Skrevet av Emne: Ustabil DAB?  (Lest 8205 ganger)

petersv

• Gold Member
    • Vis profil
Re: Ustabil DAB?
« Svar #45 på: torsdag 19. januar 2017, klokken 10:09 »

alda

• Sr. Member
    • Vis profil
Re: Ustabil DAB?
« Svar #46 på: torsdag 19. januar 2017, klokken 10:17 »
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Deep blue metallic
-Sorte Next Gen-seter, sort alcantaratak
-19" sommer og vinter

Voll1

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Ustabil DAB?
« Svar #47 på: fredag 03. februar 2017, klokken 13:28 »
Jeg skal ved anledning få testet ut å koble en annen aktiv antenne til antennekabelen bak i bilen for å se om det hjelper. Skal komme med resultatet når jeg har fått testet skikkelig :)

Fått testet noe?

Er veldig spent på resultatet. Hvis det blir bekreftet at det er antennen som er 100% årsaken til dårlig mottak, skulle jeg gjerne kjøpt noe annet. Antenne i begge de bakerste sidevinduene ville kanskje være en god løsning.
Model S  siden 2013

Lynet

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #48 på: fredag 03. februar 2017, klokken 15:26 »
Kjørte med takpisk av beste sort på min Passat tidligere, var nesten aldri brudd på mottaket Trøndelag ihvertfall.
Så antenne er nok en meget vesentlig sak her.
Trondheim:
Nissan Leaf 2011 modell, 55 000km
Tesla P85 2014, 55 000km
201 000 km med elbil siden 2004 :-)

jazzwheel

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #49 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 12:41 »
Kjører daglig Oslo - Sandvika og DAB-radio forsvinner i alle tunneler og er fortsatt ubrukelig sammenlignet med hvordan FM var. Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring? Ironisk nok blinket varsellampa over "Radio"-skiltene når jeg kjørte gjennom Granfosstunnelen idag, lurer på hva det er godt for..

THE

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #50 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 12:50 »
Ironisk nok blinket varsellampa over "Radio"-skiltene når jeg kjørte gjennom Granfosstunnelen idag, lurer på hva det er godt for..

Varsellampene over radioskiltet blinker når det sendes melding til trafikantene over radio i tunnelen. Radio kan da brukes til å varsle f.eks. om brann i tunnelen, og med informasjon om at alle må komme seg ut av tunnelen. Når lampene tennes, så vil meldingen bryte inn i alle radiokanalene som sendes i tunnelen, så alle som allerede hører på radio får beskjeden. Hvis du ikke har på radio, eller hører på annen lydkilde, så betyr gulblinken over radioskiltet at du bør skru på radio for å høre informasjonen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tesla Model≡ reservert 01.04.16

Tuxedo

• Gold Member
  • Sølv P85
    • Vis profil
« Svar #51 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 13:11 »
Kjører daglig Oslo - Sandvika og DAB-radio forsvinner i alle tunneler og er fortsatt ubrukelig sammenlignet med hvordan FM var. Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring?
Jeg har ikke lenger problemer med DAB i tunneler her i Oslo-området.  Men det kan jo være at det er enkelte kanaler som fremdeles ikke er tilgjengelige.
VIN P18438

P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jazzwheel

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #52 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 16:30 »
Ironisk nok blinket varsellampa over "Radio"-skiltene når jeg kjørte gjennom Granfosstunnelen idag, lurer på hva det er godt for..

Varsellampene over radioskiltet blinker når det sendes melding til trafikantene over radio i tunnelen. Radio kan da brukes til å varsle f.eks. om brann i tunnelen, og med informasjon om at alle må komme seg ut av tunnelen. Når lampene tennes, så vil meldingen bryte inn i alle radiokanalene som sendes i tunnelen, så alle som allerede hører på radio får beskjeden. Hvis du ikke har på radio, eller hører på annen lydkilde, så betyr gulblinken over radioskiltet at du bør skru på radio for å høre informasjonen.

Problemet er bare at bilen ikke tar inn disse radiosignalene i tunnelen.

Edit: Kan selvfølgelig tenkes at lysene blinket uten noen grunn, tunnelen var helt grei å kjøre igjennom.
« Siste redigering: onsdag 14. mars 2018, klokken 16:33 av jazzwheel »

JorgenM

• Gold Member
    • Vis profil
    • LinkedIn
« Svar #53 på: onsdag 14. mars 2018, klokken 18:44 »
Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring?
Vår BMW i3 har i alle fall langt bedre DAB-mottak enn Tesla'en. Her vi bor samt ca 500 meter sørover og 3 km nordover er det stille i Tesla'en mens BMW'n har dekning.

Nå skal det nevnes at BMW'n har utvendig antenne og 2 innebygde DAB-mottakere mens Tesla kun har 1.
2014 BMW i3 - 2013 Tesla S P85 - Stiga Multiclip 47 AE
BMW elbil planer/rykter

Jeronan

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #54 på: torsdag 15. mars 2018, klokken 09:27 »
Jeg antar at det er Tesla som er dårlig og ikke DAB-senderne siden jeg ikke ser flere klager på det rundt omkring?
Vår BMW i3 har i alle fall langt bedre DAB-mottak enn Tesla'en. Her vi bor samt ca 500 meter sørover og 3 km nordover er det stille i Tesla'en mens BMW'n har dekning.

Nå skal det nevnes at BMW'n har utvendig antenne og 2 innebygde DAB-mottakere mens Tesla kun har 1.

That is our experience as well. DAB reception in the BMW i3 is rock solid.
On our new Model S I have given up on DAB and just use TuneIn. Works even better than DAB to be honest. So I don't really miss it.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017