Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2007 Th!nk

Startet av El rayo, lørdag 10. mars 2007, klokken 01:57

« forrige - neste »

havard

Det er morsom med den store interessen det er for den nye Think´en. Sannsynligvis blir det stor rift om de nye bilene slik at disse blir vanskelig å oppdrive.

Dette er et lite tankekors i forhold til en del av de synspunktene som har fremkommet i denne debatten om at den nye Think´en er for dyr. For det første er det vel sånn i en markedsøkonomi at pris og etterspørsel henger sammen. Får Think solgt ut alle nye Thinker til den annonserte prisen, og tjener penger på dette, er dette utrolig positivt. Alle som er opptatt av at elbiler skal bli en suksess må også være opptatt av at de som lager, selger og vedlikeholder elbiler skal kunne leve av dette. Elbiler bli aldri noe alternativ til "vanlige" biler om ingen kan leve av dem.

For det andre er ikke den nye Thinken så veldig dyr. Jeg har forsøkt å regne litt på dette og sammenlignet kostnadene ved å kjøpe og eie en Think med f.eks. å kjøpe og eie en ny Polo med automatigir. Polo oppfattes vel ikke som en veldig dyr bil, og i min beregning er en ny Think ca. kr. 500 rimeligere per år. Se mer om dette på min blogg. http://web.mac.com/havarde/iWeb/blog/greencars/3E676DF9-A22E-430B-A9C5-1D675491D980.html

For det tredje vil prisene på elbiler komme ned med økte produksjonsvolum. Akkurat nå er det spesielt et problem at det produseres for få batterier. Løp og kjøp en ny Think nå og du er med på å få opp produksjonsvolumene og derigjennom reduserte priser neste gang du skal ha en ny elbil, samtidig som du sparer litt penger og mye tid dersom du kan utnytte fordelene ved kjøring i kollektivfelt.  I tillegg gjør du jo miljøet en tjeneste, men det er så god økonomi i å kjøre elbil at du ikke bør være miljøaktivist for å se fordelene etter min mening.

Mvh
Håvard

El rayo

Hjemmesiden til Th!nk er vel verd å utforske inngående. Når man klikker på design og pilen i nedre høyre hjørne på bildet kommer det fram en sirkel. Der kan man skifte farge på bilen som vises på skjermen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Truman

Er det noen som har sett bilder av Think'en med 2 barneseter bak? Isåfall har noen mere informasjon om dette?

thomas2005

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. mars 2007, klokken 15:03
Så vidt jeg husker kostet Think-4 ca 160k inkl. batteri, nå koster Think-5 200k uten batteri!!!
Tar vi da 160k - 70k så kostet Think-4 90k uten batteri.

HVORFOR KOSTER THINK-5 OVER DOBBELT SÅ MYE SOM THINK-4??????

Og hvis jeg kjøper en Think-5 og betaler 12k i året i 5 år =60k, det 6. året går Think konkurs igjen, det 7. året (eller senere) klikker Zebra-batteriet, hvem betaler ett nytt ett da????

Mulig jeg svartmaler litt mye, men å betale 12k i året for å slippe uforutsette utgifter kan også medføre uforutsatte tap.....

Jeg ønsker meg en el-bil for å være med miljøvennlig. Jeg kjører i Oslo, men mot køen, så gevinsten min tidsmessig er minimal. Når man da skal ha over 200 000 for en bil nummer to, som jeg strengt tatt ikke trenger utover mitt ønske om å være miljøvennlig, så blir ikke dette et alternativ for meg.  Pga behov for å frakte hele familien over lengre strekk så er jeg avhengig av en bil med forbrenningsmotor i tillegg

Jeg leser at det ikke er noen avgifter på bilen, og da undrer jeg meg over den høye prisen.  For tre år siden vurderte jeg en ny Volkswagen Passat Stasjonsvogn med 130 HK Diesel og en god del ekstrautstyr. Den kom til slutt på 370 000. Pris uten avgifter var 197 000.  Nå er det nok ikke rettferdig å sammenligne de to. Men samtidig så tror jeg el-bil utbredelsen, med de begrensninger det er i størrelse og rekkevidde i dag, ikke vil kunne konkurrere mot andre småbiler for andre enn et veldig begrenset marked. Så jeg tror at Think, i den form den nå blir presentert ikke har livets rett.  Jeg håper egentlig jeg tar feil, men akkurat nå tror jeg ikke det..

Thomas

El rayo

Det var da voldsomt, Thomas: "ikke livets rett"  :o
Passat er ikke skrudd sammen i Norge i et fåtall eksemplarer.  Jeg synes de er flinke på Th!nk, jeg.

Er så glad for at jeg slipper å stoppe på bensinstasjoner til stadighet og omgås giftige kjemikalier.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg må si meg litt (enig med Thomas; størrelsen og den begrensede rekkevidden gjør at el-bilen ikke er et reelt alternativ for mange, kanskje de fleste. Men: Nye think har dobbelt så mange sitteplasser og dobbelt så lang rekkevidde som forige versjon. Vi er på rett vei! :) Nå vil det kunne være et alternativ for flere, og utviklinga vil forhåpentligvis fortsette. Jeg ser ikke for meg at jag kan ta med meg hele familien (7 personer) på langtur i el-bil på mange, mange år enda, men kanskje kan jeg ta med barnebarna (hvis jeg får noen) på en lengre tur når de blir store?

All interesse for el-bil er bra, og jo flere som begynner å bruke dem, jo mer interessant vil det være for produsenter å kapre deler av markedet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

thomas2005

Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. mai 2007, klokken 23:37
Det var da voldsomt, Thomas: "ikke livets rett"  :o
Passat er ikke skrudd sammen i Norge i et fåtall eksemplarer.  Jeg synes de er flinke på Th!nk, jeg.

Er så glad for at jeg slipper å stoppe på bensinstasjoner til stadighet og omgås giftige kjemikalier.

Jeg presiserte jo at sammenligningen ikke er rettferdig, og samtidig så sa jeg også at jeg håpte jeg tok feil ift livets rett.

Men er det er argument at den er satt sammen i Norge? Da er vi over i en helt annen diskusjon. For meg er det viktig at bilen er miljøvennlig, og jeg har ikke råd til en bil nr. 2 som koster 200 000 + 1000 spenn i måneden.  Det tror jeg også gjelder veldig mange andre, og da spørs det da om det er markedsgrunnlag for å overleve. Nå har jo Think allerede gått nedenom og hjem en gang tidligere, tiden er kanskje mer rett nå, og for all del jeg ønsker dem all lykke.  Men som sagt.. Jeg er litt skeptisk..

Thomas ;)

Saxo

Hei !

Det har seg slik at jeg er el-bil entusiast men bor i Trondheim. Per i dag har jeg en saxo som jeg får utført service hos citroen verkstedet i byen. Spørsmålet er: Hvilket service apparat har Think mht service av den nye Thinken i "utkantstrøk" ? Har de fortsatt sammarbeid med Ford ?

Ellers vil jeg si i debatten om kr og øre kontra miljø: Har vi råd til å la være ?
Slik jeg ser det er el-bil den perfekte nr to bil for de fleste som bor i en by.  Hadde jeg hatt litt mer "gutts" skulle jeg også ha solgt fossil bilen å klart meg med to el-biler !


Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

El rayo

#38
Det spørsmålet får du vel riktigst svar på fra Think Global. Du kan sende spørsmål og kommentarer rett fra hjemmesiden:
http://www.think.no/company/kontakt
Med vedlikeholdsfritt batteri vil jeg tro alle verksteder kan ta service. Se også her:
http://www.think.no/oekonomi/service
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Saxo

Er det noen her som har prøvekjørt den nye Thinken !
Kan vi få en anmeldelse fra en som kan sammenligne med gammel Think ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

El rayo

Har bare kjørt en prototype noen få kilometer rundt ved fabrikken. Den nye har bedre, litt mykere seter, vanlig automatgearspak i midtkonsoll. Rattet kan justeres i høyden. Interiøret er i gråtoner og ser kvalitetsmessig bedre ut. Har standard festekrok for barnestol bak høyre sete.

Veldig lik som den gamle å kjøre, kanskje en aning mere drag mellom 60 og 80 km/t. Regenerativ brems er koblet på gasspedalen slik som på PSA. Og så har den kryp-funksjon, dvs at den kjører sakte med én gang man slipper bremsepedalen.   Kraftig bremseservo og samtidig lett å dosere. Testet ikke ABS.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Saxo

Sitat fra: Saxo på onsdag 30. mai 2007, klokken 22:33
Hei !

Det har seg slik at jeg er el-bil entusiast men bor i Trondheim. Per i dag har jeg en saxo som jeg får utført service hos citroen verkstedet i byen. Spørsmålet er: Hvilket service apparat har Think mht service av den nye Thinken i "utkantstrøk" ? Har de fortsatt sammarbeid med Ford ?


Her er tilbakemeldingen jeg fikk fra Think:

Hei!
Service vil skje hos våre forhandlere. Think arbeider nå med å sette opp et forhandlernettverk som vil være på plass i løpet av høsten. Ønsker du brosjyremateriell i posten kan jeg sende dette til deg, hvis du sender meg adressen din.
God sommer!

Med vennlig hilsen
Kine Kværum
Marketing Assistant
Think Global AS
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Mollerup

Sitat fra: Truman på fredag 04. mai 2007, klokken 15:10
Er det noen som har sett bilder av Think'en med 2 barneseter bak? Isåfall har noen mere informasjon om dette?


De hadde en stående på Tele-avdelingen på Teknisk Museum sist søndag (16 september 2007). Den er der kanskje fortsatt. Min reaksjon: Det var null plass til bagasje.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Lars C. Krogenæs

Thinken på Telemuseet, der jeg forøvrig har jobbet tidligere ;) stammer fra et FoU prosjekt Think og Telenor hadde i sin tid (rundt tusenårsskiftet). Det er en åpen Think (A306 prototyp), med Recaro barneseter i stedet for bagasjerom. Det gir en pekepinn på hvor stor bagasjeplass det er mulig å få, men den blir nok uasett større en hos Kewet.

Hvordan de løser 4 seter løsningen nå, er jeg usikker på.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

rulle

Når det gjelder bakseteløsning på den nye Thinken så har jeg hørt at de skal bruke klappsete fra 7-seteren Ford S-max - dvs siste seterad der. Det vil være begrensninger i plass til bena i baksetet i Thinken og de skal vist sette en max vekt på personene (barna) som får sitte der til 35kg. Setet vil mao være nedleggbart slik at man kan velge mellom bagasjerom og setepass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA