvalg, rask, rekkevidde nok.....og BMW. ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA